Citroen eliminuje pedały!

Obraz

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8547/c5-bywire-01.jpeg',550,431) ) |
| --- | Najwyraźniej Citroen postanowił przypomnieć, że marka ta zasługuje na miano ze wszech miar innowacyjnej. Zaprezentowano otóż model, który określeniu „kierownica wielofunkcyjna” nadaje rozszerzone znaczenie. Studyjny Citroen C5 by Wire prezentuje rozwiązania urządzeń sterujących inspirowane tymi pochodzącymi z przemysłu lotniczego.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8547/c5-bywire-02.jpeg',550,391) ) |
| --- | Kierownica w C5 by Wire umożliwia starowanie nie tylko kierunkiem jazdy – co nie jest nowością, ale też hamowaniem i przyspieszeniem. Jako, że system zainstalowano w C5 wyposażonym w silnik 3.0i V6 (210 KM) współpracujący z automatyczną skrzynią biegów, można było wyeliminować wszystkie trzy pedały. Kierownica oparta jest na elektronicznym pomiarze wychylenia (jak w joysticku) nie ma więc konwencjonalnej kolumny kierownicy.

Producent zapewnie, że obsługa jest niemal całkowicie intuicyjna. Największą zaś zaletą takiego rozwiązania ma być większe bezpieczeństwo. Po pierwsze bowiem, szybciej reagujemy dłońmi, niż nogami, po drugie, dłońmi posługujemy się precyzyjniej. Po trzecie zaś, rezygnacja z kolumny kierownicy i pedałów pozwala zaprojektować wnętrze tak, by było bezpieczniejsze w razie wypadku.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8089/c5-2004-citroen-01.jpg',600,449) ) |
| --- | System „by Wire” jest też znacznie wygodniejszy w codziennej jeździe, bo ma zmienne przełożenie kąta kierownicy na kąt skrętu koła. Regulowany jest on automatycznie zależnie od prędkości pojazdu. Oznacza to, że manewrując na parkingu nie musimy wykręcać aż trzy obroty, a jedynie 1/3, by maksymalnie obrócić koła.
Rozwiązanie ma duże szanse, by wejśc do eksploatacji, bo współczesna młodzież wychowana na grach komputerowych znakomicie radzi sobie z obsługą joystick'ów.


Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy