Uszkodzenia bieżnika
Istnieje kilka rodzajów zużycia bieżnika, które powstaje poprzez niewłaściwą eksploatację ogumienia. Najpopularniejsze to tzw. wyząbkowanie, czyli nierównomierne ścieranie klocków bieżnika. Przyczyną może być np. źle ustawiona geometria zawieszenia. Problem ten występuje najczęściej na oponach tylnej osi w samochodach z zawieszeniem wielowahaczowym. Taką “gumę” łatwo poznamy, kładąc dłoń, a następnie przesuwając po jej bieżniku (lub jeśli jest zamontowana w pojeździe, po hałasie i nieprzyjemnych drganiach).
Większe starcie jednej z bocznych części opony to kolejne zużycie, na które wpływ ma również niewłaściwie ustawiona geometria zawieszenia oraz wyeksploatowanie jego poszczególnych elementów. Podobnie w przypadku wytarcia miejscowego winę za taki stan rzeczy może dodatkowo ponosić niewłaściwe wyważenie felgi z oponą lub nagłe hamowanie samochodem bez systemu ABS.
Opona z bieżnikiem startym z obu skrajnych stron świadczy o tym, że była ona zamontowana w pojeździe, którego kierowca preferował agresywne pokonywanie zakrętów (choć jazda ze zbyt niskim ciśnieniem również może mieć na to wpływ).
Bez względu na to z jakim rodzajem wymienionych rodzajów zużycia mamy do czynienia, pamiętajmy, że poruszanie się na takim ogumieniu nie należy do bezpiecznych i lepiej podarujmy sobie jego zakup.