Duży ruch w polskich salonach dealerskich
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy br. w Polsce zarejestrowano 210 728 nowych samochodów osobowych. Jest to wynik aż o 18,5 proc. lepszy od osiągniętego w analogicznym okresie 2015 r.
Niestety, nowe auta kupują głównie firmy, zaś klienci indywidualni częściej decydują się na samochody używane. Klienci instytucjonalni nabyli 65,7 proc. fabrycznie nowych pojazdów, zaś 34,3 proc. - indywidualni. Najpopularniejszą marką w naszym kraju pozostaje Skoda, drugie miejsce przypadło Toyocie, a trzecie Volkswagenowi. W rankingu modeli pozycja lidera przypadła Skodzie Octavii, a tuż za nią plasują się Skoda Fabia i Opel Astra.
Wyniki sprzedaży samochodów hybrydowych w Polsce podała też Toyota, posiadająca przeszło 90-proc. udział w tym segmencie. Najpopularniejszym modelem okazał się Auris (2 053 sztuki, wzrost o 123 proc.). Dalej plasują się RAV4 (718 szt., nowość na rynku), Yaris (689 sztuk, wzrost o 30 proc.) oraz Prius/Prius+ (122 sztuki, b/d).
Eksperci szacują, że w całym roku branży motoryzacyjnej uda się wypracować lepszy od zakładanego wynik. Prognozy mówią o liczbie 405-410 000 nowych rejestracji i ok. 15-proc. wzroście. Ciągle bardzo dużo dzieli nas jednak od zachodu Europy, przykładowo w Hiszpanii, porównywalnej pod względem wielkości i liczby ludności w 2015 r. sprzedano 1 mln nowych samochodów.
Od początku roku w całej Europie zarejestrowano przeszło 7,8 mln nowych aut, czyli o 9,4 proc. więcej rok do roku. Ożywienie w salonach trwa nieprzerwanie od 34 miesięcy i wszystko wskazuje na to, że będzie kontynuowane. W pierwszym półroczu br. na zielono można zaznaczyć wszystkie najważniejsze rynki europejskie, takie jak Niemcy (+7,1 proc.), Włochy (+19,2 proc.), Hiszpanię (+12,5 proc.) i Wielką Brytanię (+3,2 proc.). W Unii Europejskiej najchętniej kupowaną marką od stycznia do czerwca tego roku pozostał Volkswagen, który zanotował minimalny wzrost (+0,8 proc.).
Źródło: Exact Systems/Toyota
ll