Mechanizm podnoszenia szyb w drzwiach samochodu jest mało awaryjny, ale jeśli już wystąpi usterka jest bardzo nieprzyjemna, gdyż auta z otwartą szybą nie można nigdzie zostawić. Równie uciążliwa, zwłaszcza w lecie jest awaria w pozycji zamkniętej.
Wiele takich awarii można uniknąć stosując tylko minimum ostrożności i odrobinę konserwacji.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10793/szyby-linka-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Najczęstsze awarie podnośników szyb to urwane linki, pogięty mechanizm, zerwane zaczepy mocujące szybę do prowadnicy mechanizmu, uszkodzony silnik elektryczny lub uszkodzone sterowanie.
Ważna konserwacja
Większość z tych usterek można uniknąć lub znacznie je opóźnić. Wystarczy okresowo konserwować mechanizm. Ale nikt takiej konserwacji nie robi, nawet producent nie przewidział okresowego smarowania ruchomych części mechanizmu.
Do mechanizmu sterowania szyby nikt nie zagląda, ponieważ jest on schowany w drzwiach pod tapicerką i większości kierowców wydaje się, że ma takie warunki pracy jakie są w kabinie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10793/szyby-kurz-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Niestety nie ma komfortowych warunków pracy, ponieważ przez otwory odpływowe, którymi wycieka woda dostaje się kurz i bród, który działa na mechanizm jak pasta ścierna. Dlatego jeśli jest tylko możliwość, to przy każdej naprawie drzwi wymagającej ściągnięcia tapicerki warto nasmarować mechanizm. Jednak nawet nie rozbierając drzwi, część usterek można uniknąć, gdyż wynikają one z dużego oporu jaki powoduje szyba poruszająca się w uszczelkach. Jest na to bardzo prosta, skuteczna i tania rada. Wystarczy co pewien czas smarować (silikonem) uszczelki, w których porusza się szyba. Należy robić to co najmniej dwa razy w roku, a szczególnie przed okresem zimowym, aby szyba nie przymarzała do uszczelki. Brak smarowania może spowodować, że szyba “przyklei” się do uszczelki i wówczas na pewno nastąpi usterka. A uszkodzona zostanie najsłabsza część.
Ostrożnie z obsługą
Jeśli sterowanie jest ręczne to możemy kontrolować siłę przyłożoną do korbki. Natomiast gdy jest sterowana elektrycznie to może zostać uszkodzony silnik, | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10793/szyby-konserwacja-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | jeśli nie zadziała wyłącznik obciążeniowy. Gdy silnik jest mocny może zostać wyrwana uszczelka szyby, mechanizm podnoszenia szyby lub zaczepy, którymi szyba mocowana jest do mechanizmu. A części te są drogie i do większości aut nie występują zamienniki, tylko trzeba udać się do ASO i nierzadko zapłacić nawet ponad 1000 zł.
Jeśli jest sterowanie elektryczne i szyba nie była dłuższy czas używana lub jest ujemna temperatura to nie należy używać funkcji auto, opuszczającej od razu szybę do oporu, tylko na początku nacisnąć przycisk na krótką chwilę i obserwować co się dzieje. Jeśli szyba opuszcza się bez oporów to można włączyć auto, a gdy naciśniecie nie powoduje ruchu szyby, lub słychać jakieś trzaski, to należy przerwać opuszczanie i udać się do serwisu. Kolejne próby opuszczenia szyby mogą tylko powiększyć koszt naprawy.
Autor: Grzegorz Burda