Trwa ładowanie...
24-01-2014 16:40

Drogi, które wytrzymają 50 lat. Idzie rewolucja?

Drogi, które wytrzymają 50 lat. Idzie rewolucja?Źródło: PAP/Tytus Żmijewski
d4chpks
d4chpks

Naukowcy firmy Strabag stworzyli projekt nawierzchni drogi, która wytrzyma 50 lat eksploatacji - informuje "Puls Biznesu". Jedną z pierwszych tras zbudowanej z użyciem tej technologii może być wylotówka z Warszawy w kierunku Krakowa - S8.

Specjaliści Strabag mówią, że obecnie drogi są wykonywane w ten sposób, by wytrzymały 20 lat, podczas których raz lub dwa razy frezuje się warstwę wierzchnią i układa nową. Po tym okresie jezdnia nadaje się tylko do generalnego remontu, który oznacza konieczność zdejmowania i układania kilku warstw oraz poprawiania nadbudowy. Opracowana przez Strabag nawierzchnia również będzie wymagała wymiany warstwy wierzchniej co 10 lat, lecz gruntowna przebudowa zamiast po 20 latach będzie przeprowadzona po 50 latach.

Od inżynierów firmy słyszymy, że zastosowanie technologii przyniesie wymierne oszczędności. Co prawda sama jej budowa będzie droższa od wersji "tradycyjnej", jednak rzadsze remonty pozwolą wyjść "na plus". Obecnie trwają rozmowy Strabag z GDDKiA o zastosowaniu technologii. Firma nie zdradza oficjalnie o jaki fragment chodzi lecz z informacji "Pulsu Biznesu" wynika, że dotyczy to trasy S8 Opacz - Paszków, czyli drogi wylotowej z Warszawy w kierunku Krakowa. Czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecyduje się na pozwolenie - jeszcze nie wiadomo.

Materiał do badań naukowcy musieli sprowadzać z Rosji, gdzie znajduje się na razie jedyna wytwórnia nowego asfaltu. Firma zamierza jednak rozmawiać z przedstawicielami polskich rafinerii na temat możliwości wykorzystania ich asfaltu do "długowiecznych" dróg. Laboratorium firmy do projektu wykorzystało technologię betonu asfaltowego o wysokim module sztywności. W Polsce początkowo były problemy z jej wdrożeniem - podczas budowy poszczególne warstwy nawierzchni pękały w okresie zimowym. - Zaproponowaliśmy zastosowanie dodatkowej warstwy mieszanki o wysokim module sztywności. Dzięki temu zniwelowane będą odkształcenia spowodowane dużym ruchem ciężarówek i w konsekwencji będzie mniej podatna na spękania - mówi Igor Ruttmar z firmy Strabag.

Źródło: Puls Biznesu

ll/moto.wp.pl

d4chpks
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4chpks
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj