Dacia Sandero i Logan: prostota przede wszystkim
W czasie Salonu Samochodowego w Paryżu Dacia zaprezentowała nową generację swoich kluczowych aut. Sandero i Logan to teraz ten sam model w dwóch wersjach nadwoziowych - hatchback i sedan. Dla osób, które potrzebują zjechać z asfaltu skierowane jest Sandero Stepway o podwyższonym zawieszeniu.
Dacia zaprezentowała nowe modele, ale filozofia stojąca za nimi pozostała nie zmieniona. Są to samochody proste, tanie i konserwatywne, które mają tylko jeden cel - przewieźć pasażerów z punku A do punktu B. Jakość i styl nie są tutaj ważne. Dotychczasowy sukces budżetowej marki z Rumunii pokazuje, że znajduje się wielu klientów pragnących taniego środka transportu, który można kupić za cenę samochodu używanego.
Sandero i Logan w nowej odsłonie musiało nadejść. Szczególnie sedan miał już swoje lata. Można powiedzieć jednak, że nowe modele niewiele różnią się od dotychczasowych. Oczywiście zmieniono stylistykę i poprawiono szereg wad, które doskwierały właścicielom poprzednich generacji, ale odczucia w samochodzie pozostały bez zmian. Stylistyka jest bardzo prosta i uniwersalna - Dacia nie wyróżnia się na drodze, ale konserwatywny wygląd na pewno wpisuje się w ideę marki i pozwoli trafić do szerszego grona klientów.
Również we wnętrzu mamy do czynienia z ulepszoną wersją poprzedników. Projektanci poprawili błędy w ergonomii, a przełączniki i pokrętła są teraz łatwiej dostępne. Wygląd wnętrza jest też teraz nieco ciekawszy - deska rozdzielcza może być dwukolorowa, a zegary posiadają chromowane ramki. Jakość materiałów jednak pozostała taka sama, czyli niska. Jednak trzeba pamiętać, że cel jest taki, aby dostarczyć klientowi jak najtańszy samochód, którym będzie mógł spokojnie podróżować.
Wnętrze choć proste jest nieco bardziej przestronne niż u poprzedników. Logan spełnia też podstawowe wymaganie stawiane tanim małym sedanom - ma duży bagażnik o pojemności 510 l. W przypadku Sandero jest to 320 l.
Chyba największym problemem Sandero i Logana były silniki. Choć ich zaletą była prostota, to na tle konkurentów stare jednostki Renault montowane w Daciach wypadały nienajlepiej. W przypadku tanich samochodów dla właściciela ważne jest też, aby zużywały mało paliwa, a wiekowe silniki nie zapewniają tak dobrych wyników jak najnowsze konstrukcje. Nowa generacja obu modeli będzie mogła zostać wyposażona w oszczędny silnik TCe 90. Jest to 3-cylindrowa turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 0,9 l i mocy 90 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 135 Nm, a jego 90 proc. dostępne jest już od 1650 obr./min. Ten silnik ma średnio zużywać 4,8 l/100 km.
Drugi wariant benzynowy to dobrze już znany silnik 1.2 o mocy 75 KM. W tym przypadku średnie zużycie paliwa to 5.8 l/100 km. Jednostka ta będzie też dostępna z instalacją LPG. Dla osób preferujących silniki Diesla Dacia zaoferuje silnik dCi o pojemności 1,5 l dostępny w dwóch wersjach - 75-konnej i 90-konnej. Według zapewnień producenta ma on zadowolić się średnio 3,8 l paliwa na 100 km. Sandero Stepway oferowane będzie z oboma silnikami o mocy 90 KM.
Nowe Dacie będą miały bogatszą listę wyposażenia dodatkowego. Między innymi radio CD z MP3, USB i Bluetoothem. Dostępna będzie też nawigacja sterowana za pomocą 7-calowego ekranu dotykowego.
Szymon Jasina
/ll