Citroen C5 2.2 HDi – dwie turbosprężarki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9867/c5-2004-citroen-05.jpeg',550,412) ) |
| --- | Citroen zaprezentował właśnie nową wzmocnioną wersję modelu C5 napędzanego silnikiem dieslowskim 2.2 HDi wyposażonym w filtr cząsteczek stałych. Teraz, najbardziej komfortowe auto klasy średniej w wersji wysokoprężnej dysponować będzie mocą 173 KM.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9867/c5-citroen-hdi-173-01.jpeg',550,557) ) |
| --- | Jednostka uzyskuje maksymalny moment obrotowy 370 Nm już przy 1,5 tys obr/min. Silnik wyposażony jest w dwie identyczne turbosprężarki o stałej geometrii (łopatek). Przy niskim zapotrzebowaniu na moc włącza się tylko jedna, a dwie pracują tylko przy wysokich obrotach (powyżej 2,7 tys obr/min.). Dzięki takiemu rozwiązaniu skraca się czas reakcji na wciśnięcie pedału gazu przy niskich obrotach (ograniczenie bezwładności), a także rozszerza zakres obrotów, przy których pracuje turbodoładowanie.
Unowocześniony silnik 2.2 HDi o mocy 173 KM współpracuje z mechaniczną sześcioprzekładniową skrzynią biegów. Jednostka została zaprojektowana i jest produkowana wspólnie przez PSA Peugeot Citroen oraz For Motor Company. Z pewnością można się spodziewać, że wkrótce będzie montowana także w Peugeocie 407 oraz Fordzie Mondeo, a także najmniejszym Jaguarze.