Euro 2012 szansą na lepsze drogi
Jaka jest najważniejsza dla kierowców informacja związana z przyznaniem Polsce i Ukrainie organizacji Euro 2012? Taka, że może nareszcie po naszym kraju da się jeździć w sensownym tempie nie wpadając co chwila w dziury.
Piłkarskie Mistrzostwa Europy to szansa na budowę i modernizację sieci dróg ekspresowych oraz autostrad. Rząd już zapowiedział, że przyspieszy realizację planów związanych z inwestycjami drogowymi o dwa lata, przesuwając termin ich zakończenia z roku 2014 na 2012. W ciągu najbliższych pięciu lat ma powstać m.in. 964 km autostrad, których koszt budowy wyniesie prawie 5,8 mld zł.
Priorytetem są trasy łączące miasta, w których planowane są mecze (Warszawa, Gdańsk, Chorzów, Kraków, Wrocław, Chorzów), oraz biegnące od zachodniej do wschodniej granicy państwa.
Głównymi przeszkodami w realizacji tych planów mogą okazać się czasochłonne regulacje prawne i… brak rąk do pracy.
- W 2012 r. w Londynie odbędą się igrzyska olimpijskie i należy się spodziewać, że na angielskie budowy odpłynie kolejne kilkadziesiąt tysięcy pracowników. Skomplikowane procedury przygotowania do budowy dróg - wykupu gruntów, prawa zamówień publicznych, uzgodnień środowiskowych wynikających z przepisów unijnych powodują, że należy podjąć wysiłki zmierzające do uproszczenia procedur w ramach prawa polskiego – mówi Andrzej Maciejewski z GDDKiA.
Priorytetowe inwestycje drogowe
Warszawa – Gdańsk
Autostrada A1
Połączenie tych miast autostradą A1 do Łodzi potem autostradą A2 do Warszawy
Planowany termin zakończenia
- Gdańsk – Nowe Marzy 2008 rok (91 km)
- Nowe Marzy – Toruń 2010 rok (61 km)
- Toruń – Łódź (węzeł Stryków) 2010 rok (141 km km)
Autostrada A2
- Łódź (węzeł Stryków) – Warszawa (węzeł Konotopa) 2010 rok (94 km)
Warszawa – Wrocław
Autostrada A2
Połączenie tych miast autostradą A2 do Łodzi, A1 od Łodzi do Sośnicy A4, Sośnica – Wrocław A4
Planowany termin zakończenia
Autostrada A2
- Warszawa (węzeł Konotopa) – Łódź (węzeł Stryków) 2010 rok (94 km)
Autostrada A1
- Łódź (węzeł Stryków) – węzeł Pyrzowice 2010 rok (198 km)
- węzeł Pyrzowice – węzeł Sośnica 2010 rok (41 km)
Autostrada A4
- węzeł Sośnica – Wrocław – autostrada istniejąca (162 km)
Warszawa – Chorzów A2 – A1 – A4
Połączenie tych miast autostradą A2 do Łodzi, A1 od Łodzi do Sośnicy A4
Autostrada A2
- Warszawa (węzeł Konotopa) – Łódź (węzeł Stryków) 2010 rok (94 km)
Autostrada A1
- Łódź (węzeł Stryków) – węzeł Pyrzowice 2010 rok (198 km)
- węzeł Pyrzowice – węzeł Sośnica 2010 rok (41 km)
- węzeł Sośnica – węzeł Batorego (Chorzów) autostrada istniejąca (16 km)
Warszawa – Poznań
Autostrada A2
Warszawa – Łódź (węzeł Stryków) 2010 rok (94 km)
Łódź – Poznań – autostrada istniejąca (182 km)
Warszawa – Kraków
Autostrada A2 – A1 – A4
Autostrada A2
