Drogi przemówią do samochodów, nie będziemy stawać na czerwonym. Idzie technologia C-ITS

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jeszcze w 2019 r. na europejskie drogi trafią pierwsze elementy systemu C-ITS. Dzięki niemu w przyszłości nie będziemy musieli zatrzymywać się na czerwonym świetle, a jazda stanie się bezpieczniejsza.

C-ITS to koniec frustracji kierowcy
Źródło zdjęć: © East News | Adam Burakowski/REPORTER
Tomasz Budzik

Komisja Europejska opowiedziała się za wdrożeniem systemu C-ITS w krajach Unii Europejskiej. Jeśli w ciągu dwóch miesięcy pomysłowi nie sprzeciwi się Parlament Europejskie ani Rada Europy, wejdzie on w życie. Wtedy jeszcze przed końcem 2019 r. na ulice państw wspólnoty zaczną trafiać pierwsze elementy systemu C-ITS. Co to takiego?

C-ITS to planowany system wymiany informacji pomiędzy elementami infrastruktury i pojazdami, a także pomiędzy różnymi pojazdami. Celem jest oczywiście poprawa bezpieczeństwa, ale i płynności ruchu. Komisja Europejska wyszczególniła najważniejsze korzyści związane z wdrożeniem C-ITS-u.

Dzięki nowemu systemowi z czasem możliwe będzie automatyczne informowanie o zbliżającym się pojeździe uprzywilejowanym. System będzie mógł ostrzegać kierowcę o stojącym na poboczu zepsutym samochodzie czy pojeździe wolnobieżnym na jezdni, zanim ten znajdzie się w polu widzenia. System ma ostrzegać też o korkach, niebezpiecznych miejscach na trasie, robotach drogowych, a nawet niechronionych uczestnikach ruchu.

C-ITS ma mieć również funkcje ułatwiające zmotoryzowanym korzystanie z samochodów i te związane z płynnością jazdy. Chodzi o informowanie o najbliższych stacjach ładowania pojazdów elektrycznych, wolnych miejsc parkingowych czy parkingów typu park and ride. Wśród tych usług dziś najciekawiej dla wielu kierowców brzmi system GLOSA, czyli Green Light Optimal Speed Advisory.

Zadaniem GLOSA będzie wskazanie kierowcy takiej prędkości dojazdu do sygnalizacji, by na skrzyżowaniu nie zastać czerwonego światła. Dzięki temu nie będzie konieczne zatrzymywanie się i ponowne ruszanie. Zamiast tego kierujący - o ile zechce - będzie mógł postawić na wolniejszą, ale płynną jazdę.

Perspektywa jazdy bez napotykania na czerwone światło pobudza wyobraźnię. Nim jednak technologia dotrze na wszystkie skrzyżowania w Unii Europejskiej, miną lata. Trzeba też będzie przyzwyczaić się do odmiennego stylu jazdy, bo dziś dla części kierowców punktem honoru wydaje się być zameldowanie się przed czerwonym światłem przed innymi. Tak naprawdę C-ITS w pełni będą w stanie wykorzystać dopiero samochody autonomiczne, a te pojawią się w UE najwcześniej za kilka lat.

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie