Trwa ładowanie...
porady
21-04-2016 12:14

Co oznaczają symbole na oponach?

Co oznaczają symbole na oponach?Źródło: shutterstock, fot: shutterstock
dj0o0ar
dj0o0ar

Na każdej oponie, oprócz marki producenta, znajduje się wiele różnych oznaczeń. Większość kierowców potrafi odczytać z nich jedynie średnicę felgi czy szerokość ogumienia. Czy wiemy, co oznaczają inne symbole?

Choć te dwie wartości w procesie zakupu są najistotniejsze, zawsze warto sprawdzić pozostałe parametry, choćby ze względów bezpieczeństwa. Powiedzą nam one na przykład, kiedy dane opony zostały wyprodukowane, z jaką maksymalną prędkością można się na nich poruszać i jaki jest największy dopuszczalny nacisk na nie.

Podstawowym parametrem, jakim określa się opony, jest ich rozmiar. Oznaczenie składa się z trzech elementów. W najczęściej spotykanym oznaczeniu pierwszym segmentem jest trzycyfrowa liczba, np. 205. Wartość ta określa szerokość opony podaną w milimetrach. Tuż za nią znajdziemy liczbę dwucyfrową, np. 55, która jest profilem opony - wyrażonym w procentach stosunkiem wysokości do szerokości ogumienia. W prawie wszystkich przypadkach kolejnym elementem oznaczenia rozmiaru jest litera "R", która wskazuje, że mamy do czynienia z oponą radialną. Na końcu zaś znajduje się liczba, np. 16, czyli podawana w calach średnica felgi, na której montowane jest ogumienie.

Te wartości większość kierowców jest w stanie bez większych problemów odczytać samodzielnie. Kłopoty zaczynają się jednak później, gdy obok rozmiaru znajdziemy np. symbol 91T. W tym przypadku 91 oznacza indeks nośności, czyli maksymalny dopuszczalny nacisk na jedną oponę. Liczba ta jest przypisana konkretnemu, wyrażonemu w kilogramach, obciążeniu na koło przy jeździe z maksymalną przewidzianą dla niej prędkością. Aby odczytać tę wartość, musimy skorzystać z przygotowanych przez producenta tabel z objaśnieniami. Warto pamiętać, że użycie opony ze zbyt niskim naciskiem na jedno koło może stanowić poważne zagrożenie. Taki produkt będzie się zużywał znacznie szybciej, ze względów bezpieczeństwa nie należy zatem podejmować niepotrzebnego ryzyka uszkodzenia ogumienia, spowodowanego zbyt dużym obciążeniem podczas jazdy.

Kolejnym literowym oznaczeniem jest indeks prędkości, czyli maksymalna szybkość, z jaką może się poruszać pojazd wyposażony w dane opony. Możemy się tu spotkać z symbolami od "J" (do 100 km/h), poprzez "T" (do 190 km/h), aż po "Y" (300 km/h i więcej).

dj0o0ar

Symbolem, na który również warto zwrócić uwagę, jest DOT – cztery jego ostatnie cyfry (zwykle umieszczone w owalu) wskazują datę produkcji. W oznaczeniu tym pierwsze dwie cyfry, np. 18, należy odczytywać jako 18. tydzień, ostatnie zaś - np. 12 - to rok produkcji. Innymi słowy, opona z opisem 1812 została wyprodukowana w osiemnastym tygodniu 2012 r. Wiek opony w niektórych przypadkach można też wywnioskować ze znajdującego się na niej symbolu OE, który oznacza tzw. pierwsze wyposażenie, czyli ogumienie montowane fabrycznie w nowych samochodach.

Najmniej kłopotów sprawi prawidłowe odczytanie symbolu odróżniającego opony letnie od zimowych - umieszczana na tych drugich śnieżynka nie pozostawia złudzeń, na jaką porę roku stworzono dany produkt. Trzeba jednak pamiętać, że taki symbol obecny jest również na zdecydowanej większości opon całorocznych. Innym, choć nieco złudnym oznaczeniem, jest M+S, czyli "mud+snow" - błoto i śnieg. Problem polega na tym, że informację tę możemy niekiedy znaleźć także na oponach całorocznych i ogumieniu przeznaczonym dla samochodów z napędem na obydwie osie. Przy wyborze konkretnego modelu nie powinniśmy kierować się napisem M+S, gdyż jest to jedynie deklaracja producenta. By na boku opony można było umieścić symbol śnieżynki, trzeba spełnić warunki określone w odpowiednim rozporządzeniu. Warto również wspomnieć, że letnie opony w przeciwieństwie do zimowych nie mają lamelek (nacięć na powierzchni styku z nawierzchnią), zaś opony całoroczne posiadają ich sporą liczbę.

Oprócz tego na ogumieniu znajdziemy również inne, nieco mniej istotne dla zwykłych kierowców, kombinacje liter i liczb. Warto wiedzieć, że "RF" to opona wzmocniona, o wyższej nośności, "RFT" wyróżnia oponę typu Run Flat, pozwalającą kontynuować podróż nawet w przypadku nagłej utraty ciśnienia w wyniku przebicia opony. W tym przypadku mogą się jednak pojawić różne oznaczenia w zależności od producenta, np. Dunlop stosuje "DSST", Goodyear "EMT", Pirelli "SSRF", a Michelin "ZP". "TL" to produkt bezdętkowy, "C" należy kojarzyć z samochodami dostawczymi, a "FP" oznacza ochraniacz felgi.

Uzbrojeni w taką wiedzę możemy śmiało rozpocząć zakupy. Jeśli zdecydujemy się na dwa komplety felg i samodzielny montaż kół, w odpowiednim dobraniu stron pomogą nam oznaczenia "outside" i "inside" (na zewnątrz i do środka) w przypadku opon asymetrycznych oraz strzałki wskazujące kierunek toczenia się dla ogumienia kierunkowego.

dj0o0ar
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dj0o0ar
Więcej tematów