Nie tak dawno do Polski trafiły dwie nowości w segmencie SUV - Dacia Duster i Hyundai ix35. Ponieważ obydwa należą do jednej klasy postanowiliśmy je porównać. Okazało się, że różni je dużo więcej niż tylko kraj pochodzenia. Czy podzieli je też klasa społeczna klientów?
Na rynkach światowych panuje obecnie coraz większe zapotrzebowanie na przestronne i solidne pojazdy z napędem na cztery koła. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm rozpoczyna batalię o zdobycie klienta w tym segmencie. Ostatnio na naszym rynku pojawiły się dwie nowości, które stanowią odrębne drogi rozwoju. Modelami tymi są kontynuator koreańskich tradycji modeli SUV - Hyundai ix35 i pochodząca z krainy hrabiego Draculi - Dacia Duster.
Patrząc na stojące obok siebie samochody przewaga zarysowuje się po stronie rumuńskiej Dacii Duster. Od samochodu o aspiracjach terenowych oczekujemy bowiem zwartego, masywnego nadwozia, ostrych wyrazistych kształtów i wzmocnień karoserii dających kierowcy pewność, że ten pojazd może wjechać na bezdroża. Duster z wyraźnie zarysowanymi poszerzonymi nadkolami jest bardziej rasowym terenowcem i pojazdem wskazującym "twardy charakter właściciela". Na jego tle delikatne rysy ix35 nie sugerują determinacji i mocy.
Po zajęciu miejsca, wewnątrz samochodów zauważymy, że konstruktorzy obu firm wybrali dwie drogi dotarcia do klientów. W Hyundai'u konsola środkowa ma wprawdzie pionowy zarys jak w terenówkach, ale prędkościomierz i obrotomierz zostały zabudowane w tulejach nachylonych do sylwetki kierowcy, a na tablicy przyrządów wykorzystano technologię Supervision, zapożyczoną z luksusowego sedana Genesis, dzięki której kluczowe informacje wyświetlane są w sposób niezwykle przejrzysty i nie obciążający wzroku kierowcy.
Interesująco zaprojektowano też konsolę środkową. Nie jest to jednorodny panel na którym zagospodarowano wszystkie włączniki. Zamiast tego w ix35 osobno zaprojektowano system audio, osobno układ klimatyzacji , a poniżej układy włączania ogrzewania foteli i zapalniczki/gniazdka.
Dowiedz się więcej: Wszystko co chcialbyś wiedzieć o Dacii Duster We wnętrzu Dacii możemy natomiast dostrzec, że styliści stworzyli klasyczną wersję SUV z pionową zabudową konsoli środkowej, wysoką pozycją siedzących i dźwignią zmiany biegów na dość długim drążku. Kształt wszystkich przełączników i nastaw, oraz zarys wlotów powietrza do wnętrza wskazują, że nie usiłowano na siłę odkrywać nowego stylu, ale zaadaptowano go z osobowych modeli rumuńskiego producenta.
Także materiał na desce rozdzielczej nie jest tej klasy co w Hyundai'u, ale jak w pozostałych modelach Dacia: twardy i chropowaty. Jednakże mając świadomość, że niższa cena przy wykorzystaniu tych samych podzespołów musi zaowocować gorszymi materiałami tapicerskimi, nie możemy narzekać.
Zasadniczą różnicą jest natomiast wybór napędu. W przypadku ix35 jest to w pełni automatyczny rozdział i kierowca jedynie naciska gaz, a pojazd sam wybiera najwłaściwszy rozdział napędu. Jedynie gdybyśmy mieli problem z wjazdem pod zabłoconą, czy ośnieżoną górkę, to wzorem wersji Santa Fe wciskamy przycisk Lock z lewej strony kierownicy i ustalając stały rozdział napędu na oś przednią i tylną wjeżdżamy.
W przypadku Dacii mamy podzespoły oraz rozwiązanie z Nissana i w dolnej części konsoli centralnej umieszczono przełącznik 4x4. Jego funkcje to: Tryb AUTO - napęd jest automatycznie rozkładany na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności. Tryb LOCK - kierowca może elektronicznie zablokować system, aby zapewnić rozłożenie napędu na cztery koła. Tryb 4x2 - napędzane są jedynie dwa koła.
