Samochody kompaktowe: Fiat Stilo/Kia Rio
Kompakty są w Polsce niezwykle popularne ze względu na swą uniwersalność. Koszty ich utrzymania są stosunkowo niskie, więc na pojazd tego segmentu często decydują się osoby jeżdżące w pojedynkę. Z drugiej jednak strony pięciodrzwiowy kompakt jest na tyle pojemny, by służyć jako środek transportu trzy- a nawet czteroosobowej rodzinie. Jak jednak wygląda ich awaryjność? Okazuje się ona nieco wyższa niż w przypadku samochodów segmentu D i to w każdym przedziale przebiegu.
W kategorii do 50 tys. km najgorszy wynik osiągnął Fiat Stilo. Włoski kompakt ma problemy z elektroniką, elektryką, systemem sterowania pracą silnika, zawodnymi hamulcami i zawieszeniem. Wśród nisko sklasyfikowanych modeli znalazły się m.in. popularny i ceniony w Polsce Seat Leon I gen. - 75,1 proc. bez poważnych awarii, czy też cieszące się niewielkim poważaniem Peugeot 307 - 77,9 proc. i Dacia Logan - 78,2 proc.
Wśród kompaktów o bogatszej historii zdaniem DEKR-y najgorzej sprawuje się Kia Rio I generacji - awaryjne okazują się: elektronika i elektryka, układ hamulcowy, zawieszenie, układ wydechowy i wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów. Jeśli chodzi o samochody o przebiegu 50-100 tys. km, słabo sprawdzają się również: Chrysler PT Cruiser - 53 proc., Fiat Stilo - 53,2 proc., Alfa Romeo 147 - 61,6 proc., Peugeot 307 - 62,5 proc.
Jak wyliczyli Niemcy, średnio tylko 66 proc. aut o przebiegu od 100 do 150 tys. km nie obciążyło swoich właścicieli kosztami związanymi z poważną awarią. Oprócz Kii Rio słabo wypadły również: Chrysler PT Cruiser - 42,6 proc., Fiat Stilo - 43,7 proc., Volkswagen New Beetle - 49,3 proc.
Do 50 tys. km
Fiat Stilo - 67,4 proc. bezawaryjnych
Średnia - 90,8 proc. bezawaryjnych
Od 50 do 100 tys. km
Kia Rio I gen. - 50,9 proc. bezawaryjnych
Średnia - 78,7 proc. bezawaryjnych
Od 100 do 150 tys. km<br /> Kia Rio I gen. - 40,7 proc. bezawaryjnych
Średnia - 66 proc. bezawaryjnych