Trwa ładowanie...

Dwie prestiżowe nagrody dla systemu ESP

Dwie prestiżowe nagrody dla systemu ESP
d4ey0r9
d4ey0r9

Aktywny system bezpieczeństwa ESP Boscha został uhonorowany w grudniu dwoma prestiżowymi nagrodami - FIA World Prize oraz Prince Michael Twentieth Anniversary International Road Safety Technology Award. Obie nagrody zostały przyznane za istotny wkład przedsiębiorstwa w poprawę bezpieczeństwa drogowego. System ESP zapobiega poważnym wypadkom, a jego wysoka skuteczność została już wielokrotnie potwierdzona w niezależnych badaniach naukowych.

"FIA World Prize for Road Safety, the Environment and Mobility” to renomowana nagroda przyznawana przez światową Federację Samochodową FIA (Federation Internationale de l'Automobile). W tym roku to prestiżowe wyróżnienie przyznano firmie Bosch za opracowanie i konsekwentne upowszechnianie wiedzy na temat aktywnego systemu bezpieczeństwa ESP. Jak podkreślił Max Mosley, prezes FIA, rozwiązanie jest uznawane za najskuteczniej chroniące podróżnych od czasów wynalezienia pasów bezpieczeństwa, a przy jego projektowaniu i wprowadzaniu na rynek Bosch odegrał kluczowa rolę.

Bosch otrzymał także nagrodę "Prince Michael Twentieth Anniversary International Road Safety Technology Award". Nagroda imienia księcia Kentu, który bardzo mocno angażuje się w sprawę międzynarodowego bezpieczeństwa drogowego, jest przyznawana w Wielkiej Brytanii już od dwudziestu lat. W tym roku ustanowiono nagrodę specjalną dla systemu ESP, który według opinii jury „jest najskuteczniejszym od 1987 roku wynalazkiem pozwalającym obniżyć liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych”.

d4ey0r9

Bosch zaprojektował system ESP w 1995 roku i jako pierwsze przedsiębiorstwo wprowadził go do produkcji seryjnej. Rozwiązanie zapewnia stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych).

Międzynarodowe badania potwierdzają, że co najmniej 40% wszystkich wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym jest spowodowanych przez poślizg pojazdu. Około 80% wszystkich przypadków poślizgu można zapobiec właśnie poprzez zastosowanie systemu ESP. W samej tylko Europie powszechne stosowanie ESP pozwoliłoby uratować życie i zdrowie 4 tys. ofiar śmiertelnych wypadków oraz 100 tys. poszkodowanych, co pokazuje badanie przeprowadzone przez uniwersytet w Kolonii w 2007 roku. Amerykańska Agencja Bezpieczeństwa Drogowego NHTSA szacuje, że dzięki ESP można by zapobiec śmierci 10 tys. ofiar wypadków drogowych w USA.

W pierwszej połowie 2007 roku w Europie w ESP wyposażonych było 47% nowych samochodów. W USA wydano w tym roku ustawę nakazującą seryjne wyposażanie w ESP wszystkich modeli samochodów osobowych, począwszy od modeli z roku 2012. Także Komisja UE zapowiedziała obowiązkowe stosowanie systemu bezpieczeństwa od roku 2011. System ESP rekomendują na całym świecie również organizacje NCAP (New Car Assessment Programme). Od 2005 roku Euro NCAP radzi klientom kupować auta wyposażone w ESP, a australijsko-azjatycka federacja NCAP (ANCAP) zapowiedziała nawet, że od roku 2008 będzie przyznawać w swoich testach pięć gwiazdek tylko samochodom z ESP.

źródło: Samar, Bosch

d4ey0r9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4ey0r9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj