DEKRA 2013: najbardziej awaryjne samochody

Obawy przed usterką auta i niespodziewanym wydatkiem towarzyszą niemal każdemu, kto posiada pojazd nieobjęty już gwarancją

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 11Obalamy stereotypy

Obraz
© zdjęcie producenta

Obawy przed usterką auta i niespodziewanym wydatkiem towarzyszą niemal każdemu, kto posiada pojazd nieobjęty już gwarancją. Jednak nie każdy musi obawiać się nieplanowanych wizyt u mechanika w takim samym stopniu. Na podstawie raportu niemieckiej DEKRY, który powstał w oparciu o tysiące przeglądów, można wytypować nie tylko najmniej usterkowe samochody, ale także i te, w przypadku których awarie to chleb powszedni.

Oto pojazdy, które uzyskały najgorsze noty w kategoriach przebiegu 50-100 tys. km oraz 100-150 tys. km. Wynik podawany jest we współczynniku DMI, określającym procent samochodów bez ważnych usterek.

Przebieg 50-100 tys. km
Chevrolet Matiz - 42,8 proc.

Następca popularnego niegdyś na naszych drogach Daewoo Matiza uzyskał wynik wręcz tragiczny. Trzeba jednak przyznać, że droższe i bardziej renomowane samochody również nie mają się czym pochwalić:
Fiat Punto II generacji - DMI 50,3 proc.,
Renault Clio - DMI 51,9 proc.,
Peugeot 206 - DMI 52 proc.,
Opel Corsa C - DMI 55,5 proc.,
BMW Mini - DMI 56,4 proc.

Trzeba jednak przyznać, że średnia dla tego segmentu nie jest imponująca - DMI 64,5 proc.

Przebieg 100-150 tys. km
Chevrolet Matiz - 31,4 proc.

Jak należało się spodziewać, większy przebieg to znacznie więcej usterek. "Królem" w zestawieniu DEKRY 2013 pozostaje Matiz. Fiat Punto osiągnął w tej kategorii DMI 37,6 proc., Renault Clio - DMI 38,5 proc., Peugeot 206 - DMI 40,7 proc., Opel Corsa - 43,5 proc., a BMW Mini - DMI 44,8 proc.

/ 11Samochody kompaktowe

Obraz
© zdjęcie producenta

Przebieg 50-100 tys. km
Chrysler PT Cruiser - DMI 49,1 proc.

Przy średniej dla tego segmentu, wynoszącej 74,5 proc., to naprawdę słaby wynik. Nieco lepsze okazały się m.in.:
Kia Rio I generacji - DMI 50,3 proc.
Fiat Stilo - DMI 51,5 proc.,
Alfa Romeo 147 - DMI 59,3 proc.
Dacia Logan - DMI 64,4 proc.,
Renault Megane II - DMI 65 proc.
czy Citroen C4 - DMI 67, 9 proc.

/ 11Samochody kompaktowe

Obraz
© zdjęcie producenta

Przebieg 100-150 tys. km
Kia Rio I generacji - DMI 36,2 proc.

Wśród samochodów o większym przebiegu niechlubnym liderem jest koreański średniak. Chrysler PT Cruiser osiąga DMI wynoszące 38,8 proc. Fiat Stilo - DMI 41,5 proc., Alfa Romeo 147 - DMI 43,7 proc., zaś Peugeot 307 - DMI 49,2 proc. Lepiej natomiast radzi sobie Renault Megane II - DMI 53,1 proc., Dacia Logan - DMI 55,8 proc., Citroen C4 - DMI 58,5 proc. to wynik lepszy od średniej równej 58,1 proc.

/ 11Segment D

Obraz
© zdjęcie producenta

Przebieg 50-100 tys. km
Renault Laguna II - DMI 59,6 proc.

Przy średniej dla tej kategorii wynoszącej DMI 78,4 proc., jest to słaby wynik. Odstępstwo jest jednak mniejsze niż w przypadku aut kompaktowych. Usterkowością wyższą od średniej odznaczają się również modele:
Volkswagen Passat B5 - DMI 65,1 proc.,
Citroen C5 I generacji - DMI 65,6 proc.,
Ford Mondeo MKII - 69,5 proc.,
Opel Vectra C - DMi 70,6 proc.,
Subaru Impreza - DMI 72 proc.,
Mercedes Klasy C - DMI 72,6 proc.,
Jaguar X-Type - DMI 72,7 proc.,
Opel Signum - DMI 76,1 proc.,
Fiat Croma - 77,4 proc.

/ 11Segment D

Obraz
© zdjęcie producenta

Przebieg 100-150 tys. km
Rover 75 - DMI 42,5 proc.

Przy większym przebiegu średni dla klasy średniej odsetek samochodów bez poważnych usterek zmalał do 63,2 proc. Poniżej tej wartości utrzymują się m.in.:
Renault Laguna II - DMI 48,3 proc.,
Ford Mondeo MK III - DMI 52,7 proc.,
VW Passat B5 - DMI 54,1 proc.,
Citroen C5 I generacji - DMI 53,8 proc.,
Opel Vectra C - DMI 57,6 proc.,
Mercedes Klasy C - DMI 60,8 proc.

