Trwa ładowanie...
31 października 2012, 12:10

Dacia Lodgy 1.5 dCi 110: krakowskim targiem

Dacia Lodgy 1.5 dCi 110: krakowskim targiemŹródło: Tomasz Budzik
d19yts8
d19yts8

- Kupię nowy samochód, ale musi być duży, bo mam rodzinę, a poza tym tani, z tego samego powodu. - Coś da się zrobić. Tak właśnie mogłaby wyglądać rozmowa, która legła u podstaw powołania do motoryzacyjnego życia Dacii Lodgy. Rumuński producent należący do Renault stworzył sporego minivana, który na pokład może wziąć siedem osób z najpotrzebniejszymi drobiazgami lub piątkę obarczoną ogromnym bagażem. Wszystko to za cenę, która sprawia, że Lodgy nie ma konkurencji. Niestety jest tu kilka „ale”.

Każdy zmotoryzowany chciałby jeździć nowym autem wysokiej klasy. Niestety na taki luksus stać w Polsce nielicznych. Tu jednak pomocną rękę wyciąga do kierowców Dacia, która zwyczajowo nie wymaga od nich grubego portfela. Podczas salonu samochodowego w Genewie Dacia zaprezentowała nową broń, która szczególnie dotkliwie ma ugodzić konkurencję w Europie Środkowej i Wschodniej. Lodgy to minivan, który został podporządkowany dwóm regułom: praktyczności i ekonomii. Świadczy o tym bryła samochodu. Dach ciągnie się aż do końca samochodu na niemal niezmienionym poziomie, co sprawia, że nowość Dacii wygląda jak nieco powiększone kombi. W trzecim rzędzie siedzeń można się jednak dzięki temu wyprostować.

Jedno spojrzenie wystarczy, by stwierdzić, że Lodgy nie jest piękna. Nie można jej jednak zarzucić czegoś zupełnie odwrotnego. Pozytywne wrażenie sprawia przód samochodu z miłą oku osłoną chłodnicy i ładnymi reflektorami. Na pochwałę zasługują również największe z dostępnych w tym modelu, szesnastocalowe felgi ze stopów lekkich i ciekawie zaprojektowane tylne lampy o pionowym układzie. Wygląd wysokiego auta - w wersji pięcioosobowej 1,68 m - poprawiają relingi, które zaburzają nieco płaską powierzchnię dachu. Odbiór wyglądu auta burzy jednak duża i mało urozmaicona powierzchnia boczna. Przy długości auta na poziomie 4,5 metra płaty drzwi i tylnego błotnika aż proszą się o wyraźniejsze przetłoczenia.

Posiadacz samochodu zdecydowaną większość czasu spędza jednak w kabinie swojego pojazdu. Zanim przejdę do opisu tego, co zastaniemy za kierownicą Dacii Lodgy, warto zaznaczyć, że by czuć się tu dobrze, należy pamiętać o tym, ile ten samochód kosztuje.
Fotele nie zapewniają komfortu z najwyższej półki. Gatunek materiału, z którego wykonano ich obicia nie przekonuje nas o tym, że za kilka lat będą jeszcze w dobrym stanie, a możliwości dotyczące regulacji ich pozycji nie usatysfakcjonują każdego. Jeśli dodamy do tego fakt, że kierownicę można regulować tylko w jednej płaszczyźnie: góra-dół, okaże się, że znalezienie wygodnej pozycji do prowadzenia auta może nastręczać pewnych trudności.

d19yts8

Nie rozpieszcza również to, co po zajęciu miejsca znajdzie się przed naszymi oczami. Choć projekt zegarów jest przejrzysty, dla kierowców przywiązanych do tradycji zawodem może okazać się brak klasycznego wskaźnika poziomu paliwa i temperatury silnika. Dodatkowo jeśli chodzi o ten pierwszy, mamy wątpliwości co do jego precyzji. Na szczycie deski rozdzielczej, pomiędzy kierowcą a pasażerem, znaleziono miejsce na płytki, ale szeroki schowek. Oprócz kieszeni w drzwiach do dyspozycji użytkowników Lodgy pozostaje miejsce na kubki przed lewarkiem zmiany biegów, schowek i półka przed pasażerem przedniego fotela oraz wgłębienie na popielniczkę za dźwignią hamulca ręcznego, które przez użytkowników kanapy może zostać wykorzystane jako miejsce na kubek z napojem. Brakuje jednak, na przykład, schowków pod siedziskami przednich foteli. Od minivanów zazwyczaj wymaga się więcej.

