Według Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Motoryzacyjnych (China Association of Automobile Manufacturers), wielkość produkcji samochodów w roku 2007, sytuuje Chiny na trzecim miejscu w rankingu światowych potentatów.
Dwie pierwsze pozycje należą do Stanów Zjednoczonych oraz Japonii. Czołowa 10-tka producentów, do grona których należą także Niemcy, Korea Południowa, Francja, Brazylia, Hiszpania, Kanada oraz Indie, wyprodukowała łącznie 55,3 mln aut. Stanowią one 76% ogólnej produkcji światowej, która w roku 2007 osiągnęła poziom 73,1 mln sztuk.
W 2007 roku produkcja samochodów osobowych (w tym także SUV-ów i minivanów) wzrosła w porównaniu do roku poprzedniego o 6,1%, osiągając poziom 53 milionów sztuk. Z taśm montażowych zjechało ponadto 20 mln samochodów dostawczych (włączając w to także ciężarówki i autobusy), co oznacza wzrost o 3,7% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2006.
Producenci chińscy wyprodukowali w sumie 8,8 mln pojazdów (6,38 mln samochodów osobowych oraz 2,5 mln dostawczych), co oznacza, że ich liczba wzrosła w porównaniu do roku 2006 o 22,02%. Znaczący wzrost odnotowano także na poziomie sprzedaży. W roku 2007 nabywców znalazło 8,79 mln pojazdów, co w porównaniu do roku poprzedzającego daje wzrost o 21,84%. Daje to Chinom drugie miejsce na świecie, a pozycja lidera należy do Stanów Zjednoczonych.
Zastępca przewodniczącego Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Motoryzacyjnych, Dong Yang, wskazuje na niezwykle szybki proces rozwoju niezależnych producentów chińskich. Rodzime modele, stanowią na rynku lokalnym ponad 95% w przypadku pojazdów dostawczych oraz 40% samochodów pasażerskich.