DPF trafi do samochodów benzynowych? Mercedes już testuje
*Niemiecki producent zapowiedział, że filtr cząstek stałych (w dieslach - DPF) będzie montowany nie tylko w modelach z silnikami wysokoprężnymi, ale także w autach benzynowych. Na razie rozwiązanie ma być stosowane tylko na rynku europejskim. Obecnie prowadzone są testy z modelem Mercedes S500. *
Przedstawiciele koncernu przedstawili plan inwestycyjny, w ramach którego firma ma budować najbardziej wydajne i oszczędne silniki w Europie. W celu ograniczenia emisji tlenków azotu (NOx) i cząstek sadzy oraz popiołu, w jednostkach benzynowych także mają pojawić się filtry cząstek stałych, obecnie powszechnie stosowane w silnikach z zapłonem samoczynnym. Aby zrealizować swój plan, firma planuje wydać 3 miliardy euro.
Mercedes-Benz jest pierwszym producentem konstruującym silniki wysokoprężne, zgodne z najnowszą normą czystości spalin Euro, która wejdzie w życie w sierpniu przyszłego roku. Uzyskanie tych parametrów było możliwe dzięki przekonstruowaniu komory spalania oraz systemów recyrkulacji spalin, co przy aktualnej budowie jednostek, nie było wykonalne. Firma już zapowiedziała, że najnowszy silnik wysokoprężny OM 654 najpierw pojawi się w nowej E-klasie, oferując 18 kW więcej mocy w stosunku do obecnie wykorzystywanego, spalanie na poziomie 3,9 l/100 km i emisję CO2 w wysokości 102g/km.
Będzie to także jednostka nowej generacji, otwierająca linię silników montowanych wzdłużnie i poprzecznie, przeznaczonych do modeli przednio i tylnonapędowych o różnych pojemnościach i mocach. We wszystkich ma być zastosowana do 2019 r. technologia SCR (selektywnej redukcji katalitycznej).
Według inżynierów Dekry prowadzących kontrolę czystości spalin, OM 654 charakteryzuje się niesłychanie niskim poziomem emisji NOx. W testach drogowych przeprowadzonych przez Dekrę, wersja 220D emituje 13-21g/km, przy obowiązującym obecnie limicie 80g/km.
Mercedes potwierdził też, że będzie pierwszym producentem, który technologię filtra cząstek stałych chce wprowadzić do silników benzynowych. GPF (Gasoline Particular Filter) najpierw ma trafić do modeli serii S, a następnie do pozostałych klas tego producenta. Pierwsze seryjne auta mają pojawić się wraz z najbliższą modernizacją serii.
Borys Czyżewski