Wśród kierowców można spotkać się z opinią, że w przypadku sytuacji awaryjnej - uderzenia w przeszkodę - należy uderzyć bokiem auta. Nie jest to jednak stwierdzenie słuszne.
W każdym aucie istnieją strefy zgniotu, znajdujące się w przedniej części samochodu. Mają one za zadanie wydłużyć czas hamowania i zadziałać jak amortyzator. W momencie uderzenia, specjalnie skonstruowany przód ulega odkształceniu, pochłaniając energię kinetyczną. Jeśli więc ma dojść do zderzenia, bezpieczniej jest uderzyć przodem auta, dzięki czemu kierowca i pasażerowie mają szanse uratować swoje życie i odnieść mniejsze obrażenia. Podczas zderzenia czołowego o nasze zdrowie i bezpieczeństwo zatroszczą się pasy z napinaczami pirotechnicznymi i poduszki bezpieczeństwa, które zadziałają w ok. 0,03 s po zderzeniu.
W przypadku, gdy mówimy o niebezpiecznych sytuacjach na drodze w których zderzenie jest nieuniknione, warto zwrócić uwagę na fakt, że znajdujące się z przodu elementy budowy - chłodnica, silnik, przegroda czy deska rozdzielcza - dodatkowo zabezpieczają podróżujących w momencie zderzenia pochłaniając energię kinetyczną. Zdarzają się oczywiście sytuację gdy nie od nas zależy, którą stroną uderzymy w przeszkodę. Inżynierowie i konstruktorzy aut dokładają niemniej wszelkich starań by zniwelować skutki także bocznej kolizji. Oprócz karoserii montowane są wzmocnienia w drzwiach, poduszki oraz kurtyny boczne oraz specjalne konstrukcje foteli.
Kupując samochód najczęściej zwracamy uwagę na jego wygląd zewnętrzny, zapominając że to pod karoserią ukryte jest wszystko co określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Dlatego też podczas wyboru modelu warto sprawdzić, jakie elementy bezpieczeństwa oferuje producent. Pamiętajmy też, że nic nie zastąpi wyobraźni kierowcy, dlatego sami bądźmy uważni na drodze i zdejmijmy nogę z gazu.
Źródło: Szkoła Auto Skoda
ll/moto.wp.pl