WAŻNE
TERAZ

Afera ws. działki pod CPK. Dymisje w KOWR

Diesle niewygodne dla rządzących. To ciche przyzwolenie na wycinanie DPF-ów

Bardziej restrykcyjne normy czystości spalin, niedopuszczenie aut do ruchu czy olbrzymie kary za wycięcie filtrów PDF. Takie sposoby walki z zanieczyszczeniem powietrza rekomendują eksperci, lecz walka z dieslami staje się niewygodna dla rządzących.

Obecnie samochody bez filtra DPF są w stanie przejść badania techniczne
Źródło zdjęć: © PAP | Marcin Bielecki
Mateusz Lubczański

Aż 43 proc. importowanych samochodów ma pod maską silniki Diesla - donosi Instytut Badań Motoryzacyjnych SAMAR. To największy współczynnik od grudnia 2016 roku. Nie bez znaczenia jest fakt, że sąd w Lipsku pozwolił niedawno samorządom blokować wjazd takich pojazdów do centrów miast. Samochody jadą więc do Polski, a filtry DPF wycinane są już przy granicy.

Filtry cząstek stałych pojawiły się w samochodach z silnikami wysokoprężnymi spełniającymi normy czystości spalin EURO 4 i EURO 5. Mają za zadanie wyłapywać szkodliwe produkty uboczne spalania. Często zapychają się, gdy auto jest użytkowane w mieście. Naprawa nie jest tania. W Polsce znaleziono na to sposób – problematyczny filtr jest wycinany, a zanieczyszczenia dostają się do powietrza. Ekolodzy wytaczają działa, a jak donosi Instytut Transportu Samochodowego, transport odpowiada zaledwie za 5 proc. zanieczyszczeń – za to tych najgroźniejszych.

Pomiar dymomierzem budzi sporo wątpliwości
© Materiały prasowe

"Gazeta Wyborcza" dotarła do raportu "Procedura umożliwiająca wykrycie usunięcia z pojazdu filtra cząstek stałych" przygotowanego dla Ministerstwa Infrastruktury. Obecnie jest to trudne, a w większości przypadków wręcz niemożliwe. Dymomierze, w które wyposażone są zarówno stacje kontroli pojazdów jak i policja, mierzą stopień zadymienia spalin. Współczynnik absorpcji ustanowiony jest na wartość 1,5 dla pojazdów wyprodukowanych po 30.06.2008 oraz 3,0 dla aut sprzed tego okresu. Co ciekawe, sprawne auto z wyciętym filtrem DPF może zmieścić się w tych przedziałach. Z dróg eliminuje się w ten sposób głównie auta z niesprawnymi wtryskami.

Wątpliwości budzi też sposób przeprowadzenia pomiarów – kierowca musi podnieść obroty do maksymalnej wartości. Po pierwsze, w nowszych pojazdach założona jest blokada, która nie pozwala wprowadzać silnika na wysokie obroty na biegu jałowym. Po drugie, pomiar odbywa się bez obciążenia, co nie odpowiada rzeczywistej emisji podczas normalnej jazdy.

Proponowane przez ekspertów zaostrzenie współczynnika absorpcji do 0,2 wydaje się więc dobre na papierze, ale problematyczne w rzeczywistości. Zwłaszcza że jak czytamy w „Wyborczej” – dymomierze nie muszą mieć certyfikacji. Takie badania nie mierzą również innego ważnego czynnika - emisji tlenków azotu. Są one toksyczne i za ich redukcję odpowiada inny układ filtrowania spalin, SCR.

Wiele wskazuje na to, że zmiany szybko nie nastąpią. Raport jest w rękach ministerstwa od kilku miesięcy, a próby wyeliminowania diesli z dróg mogą skończyć się sporym sprzeciwem ze strony kierowców i handlarzy. Dlatego też politycy zamiatają sprawę pod dywan. Zadowoleni nie będą również właściciele stacji kontroli pojazdów, którzy jeszcze niedawno sprzeciwiali się niedawnemu pomysłowi nagrywania wszystkich przeglądów.

Innym sposobem może być delegalizacja wycięcia filtra DPF i dotkliwe kary dla kierowców, którzy poruszają się tak zmodyfikowanymi pojazdami. W Niemczech kary sięgają kilku tysięcy euro. W Polsce to zaledwie 500 zł i skierowanie na przegląd. Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że trwają prace nad nowymi przepisami dotyczącymi Stacji Kontroli. Nie wiadomo jednak, kiedy wejdą w życie.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne