Czy powinniśmy bać się LPG ? - prawdy i mity o samochodowych instalacjach gazowych
Wokół samochodów napędzanych LPG przez ostatnie kilkanaście lat powstało wiele mitów i negatywnych stereotypów, które pokutują do dziś w świadomości wielu osób. Często powstały wówczas, gdy w pokątnych warsztatach „fachowcy” bez przygotowania montowali prymitywne instalacje przywiezione z Zachodu lub kupione na przysłowiowym „bazarku” od sąsiadów zza wschodniej granicy, montując je do wyeksploatowanych do granic możliwości pojazdów.
Ile razy słyszeliśmy o wypalonych gniazdach zaworów, bo regulacji mieszanki dokonał pan Henio metodą „na oko”? Od tamtej pory w technologii LPG dokonał się wielki postęp. Warto więc wyjaśnić kilka ważnych kwestii.
Czy LPG niszczy silnik?
Prawidłowo dobrana instalacja, regularny serwis w profesjonalnym warsztacie oraz eksploatacja zgodnie z zalecaniami producenta pojazdu oraz instalacji zapewnią wieloletnią eksploatację auta z LPG bez awarii. Silniki zasilane propan-butanem osiągają przebiegi nawet po 400-500 tys. km bez remontu – a więc porównywalne z autami na benzynę. Coraz więcej – wielu producentów aut oferuje nowe auta z fabryczną instalacją i gwarancją.
Czy LPG wypala gniazda zaworowe?
Takie defekty zdarzały się zwykle w starszych, źle wyregulowanych instalacjach. LPG pracuje w wyższej temperaturze niż benzyna. Uszkodzenia wynikały także z agresywnej eksploatacji pojazdu. W prawidłowo eksploatowanej jednostce zasilanej instalacją nowego typu np. z wtryskiem sekwencyjnym zdarza się to niezwykle rzadko.
Czy LPG można stosować w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny?
Od niedawna tak. Firma AC opracowała instalację STAG 400 DPI dedykowaną do popularnych w Polsce silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Czy zawsze samochód spala więcej gazu niż benzyny?
Tak. Ta sama jednostka napędowa potrzebuje ok. 15 % - 20% więcej LPG niż benzyny. LPG zwycięża jednak pod względem ekonomii ze względu na niższą cenę – litr gazu jest o ponad 50 % tańszy od litra benzyny 95 oktanów.
Zbiornik gazu zajmuje całą szerokość pojazdu?
Nie. Na rynku są dostępne zbiorniki o rożnym kształcie i rozmiarze dostosowanym do każdego modelu np. zbiorniki okrągłe montowane w miejscu koła zapasowego.
Instalacja LPG jest niebezpieczna i grozi wybuchem
Zbiorniki LPG montowane w samochodach są niezwykle odporne na uszkodzenia mechaniczne np. podczas wypadku. Wytrzymują nawet ekstremalny test balistyczny – ostrzał z broni maszynowej kal. 7,62 mm z odległości 25 metrów. Nawet po użyciu amunicji przeciwpancernej i zapalającej gaz z przestrzelonego zbiornika spalał się na zewnątrz; do eksplozji jednak nie doszło.
[
]( http://gazeo.tv/reportaze/Test-balistyczny-zbiornikow-LPG,reportaz,88.html )
Odporność zbiornika gazu jest znacznie większa niż w przypadku wykonanego zwykle z tworzywa sztucznego zbiornika na benzynę. Podczas wypadku większe ryzyko eksplozji dotyczy właśnie aut benzynowych.
LPG oznacza niższe osiągi
Tak było w przypadku starszych instalacji typu mieszalnikowego. Instalacje sekwencyjne najnowszej generacji zapewniają osiągi porównywalne z osiagami auta napędzanego benzyną. Silniki z odpowiednio dobraną instalacją są nawet bardziej elastyczne, lepiej przyspieszają w pełnym zakresie obrotów.