Drogi przemówią do samochodów, nie będziemy stawać na czerwonym. Idzie technologia C-ITS

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jeszcze w 2019 r. na europejskie drogi trafią pierwsze elementy systemu C-ITS. Dzięki niemu w przyszłości nie będziemy musieli zatrzymywać się na czerwonym świetle, a jazda stanie się bezpieczniejsza.

C-ITS to koniec frustracji kierowcy
Źródło zdjęć: © East News | Adam Burakowski/REPORTER
Tomasz Budzik

Komisja Europejska opowiedziała się za wdrożeniem systemu C-ITS w krajach Unii Europejskiej. Jeśli w ciągu dwóch miesięcy pomysłowi nie sprzeciwi się Parlament Europejskie ani Rada Europy, wejdzie on w życie. Wtedy jeszcze przed końcem 2019 r. na ulice państw wspólnoty zaczną trafiać pierwsze elementy systemu C-ITS. Co to takiego?

C-ITS to planowany system wymiany informacji pomiędzy elementami infrastruktury i pojazdami, a także pomiędzy różnymi pojazdami. Celem jest oczywiście poprawa bezpieczeństwa, ale i płynności ruchu. Komisja Europejska wyszczególniła najważniejsze korzyści związane z wdrożeniem C-ITS-u.

Dzięki nowemu systemowi z czasem możliwe będzie automatyczne informowanie o zbliżającym się pojeździe uprzywilejowanym. System będzie mógł ostrzegać kierowcę o stojącym na poboczu zepsutym samochodzie czy pojeździe wolnobieżnym na jezdni, zanim ten znajdzie się w polu widzenia. System ma ostrzegać też o korkach, niebezpiecznych miejscach na trasie, robotach drogowych, a nawet niechronionych uczestnikach ruchu.

C-ITS ma mieć również funkcje ułatwiające zmotoryzowanym korzystanie z samochodów i te związane z płynnością jazdy. Chodzi o informowanie o najbliższych stacjach ładowania pojazdów elektrycznych, wolnych miejsc parkingowych czy parkingów typu park and ride. Wśród tych usług dziś najciekawiej dla wielu kierowców brzmi system GLOSA, czyli Green Light Optimal Speed Advisory.

Zadaniem GLOSA będzie wskazanie kierowcy takiej prędkości dojazdu do sygnalizacji, by na skrzyżowaniu nie zastać czerwonego światła. Dzięki temu nie będzie konieczne zatrzymywanie się i ponowne ruszanie. Zamiast tego kierujący - o ile zechce - będzie mógł postawić na wolniejszą, ale płynną jazdę.

Perspektywa jazdy bez napotykania na czerwone światło pobudza wyobraźnię. Nim jednak technologia dotrze na wszystkie skrzyżowania w Unii Europejskiej, miną lata. Trzeba też będzie przyzwyczaić się do odmiennego stylu jazdy, bo dziś dla części kierowców punktem honoru wydaje się być zameldowanie się przed czerwonym światłem przed innymi. Tak naprawdę C-ITS w pełni będą w stanie wykorzystać dopiero samochody autonomiczne, a te pojawią się w UE najwcześniej za kilka lat.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