- Warszawa (węzeł Konotopa) – Łódź (węzeł Stryków) 2010 rok (94 km)
Autostrada A1
- Łódź (węzeł Stryków) – węzeł Pyrzowice 2010 rok (198 km)
- węzeł Pyrzowice – węzeł Sośnica 2010 rok (41 km)
Autostrada A4
węzeł Sośnica – Kraków (autostrada istniejąca) (94 km)
Gdańsk – Chorzów
Autostrada A1
- Gdańsk – Grudziądz (węzeł Nowe Marzy) 2008 rok (91 km)
- Grudziądz (węzeł Nowe Marzy) – Toruń 2010 rok (61 km)
- Toruń – Łódź (węzeł Stryków) 2010 rok (141 km)
- Łódź (węzeł Stryków) – węzeł Pyrzowice 2010 rok (198 km)
- węzeł Pyrzowice – węzeł Sośnica 2010 rok (41 km)
- węzeł Sośnica – węzeł Batorego (Chorzów) autostrada istniejąca (16 km)
Gdańsk – Wrocław
Autostrada A1 – A4
Autostrada A1
- Gdańsk – Grudziądz (węzeł Nowe Marzy) 2008 rok (91 km)
- Grudziądz (węzeł Nowe Marzy) – Toruń 2010 rok (61 km)
- Toruń – Łódź (węzeł Stryków) 2010 rok (141 km)
- Łódź (węzeł Stryków) – węzeł Pyrzowice 2010 rok (198 km)
- węzeł Pyrzowice – węzeł Sośnica 2010 rok (41 km)
Autostrada A4
- węzeł Sośnica – Wrocław – autostrada istniejąca (162 km)
Gdańsk – Warszawa
Autostrada A1 – A2
- Gdańsk – Grudziądz (węzeł Nowe Marzy) 2008 rok (91 km)
- Grudziądz (węzeł Nowe Marzy) – Toruń 2010 rok (61 km)
- Toruń – Łódź (węzeł Stryków) 2010 rok (141 km)
Autostrada A2
- Warszawa (węzeł Konotopa) – Łódź (węzeł Stryków) 2010 rok (94 km)
Gdańsk – Poznań
Autostrada A1 – A2
- Gdańsk – Grudziądz (węzeł Nowe Marzy) 2008 rok (91 km)
- Grudziądz (węzeł Nowe Marzy) – Toruń 2010 rok (61 km)
- Toruń – Łódź (węzeł Stryków) 2010 rok (141 km)
Autostrada A2
Łódź – Poznań (autostrada istniejąca) (182 km)
Gdańsk – Kraków
Autostrada A1
- Gdańsk – Grudziądz (węzeł Nowe Marzy) 2008 rok (91 km)
- Grudziądz (węzeł Nowe Marzy) – Toruń 2010 rok (61 km)
- Toruń – Łódź (węzeł Stryków) 2010 rok (141 km)
- Łódź (węzeł Stryków) – węzeł Pyrzowice 2010 rok (198 km)
- węzeł Pyrzowice – węzeł Sośnica 2010 rok (41 km)
Autostrada A4
- węzeł Sośnica – Kraków – autostrada istniejąca (94 km)
Chorzów – Warszawa
Autostrada A2
Warszawa – Łódź (węzeł Stryków) 2010 rok (94 km)
Autostrada A1
- Łódź (węzeł Stryków) – węzeł Pyrzowice 2010 rok (198 km)
- węzeł Pyrzowice – węzeł Sośnica 2010 rok (41 km)
- węzeł Sośnica – węzeł Batorego (Chorzów) autostrada istniejąca (16 km)
Chorzów – Gdańsk
Autostrada A1
- węzeł Batorego (Chorzów) autostrada istniejąca – węzeł Sośnica (16 km)
- węzeł Sośnica– węzeł Pyrzowice 2010 rok (41 km)
- węzeł Pyrzowice – Łódź (węzeł Stryków) 2010 rok (198 km)
- Łódź (węzeł Stryków–) Toruń 2010 rok (141 km)
- Toruń – Grudziądz (węzeł Nowe Marzy) 2010 rok (61 km)
- Grudziądz (węzeł Nowe Marzy) – Gdańsk 2008 rok (91 km)
Chorzów – Wrocław
Autostrada A4 – istniejący odcinek autostrady (162 km)
Połączenie z przejściem granicznym z Ukrainą
Autostrada A4
Kraków – Tarnów 2011 rok (77 km)
Tarnów – Korczowa 2012 rok (166 km)
Autor: (mp)