Trwa ładowanie...
d1oczmy
23 lipca 2014, 15:30

Citroen C4 Cactus: łamie konwenanse

102
Share
d1oczmy
d1oczmy

To idealna propozycja dla indywidualistów. Po sukcesie mocno kontrowersyjnego Juke'a, Cactus ma wszelkie predyspozycje ku temu, aby stać się światowym hitem. Wyróżnia się nie tylko stylizacją nadwozia, ale też oryginalnie zaprojektowanym wnętrzem i wysokim poziomem funkcjonalności. Jeśli jego cena bazowa nie przekroczy 53 tysięcy złotych, w salonach ustawią się kolejki. Oficjalny debiut już za kilka tygodni w Polsce.

Citroen od zawsze słynął z innowacji, ale tym samochodem rewolucjonizuje segment miejskich crossoverów. Ma 416 centymetrów długości i kształt, obok którego nie przejdziemy obojętnie. Wszędzie gdzie się pojawia, wzbudza sensację. Za kilkadziesiąt lat może mieć podobny status, jak dziś model 2CV, czy DS wożący partyjnych dygnitarzy. Jako pierwsze auto na świecie, otrzymał system Airbumbs – wstawek bocznych chroniących przed skutkami drobnych uderzeń. Choć przy bliższym kontakcie prezentują się dość tandetnie, według zapewnień producenta mają wytrzymać wiele lat miejskiej eksploatacji. W razie uszkodzenia, z łatwością wymienimy ten element nawet w małym warsztacie.

Kompaktowe nadwozie osadzone na 15-, 16- lub 17-calowych kołach idealnie pasuje do osób wykonujących wolny zawód. Nie rozczarują się też nim klienci, mający zwyczajnie dość nudnych do bólu i przewidywalnych niemieckich i japońskich konstrukcji. Z przodu wyraźnie nawiązuje do Picasso. LED-owe oświetlenie u spodu maski zapożyczono wprost z minivana. W odróżnieniu od starszego i większego brata, w ofercie nie znajdziemy ksenonowych reflektorów. Równie charakterystyczny tył z wydatnym logo producenta i dość małymi kloszami skrywa bagażnik o pojemności 358 litrów – przyzwoity wynik. Po złożeniu niedzielonego oparcia jego pojemność zwiększy się do 1170 litrów. Dzięki braku asymetryczności, zaoszczędzono 6 kg. Niby niewiele, ale po zsumowaniu wszystkich pomysłowych rozwiązań, proces odchudzania doprowadził do zrzucenia kilkudziesięciu kilogramów.

Ciekawostkę stanowi pierwszy rząd siedzeń. W autach wyposażonych w manualną skrzynię biegów, do dyspozycji pasażerów oddano dwa niezależne fotele, przeciętnie wyprofilowane, ale spełniające swoją funkcję podczas kilkusetkilometrowej podróży. Jeśli zdecydujemy się na wariant z automatem, dostaniemy w standardzie coś na wzór trzyosobowej kanapy. Jest to tylko złudzenie, bowiem pośrodku nikt nie usiądzie. Pod dostatkiem mamy za to przestrzeni, bo ascetycznie zaprojektowana deska rozdzielcza, nie dość, że wygląda naprawdę ciekawie, to również pozwoliła wygospodarować wiele przydatnych schowków.

d1oczmy

Chyba już całkowicie zarzucono projekt nieruchomej centralnej części kierownicy. Niemniej, ta zastosowana w Cactusie może się podobać. Ciekawy jest też wyświetlacz przed oczami kierowcy informujący o najważniejszych parametrach. Niestety, zabrakło obrotomierza. Obok zainstalowano dotykowy ekran obsługujący właściwie wszystkie udogodnienia pokładowe. Należy do wyposażenia standardowego i prawdopodobnie zapoczątkuje kolejny rozdział rozwoju elektroniki w autach z mało prestiżowych segmentów.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

W Citroenie nie znajdziemy koła zapasowego, z tyłu szyby są tylko uchylne, a kanapa niedzielona. To wszystko dla obniżenia masy pojazdu, która nie przekracza jednej tony. Auto może być napędzane jednym z dwóch wolnossących silników o pojemności 1,2 litra lub odmianą turbodoładowaną o tym samym litrażu. Najmocniejszy wariant ma jedynie trzy cylindry ustawione w rzędzie i generuje 110 koni mechanicznych. 205 Nm w połączeniu z manualną przekładnią zagwarantuje przyzwoitą elastyczność. Benzynowa wersja okazuje się również łaskawa w kwestii zapotrzebowania na paliwo. W cyklu średnim wystarczy jej około 6 litrów.

d1oczmy

Dla miłośników prawdziwych oszczędności, przygotowano motory 1,6 e-HDI. Słabszy rozwija 92 KM, zaś mocniejszy 100 KM. Oba maksymalny moment uzyskują przy 1750 obr./min (odpowiednio 230 i 254 Nm) i oferują niezłą kulturę pracy. Przy prędkościach nieprzekraczających 100 km/h, w kabinie panuje błoga cisza. Uwagi możemy mieć do precyzji skrzyni biegów i układu kierowniczego. Konstruktorzy nastawili się przede wszystkim na komfort, zapominając o sportowym pierwiastku. Kto jednak na to liczy w tej klasie? Kolejny pozytywny aspekt stanowi wygoda poruszania się po kiepskich drogach. Sprężyste zawieszenie w połączeniu z oponami o stosunkowo wysokim profilu, dzielnie mierzą się z krawężnikami i ubytkami w asfalcie.

Nie znamy jeszcze dokładnych cen, ale polski importer poinformował, że bazowa specyfikacja z wolnossącą benzyną pod maską będzie kosztować niewiele ponad 50 tysięcy złotych. Bogate wyposażenie standardowe, oryginalny projekt nadwozia i funkcjonalne wnętrze przekonają setki klientów rocznie w Polsce do francuskiego crossovera. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ma wszelkie predyspozycje, aby zająć miejsce Nissana Juke'a na najwyższym stopniu podium w europejskich rankingach sprzedaży.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

d1oczmy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze (102)

Dzieci widzą i słyszą. #StopMowieNienawiści.
24 lipiec 2012,
jklPepiki produkują nowe auta, a my tylko taczki ale na forum to każdy pisze jakby nobla z motoryzacji dostał.
29 lipiec 2012,
OloW biurach projektowych skody mają chyba problemy z wyobraźnią. Ta skoda wygląda jak samochody z przed 10 lat.
24 lipiec 2012,
robjacy Czesi, jaka "Czeszka"? Przecież Skoda już od dawna jest niemiecka. Niemcy rządzą, Niemcy projektują, do Niemiec płynie kasa ze sprzedaży. Czechom ...Czytaj całość
Rozwiń komentarze (102)
d1oczmy
d1oczmy
d1oczmy
d1oczmy
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.