/ 11Klasa średnia wyższa

Obraz
© zdjęcie producenta

Przebieg 50-100 tys. km
Chrysler 300C - DMI 61,9 proc.

W tej kategorii samochodów rosną nie tylko ceny, ale i wymagania. Od auta z wyższej półki oczekuje się, że będzie komfortowe i niezawodne. Rzeczywiście, średnia pojazdów bez poważnej usterki wynosi tu 84,1 proc. Oprócz niechlubnego zwycięzcy poniżej tej granicy uplasowali się m.in.:
Skoda Superb I generacji - DMI 72,3 proc.,
Mercedes Klasy S W220 - DMI 75,6 proc.,
Volvo S80 I generacji - DMI 71,9 proc.

/ 11Klasa średnia wyższa

Obraz
© zdjęcie producenta

Przebieg 100-150 tys. km.
Volvo S80 I generacji - DMI 61,4 proc.

W przypadku aut z większym przebiegiem DEKRA nie opublikowała wyniku dla Chryslera 300C. Średnia aut bez poważnej usterki spada do 73,7 proc., a wyraźnie poniżej tej granicy utrzymują się: Skoda Superb I generacji - DMI 62 proc.oraz Mercedes Klasy S W220 - DMI 63,3 proc.

/ 11SUV-y

Obraz
© Marek Wieliński

Przebieg 50-100 tys. km
Suzuki Jimny - DMI 59,7 proc.

Samochody o wszechstronnym - przynajmniej w producenckim folderze - zastosowaniu stały się ostatnio bardzo popularne. Choć komfort jazdy po dziurawych drogach jest tu wyższy niż w przypadku osobówek, z trwałością bywa różnie. Średnia wartość DMI dla tej kategorii to 78,7 proc., czyli bardzo podobnie do aut segmentu D. Oprócz największego przegranego raportu DEKRY 2013 poniżej tej granicy plasują się m.in.:
Hyundai Santa Fe I generacji - DMI 61,8 proc.,
Suzuki Grand Vitara I generacji - DMi 63,6 proc.,
Kia Sorento - DMI 64 proc.,
Nissan X-Trail I generacji - DMI 67,9 proc.,
Kia Sportage II generacji - DMI 69,8 proc.,
Chevrolet Captiva - DMI 69,9 proc.,
Honda CR-V - DMI 75,1 proc.,
Opel Antara - DMI 76,8 proc.

Przebieg 100-150 tys. km.
Suzuki Jimny - DMI 45 proc.

Przy większym przebiegu odsetek aut nieobciążonych poważną usterką stopniał do 65,3 proc. Poniżej tego progu plasują się m.in.:
Hyundai Santa Fe I generacji - 49,1 proc.,
Nissan X-Trail - DMI 55,6 proc.,

/ 11VAN-y

Obraz
© zdjęcie producenta

Przebieg 50-100 tys. km
Kia Carnival - 44,5 proc.

Nie wszystkie samochody rodzinne są łagodne dla potrfela swojego właściciela. Te, zdaniem DEKRY, wymagają częstszych wizyt u mechanika:
Chrysler Voyager - DMI 52,8 proc.,
Mercedes Vaneo - DMI 54,7 proc.,
Kia Carens I generacji - 56,1 proc.,
Fiat Doblo - DMI 57,6 proc.,
Opel Agila I generacji - DMI 60,1 proc.,
Mazda Demio - DMI 63,9 proc.,
Citroen Xsara Picasso - DMI 64,9 proc.,
Hyundai Matrix - DMI 66,2 proc.,

Średnia aut wolnych od poważnych usterek to 73,2 proc.

Przebieg 100-150 tys. km
Kia Carnival - 32,8 proc.

Wskaźnik średniego DMI dla aut tego segmentu przy większym przebiegu spadł do 56,9 proc. Tym samochodom do tego poziomu jeszcze daleko:
Chrysler Voyager - DMI 36,8 proc.
Fiat Doblo - DMI 41,5 proc.,
Kia Carens I generacji - 43,8 proc.,
Mercedes Vaneo - DMI 46 proc.,
Opel Agila I generacji - DMI 46,9 proc.,
Mazda Demio - DMI 48,5 proc.,
Hyundai Matrix - DMI 49,3 proc.,
Citroen Xsara Picasso - DMI 51,4 proc.

10 / 11Samochody sportowe

Obraz
© zdjęcie producenta

Przebieg 50-100 tys. km
SMART Roadster - DMI 63,5 proc.

Przy średniej wartości DMI wynoszącej 77,5 proc., poprzeczkę należy uznać za ustawioną wysoko. Należąca do Mercedesa i Swatcha firma SMART nie zdołała jednak do niej doskoczyć. Podobnie jest w przypadku m.in.:
Audi TT I generacji - DMI 67,7 proc.,
Mazdy MX-5 NB - DMI 69,2 proc.,
Opla Tigry Twin Top - DMI 71,1 proc.

11 / 11Samochody sportowe

Obraz
© zdjęcie producenta

Przebieg 100-150 tys. km.
Mazda MX-5 NB - DMI 51,1 proc.

W tej kategorii przebiegu SMART Roadster nie został ujęty w danych DEKRY. Słaby, na tle średniej o wartości DMI 61,3 proc., wynik osiągnęło również Audi TT I generacji - DMI 53,7 proc.

tb, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy