General Motors
Amerykański gigant motoryzacyjny to multikorporacja, działająca na wielu płaszczyznach.
Przemysł samochodowy jest naturalnie wiodącym, ale to nie jedyne pole na którym można znaleźć produkty GM. Firma zatrudnia obecnie ponad 200 tys. osób, działając w 77 krajach świata. W swojej historii piętno odcisnęła m.in. na przemyśle lotniczym (w czasie II wojny światowej wytwarzając wraz z Eastern Aircraft samoloty szturmowe Wildcat), medycznym (w 1952 r. w szpitalu GM w Detroit powstało we współpracy z dr. Forestem Dodrillem pierwsze sztuczne serce, zastępujące działanie tego organu podczas operacji), zbrojeniowym (GM Defense, to oddział koncernu od lat 50-tych XX w. zajmujący się budową specjalistycznych pojazdów do celów wojskowych), a nawet spożywczym. To właśnie w "dziale lodówek" czyli firmie Frigidaire, kupionej przez jednego z założycieli GM w 1931 r., wynaleziono freon - chłodziwo wykorzystywane przez dziesiątki lat we wszystkich urządzeniach chłodniczych i klimatyzacyjnych.
Ale GM mocno zaistniał także w branży kolejowej. W latach 20. XX wieku Charles F. Kettering, szef działu R&D GM, poszukiwał wysokoprężnego silnika do swej łodzi. Poszukiwanie zakończyło się przejęciem firmy, która taki silnik produkowała. Wraz z nią pod skrzydła koncernu trafiła kolejna firma - Electro-Motive Corp., zajmująca się produkcją silników parowych do lokomotyw. GM szybko przestawiło produkcję na jednostki dieslowskie i w taki napęd był m.in. wyposażony Burlington Zephyr, ekspres z lat 30., który ustanowił rekord czasu przejazdu z Denver do Chicago (1633 km w 13 h i 5 min). Electro-Motive Division pod skrzydłami GM wyprodukowało ponad 15 tys. lokomotyw dieslowskich. W 2005 r. dotychczasowy właściciel sprzedał EMD w ręce prywatnych inwestorów. Obecnie firma stanowi część koncernu Caterpillar.