<a href="http://dot.wp.pl/redir?SN=ecommerce_moto&amp;url=http://otomoto.wp.pl/osobowe/dacia/lodgy">Dacia Lodgy w supercenach! Sprawdź!</a>

(fot. Tomasz Budzik)
Źródło: (fot. Tomasz Budzik)

Przejdźmy jednak do tego, co w Dacii Lodgy musi się podobać, czyli do bagażnika. Do przedziału bagażowego Dacii prowadzi klapa z archaicznie wyglądającym i działającym zamkiem. Ten mankament szybko puścimy jednak w niepamięć, gdy tylko naszym oczom ukaże się bagażnik. W konfiguracji pięcioosobowej rumuński van dysponuje gabarytem, który na pierwszy rzut oka po prostu trzeba nazwać ogromnym. Do zagospodarowania mamy 827 litrów przestrzeni o równej podłodze. Po rozłożeniu siedzeń tylnego rzędu mamy do dyspozycji aż 2617 litrów licząc do linii dachu. Umocowanie bagażu ułatwiają zaczepy przytwierdzone do podłogi.

Przejdźmy do tego, jak jeździ się Dacią Lodgy. Uruchamiamy silnik Diesla i słyszymy twarde dźwięki jego pracy. Nienajlepsze wrażenie szybko jednak mija. Motor 1.5 dCi dysponujący sprężarką o zmiennej geometrii rozwija moc 107 KM przy 4 tys. obrotów i oddaje do dyspozycji kierowcy moment obrotowy o wartości 240 Nm od 1750 obr/min. Sprzężona z sześciobiegową, manualną przekładnią jednostka napędowa świetnie sprawdza się w rumuńsko-francuskim minivanie. Co prawda nie mamy tu do czynienia z rakietą - przyspieszenie do 100 km/h w 11,6 sekundy, ale przecież nie o to chodzi w przypadku samochodu rodzinnego. Lodgy z mocniejszym silnikiem Diesla dobrze radzi sobie zarówno w mieście jak i na trasie. Na terenach zurbanizowanych nie zawsze łatwe będzie „dojście” do czwartego biegu. Samochód dysponuje na tyle długimi przełożeniami, że na „trójce” jazda z prędkością 50 km/h nie powoduje przekroczenia 2 tys. obr/min. By jednak dynamiczniej przyspieszyć, trzeba pokonać tę granicę. Dopiero wówczas jednostka zapożyczona od
Renault pokazuje, na co ją stać.

(fot. Tomasz Budzik)
Źródło: (fot. Tomasz Budzik)

Skrzynia biegów o długich przełożeniach przydaje się głównie poza miastem. Jazda z prędkością 120 km/h na szóstym biegu nie oznacza utrzymywania silnika na wysokich obrotach, co pozytywnie wpływa na komfort jazdy. Gdyby w ślad za tym szło lepsze wygłuszenie kabiny, Lodgy okazałaby się świetnym „autostradowym” środkiem transportu. Na przeciętnej drodze krajowej częściej podróżuje się jednak na piątym biegu, a do szybkiego wyprzedzenia konieczna jest redukcja na czwarty.
Rozgrzanemu silnikowi 1.5 dCi nie można odmówić kultury pracy. Jego największym atutem jest jednak spalanie. W naszym teście pokonanie 100 km na trasie powodowało ubytek z 50-litrowego baku 5,4 l oleju napędowego. W mieście, w tym również na trasach obarczonych korkami, spalanie wyniosło zaś 7,4 l/100 km.

d19yts8

Jazda Dacią Lodgy 1.5 dCi przynosi mieszane uczucia. Należy docenić świetny silnik, poprawnie pracującą skrzynię biegów i niezłą manewrowość. Rumuński minivan ma jednak swoje wady. Wspomaganie kierownicy sprawia, że na opór stawiany przez jej koło nie będzie stanowił problemu nawet dla słabej kobiety. Gorzej jest jednak z wyczuciem samochodu. O ile w mieście nie jest to uciążliwe, to poza nim musimy pokonać kilkanaście zakrętów, by zacząć nabierać zaufania do auta. Ze względu na wysokie i dość długie nadwozie Lodgy jest podatna na działanie bocznego wiatru. Wyjechanie spoza bariery ekranów akustycznych na autostradzie lub drodze ekspresowej może więc mieć dość niespodziewane skutki.