Różnice stanowią także zastosowane jednostki napędowe oraz budowa obu samochodów. Hyundai przygotował tylko dwie jednostki napędowe o pojemnościach 2.0 litra, z których benzynowa ma moc 163KM, a diesel 140 KM. Dodatkowo pojazd oferowany jest z manualną albo automatyczną skrzynią biegów i w układzie z napędem na jedną lub dwie osie.
Dowiedz się więcej: Wszystko co chcialbyś wiedzieć o Dacii Duster Duster jest oferowany z trzema silnikami firmy Renault. Jest to jednostka benzynowa 1.6 o mocy 105 KM, albo diesel 1.5 dCi mający 85KM lub 110KM. Także w tym przypadku przygotowano pojazd zarówno dla tych którzy potrzebują jedynie modelu z dużymi kołami i znacznym prześwitem, jak i dla potrzebujących modelu z napędem na cztery koła.
Jeszcze większa dysproporcja widoczna jest po przeanalizowaniu danych fabrycznych. Przystosowanie do użytku w terenie zapewniają Dacii: duży prześwit (20,5 cm w wersji 4x2 i 210 cm w wersji 4x4) oraz krótkie zwisy i dobre warunki pokonywania przeszkód (30 st. - kąt natarcia, 36 st. - kąt zejścia i 23 st. - kąt rampowy). Hyundai w tym porównaniu wypada znacznie gorzej. Jego prześwit to 17 cm, a warunki pokonywania przeszkód także nie zachwycają (kąt natarcia to 24,2 st., kąt zejścia to 26,9 st., a kąt rampowy 17 st.).
Koreańczyk jest za to dużo lepszy na trasie. Nie dość, że jego silniki są bardziej dynamiczne i zapewniają lepszą elastyczność i ekonomikę jazdy (jednostajna prędkość bez konieczności częstej zmiany obrotów i przełożeń), to dodatkowo mniejszy prześwit gwarantuje niżej położony środek ciężkości, a szerszy rozstaw kół (159 cm podczas gdy Dacia ma 143 cm) dużo lepszą stateczność na zakrętach i przy przejeździe przez dziurawe drogi, wzdłużne koleiny itp.
W obydwu przypadkach najtańsze są benzynowe wersje z napędem na jedną oś. Jednak cena jest tak różna, że nie można porównywać modeli. Najtańszy ix35 kosztuje bowiem 79 900 zł i jest to dwa razy drożej od najtańszej Dacii. Co więcej najdroższa Dacia z maksymalnym wyposażeniem także nie osiągnie tej ceny. Zatem zamiast zastanawiać się, który model jest lepszy, zastanówmy się dla kogo są to samochody.
Hyundai z całą pewnością to kolejny model SUV, który ma nawiązać walkę z konkurentami takimi jak Renault Koleos, Ford Kuga, czy Toyota RAV4. O fakcie przynależności do tej rodziny świadczy nie tylko wysoki poziom wykończenia wnętrza i wyposażenia. Sugerują to także własności jezdne wskazujące iż jest to limuzyna o specyficznym kształcie, która może służyć nie tylko do jazdy do pracy, na wakacje, czy do opery, ale także pozwoli bezstresowo
Dowiedz się więcej: Wszystko co chcialbyś wiedzieć o Dacii Duster Dacia stanowi z kolei ofertę dla innych klientów. Jej parametry wyposażeniowe i użytkowe wskazują raczej iż jej nadrzędnym celem jest pomoc w pracy, a dopiero później wykorzystanie jako samochodu rodzinnego.
Przypomina się tutaj podział w motoryzacji jaki powstał po stworzeniu modeli Berlingo/Partner/Kangoo. Zastąpiły one użytkowe kombi, sprawiając że osobowe kombi obecnie mają charakter limuzyn, a nowa klasa spełnia walory samochodu do pracy i dla rodziny.
Zatem bardzo prawdopodobne, że Duster stworzy nową klasę w motoryzacji - samochodów użytecznych w mieście i w terenie, ale skierowanych nie do tych którzy mają do wydania 100 tys. zł, ale do przeciętnego pracownika.
Dowiedz się więcej: Wszystko co chcialbyś wiedzieć o Dacii Duster
Bogusław Korzeniowski