Wizyta u stomatologa wpływa na estetykę i jakość naszego życia. Dokładnie na tym samym polega dbanie o nasze auto.
Niemcy korzystają z myjni średnio raz w tygodniu, Polacy - raz na trzy miesiące. Choć zdarzają się pedanci kompleksowo myjący swoje auta raz - dwa razy w tygodniu! – zaznacza Albert Kuźnicki, właściciel Automyjni Piątkowo. Większość Polaków nigdy nie była w myjni, a słabą średnią podnoszą ci, którzy zaglądają tam co tydzień lub częściej – dodaje.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9293/pucowanie-1-b.jpeg',332,500) ) |
| --- | Profesjonalne mycie samochodu zaczyna się od usunięcia z karoserii brudu, piasku czy soli. Mycia dokonuje się specjalnym środkiem rozpuszczonym w wodzie pod wysokim ciśnieniem. Kolejny etap to pokrycie całego auta preparatem do mycia bezdotykowego i wysuszeniu, co jest bardzo ważne przed nałożeniem warstwy ochronnej, czyli wosku.
Wosk dzielimy w zależności od tego, w jaki sposób grupuje wodę. Może ona tworzyć na nadwoziu małe krople lub duże - wosk hydroutwardzalny z linii samomyjących oraz obecnie polecany wosk w paście. Ten ostatni nakładamy na suche auto. Gdy zaschnie, możemy zacząć polerować. Wosk w paście doskonale chroni lakier przed solą na drodze i innymi zanieczyszczeniami. Jak krem chroni dłonie w zimie. Warto jednak pamiętać, że zbyt gruba warstwa wosku powoduje smugi, szczególnie widoczne na czarnym lakierze. Używanie wosku w paście zaleca się przy co dziesiątym myciu. Nieprzyjemne rysy na lakierze można usunąć przy pomocy polerowania pastą ścierną z granulatem.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9293/pucowanie-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Szyby najlepiej przecierać czystą, suchą, bawełnianą szmatką. Do usunięcia tłustych plam pomocne są specjalne preparaty. Zimą używajmy raczej odmrażaczy w sprayu, niż mechanicznych skrobaczek, które rysują szybę.
Ważnym zagadnieniem jest ochrona obręczy aluminiowych. W trakcie ostrego hamowania klocki i tracze ścierają się, a rozgrzane opiłki wpiekają się w aluminium. Do ochrony służą specjalne preparaty. Mycie i zabezpieczanie polega na dokładnym czyszczeniu przy pomocy szczoteczki do zębów – żadna automatyczna myjnia nie wyczyści dobrze obręczy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9293/pucowanie-3-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Obecnie do czyszczenia wnętrza nie zaleca się używania środków w aerozolu. Jego cząsteczki przylegają do szyb, a ponieważ są tłuste, ograniczają widoczność i zbierają brud we wszelkiej postaci. Auto z fabryki wyjeżdża z matowym, porowatym plastikiem. Ponieważ plastik się utlenia, z czasem matowieje. Aby temu zapobiec, można stosować specjalny wosk, kremy czy płyny.
Mycie tapicerki polega na nałożeniu piany lub płynu, ściągnięciu jej odkurzaczem do wody i koniecznym wysuszeniu. Gdy usiądziemy na wilgotny fotel, ściśnięty brud wyjdzie wraz z wilgocią. Fotele i inne elementy ze skóry najlepiej czyścić lotonem. Mleczko najlepiej zadba o ten luksusowy materiał. Należy się wystrzegać preparatów dających połysk, który zmniejsza tarcie. Przy poważnym hamowaniu zjedziemy z naszego fotela, jak ze zjeżdżalni na placu zabaw.
Czyszczenie samochodu w salonie kosmetyki samochodowej kosztuje w granicach 30 – 50 zł, a mycie - 200 zł. Czyste auto to również bezpieczeństwo.
Autor: Michał Grygier