Nie zwlekaj
Luzy w układzie kierowniczym w sposób istotny utrudniają eksploatację samochodu i stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Dodatkowo – narażają kierowcę na nieprzewidziane wydatki.
Precyzja prowadzenia
Luzy w układzie kierowniczym powodują, że podczas jazdy bez przerwy zmienia się zbieżność kół przednich. Pomimo faktu, że dzieje się to w stosunkowo niewielkim zakresie, poważnie obniża precyzję prowadzenia. Na śliskich nawierzchniach może się to okazać fatalne w skutkach. Co ważne, problemy mogą pojawić się nie tylko na zakrętach, ale także podczas jazdy na wprost. Niepokojącym, dodatkowym symptomem są popiskiwania opon na zakrętach, lub charakterystyczne dźwięki podczas manewrów na zjazdach z wielopoziomowych parkingów.
Problemy w diagnostyce
Wyraźne luzy w układzie kierowniczym są podstawą do odrzucenia samochodu z przeglądu technicznego. Pamiętajmy także, że luzy w układzie kierowniczym uniemożliwiają przeprowadzenie kontroli zbieżności, ponieważ zmienia się ona cały czas w zakresie na jaki pozwala luz. Efektem ubocznym jazdy z niewłaściwą lub „zmienną” zbieżnością jest przyśpieszone zużycie opon na osi przedniej.
Drążki i sworznie
O ile luzy wewnątrz samej przekładni kierowniczej czy w obrębie kolumny układu kierowniczego oznaczają zwykle poważne wydatki serwisowe, o tyle luzy na samych końcówkach drążków kierowniczych są łatwe do zdiagnozowania i – zazwyczaj – tanie w naprawie. W większości przypadków istnieje możliwość wymiany samej końcówki drążka kierowniczego (gałki kierowniczej) lub drążka kierowniczego, który stanowi jeden element wraz ze sworzniem.
Kontrola po wymianie
Większość mechaników przy wymianie końcówek drążków kierowniczych znaczy sobie głębokość, na jaką należy wkręcić nowy sworzeń, aby zachować dotychczasową zbieżność. Należy pamiętać, że jest to tylko rozwiązanie tymczasowe, i po zakończeniu wymiany kierowca jak najszybciej powinien udać się na kontrolę zbieżności. Wynika to z dwóch czynników. Po pierwsze – nigdy nie mamy pewności, czy zbieżność kół przednich przed wymianą sworznia była prawidłowa – być może kierowca właśnie kupił używany samochód i nie wie jeszcze, że ma z tym problemy. Po drugie, poprzednie sworznie mogły być źle dobrane i różnić się parametrami geometrycznymi od właściwych dobranych prawidłowo na podstawie katalogu.
Firma AD radzi:
• Przynajmniej raz w roku kontroluj zbieżność.
• Jeśli zimowa porą zdarzyło Ci się mocno uderzyć kołami w krawężnik (poślizg boczny) – nie czekaj, tylko jak najszybciej odwiedź stanowisko diagnostycznie.
• Wymiana opon to także idealny moment na kontrolę zbieżności. Nowe opony posłużą dzięki temu znacznie dłużej. Na podstawie materiał firmy AD Polska.
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )