Co dadzą nam auta na prąd?
W Wielkiej Brytanii opublikowano właśnie pierwsze wyniki projektu testowego elektrycznych i niskoemisyjnych pojazdów na terytorium tego państwa. Projekt konsorcjum CABLED (z siedzibą w West Midlands) przedstawia raporty użytkowania 25 pojazdów Mitsubishi i-MiEV w pierwszym kwartale 2010.
W ramach projektu, konsorcjum CABLED (ang. Coventry and Birmingham Low Emission Vehicle Demonstrators) przetestuje 110 pojazdów. Jest to część wartego 25 milionów funtów konkursu Technology Strategy Board's Ultra Low Carbon Vehicle Demonstrator. Poniżej wyszczególniono niektóre z najważniejszych wniosków zawartych w raporcie:
- Osoby testujące pojazdy elektryczne użytkują je w ten sam sposób co typowi brytyjscy kierowcy - większość pokonywanych jednorazowo tras nie przekracza 8 kilometrów (przy takich odległościach rozgrzewający się, konwencjonalny silnik samochodowy emituje najwięcej zanieczyszczeń, a katalizator wykazuje najniższą wydajność).
- Średni dzienny przebieg to 37 kilometrów (zasięg i-MiEV wynosi 128 kilometrów, co oznacza, iż pojazd bez problemu spełnia swe zadania transportowe).
- Kierowcy wykorzystują pełny zakres szybkości pojazdu i, jeśli jest to konieczne, na drogach szybkiego ruchu swobodnie podróżują z prędkością autostradową.
- Pojazdy były użytkowane w pełnym zakresie temperatur, aż do minus 10 st. C w okresie zimowym. Użytkowanie pojazdów zmniejszyło się przy niskich temperaturach, ale wynikało to raczej z ogólnego zmniejszenia natężenia ruchu samochodowego w trudnych warunkach zimowych, gdy kierowcy decydują się wyjechać na drogi tylko jeśli jest to absolutnie konieczne.
- Pojazdy spędzają 97 proc. czasu na parkingu, głównie w nocy oraz w porach godzin lekcyjnych w szkołach, co oznacza długie przerwy w użytkowaniu pozwalające na naładowanie akumulatorów podczas pobytu w domu lub pracy.
- Chociaż pojazdy zużywają jedynie energię elektryczną potrzebną do naładowania akumulatorów, pozostawiano je podłączone w ponad 20 proc. czasu, a zdarzało się, że był to jednorazowo okres nawet kilku dni.
Andrew Everett, główny technolog w Low Carbon Vehicles ds. organizacji, nadzoru i finansowania projektu oraz członek Technology Strategy Board powiedział, że - _ to bardzo dobrze, iż uzyskujemy dane z testów pojazdów demonstracyjnych, bo rezultaty projektu CABLED są bardzo pozytywne. Pozostałe siedem konsorcjów również będzie gromadzić podobne dane przy pomocy komputerów umieszczonych w około 340 pojazdach testowych. _
- _ Otrzymane informacje zostaną porównane i opublikowane przez Technology Strategy Board w ramach koncepcji rozwojowej Open Innovation. Wyniki badań i porównań będą ogólnie dostępne. Główne cele takiej polityki to przyśpieszenie postępu w dziedzinie pojazdów o niskiej emisji dwutlenku węgla oraz zaprezentowanie brytyjskich działań na rzecz rozwoju motoryzacyjnych technologii niskowęglowych. _ - dodaje Everett.
Neil Butcher z firmy Arup, kierownik projektu konsorcjum CABLED, powiedział, iż: - _ pojazdy da się szybko i łatwo podpiąć do sieci i można zaobserwować, iż ich użytkownicy wyrabiają w sobie taki nawyk, nawet jeśli akumulatory pojazdu są praktycznie całkowicie naładowane. Dzięki temu na początku dnia pojazdy są z reguły w pełni doładowane. Przy masowym użytkowaniu pojazdów elektrycznych należy dokładnie przemyśleć strategię taryfową opłat za energię elektryczną, tak aby promowane było doładowywanie nocne, a sieć nie była nadmiernie przeciążana. _
Brian Price, z Uniwersytetu Aston stwierdza, iż: - _ zbieranie danych o realnym użytkowaniu pojazdów elektrycznych (EV) przy pomocy namierzania satelitarnego oraz analiza tych danych miała kluczowe znaczenie w określeniu prawdziwego zapotrzebowania oraz wymogów, jakie zdaniem klientów muszą spełniać te pojazdy. _
- _ Dane dotyczące tras przejazdu już pokazują, że obecna generacja pojazdów ultra niskoemisyjnych jest tania w użytkowaniu i oferuje prędkości, łatwość obsługi oraz dzienny zasięg porównywalny z tradycyjnymi samochodami z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, zużywając przy tym mniej niż 30 proc. energii całkowitej w codziennym użytku. Kolejny etap badań umożliwi nam zaplanowanie optymalnego rozmieszczenia stacji doładowujących, co pozwoli na dalsze zwiększenie zasięgu i poprawi komfort użytkowania pojazdów elektrycznych. _ - dodaje Price.
Kierowcy wybrani do sprawdzenia Mitsubishi i-MiEV oraz 85 pozostałych pojazdów testowych konsorcjum zostali wyselekcjonowani przez pracowników Uniwersytetu w Coventry. Pięciu innych producentów z branży motoryzacyjnej związanych z projektem CABLED udostępni swoje samochody w 2010 roku. Będą to m.in. Mercedes Benz/Smart, Tata, Jaguar/Land Rover, LTI oraz Microcab Industries.