(fot. Tomasz Budzik)
Źródło: (fot. Tomasz Budzik)

Na koniec przejdźmy do kwestii ceny i wyposażenia testowanego minivana. Rumuński odpowiednik Renault Grand Scenica pod maską gościł mocniejszy z silników Diesla i mógł pochwalić się maksymalnym dostępnym wyposażeniem. W przeciwieństwie do posiadaczy najsłabiej wyposażonej Lodgy mogliśmy cieszyć się zewnętrznymi klamkami drzwi w kolorze nadwozia, dwukolorowym obiciem drzwi, systemem ESP, przednimi pasami bezpieczeństwa z regulacją wysokości, systemem wspomagającym parkowanie tyłem, światłami przeciwmgłowymi, elektrycznie sterowanymi lusterkami, kierownicą obszytą skórą (niezbyt wysokiej jakości), centralnym zamkiem, elektrycznie podnoszonymi szybami, regulacją kierownicy, manualną klimatyzacją i systemem multimedialnym Media NAV.

d19yts8

Ten ostatni korzysta z 7-calowego, dotykowego wyświetlacza. Użytkownik może za jego pomocą słuchać radia lub muzyki z nośnika USB, prowadzić rozmowy telefoniczne dzięki połączeniu Bluetooth, a także korzystać z nawigacji i przeglądać mapy. Podstawowa obsługa systemu odbywa się za pomocą wygodnego w użyciu dżojstika umiejscowionego tuż pod dźwignią kierunkowskazów. Pewnym rozczarowaniem jest fakt, że nawigacja w Media NAV nie oferuje polskiego lektora i nie można tu liczyć na podpowiedź dotyczącą najkorzystniejszego pasa ruchu.

Cena Dacii Lodgy w podstawowej wersji z silnikiem benzynowym to 37,9 tys. złotych. Za auto w wyposażeniu takim jak testowany egzemplarz trzeba jednak zapłacić znacznie więcej, bo 60 tys. złotych. Czy rumuński samochód jest warty takich pieniędzy? Jeśli zależy nam na nowym samochodzie o sporych gabarytach, to Dacia nie ma w Polsce konkurencji. Alternatywą dla Lodgy może być jedynie używany minivan renomowanej marki. Ci, którzy uważają, że 60 tys. złotych to zbyt duża kwota za ten samochód, z łatwością mogą zaoszczędzić 4 tys. zł. Tyle właśnie kosztuje Lodgy z tym samym silnikiem pod maską, ale w niższej o „oczko” wersji wyposażenia. Za oszczędność zapłacimy brakiem ESP, obręczy o średnicy 16 cali, czujników parkowania, systemu Media NAV oraz elektrycznie podnoszonych tylnych szyb. Z każdym z tych braków poza ESP można pogodzić się z łatwością.

Dacia Lodgy powstała z kompromisu. Producent zrezygnował z ceny, jakiej inni żądają za samochód tej wielkości, ale i właściciel musi pogodzić się ze słabej jakości materiałami i marką nie gwarantującą żadnego prestiżu.

d19yts8

WP:

Tomasz Budzik

Dacia Lodgy w supercenach! Sprawdź!

"Dacia Lodgy 1.5 dCi 110 Prestige" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "1461"
Moc KM / przy obr./min "107 / 4000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "240 / 1750"
Skrzynia biegów "Manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "175"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "11,6"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "5,3 / 4,0 / 4,4"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,4 / 5,4 / b.d."
Pojemność bagażnika min./max. / l "827 / 2617"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4498 / 1751 / 1683"
Cena wersji podstawowej w zł "56 000"
Cena testowanego modelu w zł "60 000"
Plusy null
Minusy null
d19yts8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d19yts8
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.