Trwa ładowanie...
d4m5dsr
21-02-2014 16:11

Chevrolet Cruze 1,8 LPG: na czasy kryzysu

d4m5dsr
d4m5dsr

Ceny paliw w ostatnim czasie nieco się ustabilizowały, jednak są na tyle wysokie, że montaż LPG wciąż się opłaca. Nie dziwi więc coraz szersza oferta aut z fabrycznymi instalacjami. To tej grupy należy bardzo popularny w Europie kompaktowy Cruze.

Wyposażono go w sprawdzony silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra. Generuje 141 koni mechanicznych i 176 Nm momentu obrotowego. Bezproblemową eksploatację powinien umożliwić brak turbosprężarki i skomplikowanych wtrysków paliwa. To samochód z prostą mechaniką w niewygórowanej cenie, rozsądna propozycja dla żądnych zauważalnych oszczędności przy dystrybutorze.

Mimo bliźniaczego wręcz pokrewieństwa z Oplem Astrą, trudno w stylizacji nadwozia dostrzec jakiekolwiek charakterystyczne dla obu aut podobieństwa. Design Chevroleta został nacechowany detalami typowymi dla większej Captivy, czy najnowszego w gamie Traxa. Masywnie narysowany przód ze sporych rozmiarów atrapą wlotu powietrza i wydatnym emblematem producenta uchodzi za znak rozpoznawczy kompaktowego modelu.

Samochód w standardowej odmianie wyjeżdża z salonu na 15-calowych kołach, ale warto zainteresować się większymi obręczami z niższym profilem opony z uwagi na zdecydowanie lepsze odczucia estetyczne. Małe felgi giną w ponad 4,6-metrowej karoserii, ale z drugiej strony gwarantują znacznie wyższy komfort wybierania nierówności. Dziwi tylko wyeksponowany wlew gazu w prawej części tylnego zderzaka. W przedstawicielu segmentu C zamontowano instalację znanej na polskim rynku firmy BRC. Być może powyższy fakt wynika z okresowych promocji importera, podczas których LPG możemy dokupić za symboliczną złotówkę.

d4m5dsr

Wnętrze Cruze`a utrzymano w bardzo przejrzystym i jednocześnie dość przewidywalnym stylu. Każdy kto choć raz jechał innym modelem tego producenta, bez problemu odnajdzie się wewnątrz kompaktowego sedana. Prosty projekt deski rozdzielczej ułatwia szybką aklimatyzację i jednocześnie błyskawiczne zlokalizowanie pożądanych funkcji. Warto zaznaczyć, że na pokładzie nie ma ich zbyt wiele. W topowych specyfikacjach możemy liczyć na automatyczną klimatyzację, multimedialny system obsługujący nawigację i współpracujący z zewnętrznymi nośnikami pamięci, a także tempomat, czy fotele pokryte skórzaną tapicerką. Dzięki braku wielu elektronicznych gadżetów obecnych chociażby w Golfie i bliźniaczej Astrze,

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Chevrolet rozsądnie skalkulował cenę swojego bestsellerowego modelu. Mimo tego, samochód wykończono niezłej jakości materiałami wykończeniowymi i wygospodarowano sporo przestrzeni w dwóch rzędach. W pierwszych, na pochwałę zasługują wygodne siedziska i nieźle wyprofilowane oparcia. Przeszkadzać może jedynie tunel środkowy, ograniczający manewry dla prawej nogi kierowcy. Z tyłu miejsca z powodzeniem wystarczy dla dwóch osób. Bardzo wysocy pasażerowie będą zahaczać głowami o podsufitkę, ale to problem dotyczący większości konkurentów. Co ciekawie, zbiornik na LPG umieszczono w bagażnikowym otworze przeznaczonym na pełnowymiarowy zapas. 35-litrowy bak pozwolił zachować przyzwoity przedział załadunkowy mieszczący 469 litrów, jednak z wnikającymi do wewnątrz zawiasami.

d4m5dsr

Czasy, gdy auta z LPG generowały sporo nieprzyjemnego zapachu i stanowiły źródło niepotrzebnych problemów po latach, minęły bezpowrotnie. Sekwencyjna instalacja nowego typu nie wpływa zauważalnie na spadek mocy, szarpnięcia przy przełączaniu benzyny na gaz i wzrostu kosztów eksploatacji. Wręcz przeciwnie. Rozruch benzynowego motoru zawsze następuje na bezołowiowym paliwie, natomiast już po kilkuset przejechanych metrach, system automatycznie uruchamia dopływ niemal dwukrotnie tańszego LPG. Niestety, mimo masy własnej na poziomie 1305 kilogramów, zużycie paliwa nie zachwyca.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Niezależnie od tego, na jakim paliwie eksploatujemy pojazd, komputer pokładowy wskaże w mieście od 9 do 11 litrów, natomiast w trasie około 6,5-7. Na szczęście, ceny gazu znajdują się na akceptowalnym poziomie, zatem użytkowanie Cruze`a będzie bardziej opłacalne przy przebiegach 20-30 tysięcy kilometrów rocznie, niż 1,7-litrowego diesla. Warto jeszcze napisać o zachowaniu auta podczas codziennej jazdy po polskich drogach. Dość twarde zawieszenie w połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym pozwala na odrobinę szaleństwa w ciasnych zakrętach, ale na podziurawionych nawierzchniach będzie wydawać głuche odgłosy. Chevrolet największe trudności wykazuje w kontakcie z poprzecznymi uskokami. Wtedy wkrada się niepotrzebna nerwowość.

d4m5dsr

Najtańszy Cruze w specyfikacji LS+ kosztuje 57 490 złotych. W standardzie otrzymamy elektroniczne systemy kontroli trakcji, klimatyzację manualną i komputer pokładowy, czyli podstawowe elementy gwarantujący odpowiedni poziom satysfakcji mniej wymagającym klientom. Przeglądając katalogi konkurencyjnych produktów, łatwo dojść do wniosku, że Chevrolet przygotował bardzo korzystną finansowo ofertę. Przy okazji możemy liczyć na przestronne wnętrze, niezłe właściwości jezdne niskie koszty codziennej eksploatacji. Należy jednak pamiętać, aby regularnie serwisować instalację gazową, przestrzegać wjazdu na niektóre parkingi podziemne i co około 350 kilometrów uzupełniać w zbiorniku LPG.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

d4m5dsr

" Chevrolet Cruze 1,8 LPG" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzyna + LPG"
Pojemność silnika cm3 "1 796"
Moc KM / przy obr./min "141 / 6 200"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "176 / 3 800"
Skrzynia biegów "manualna, 5-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "200"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "11"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "8,7 / 5,1 /6,4"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "9,8 / 6,9 / 7,8"
Pojemność bagażnika min./max. / l "469 / b.d."
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 603 / 1 797 / 1 477"
Cena wersji podstawowej w zł "50 990"
Cena testowanego modelu w zł "70 390"
Plusy null
Minusy null
d4m5dsr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4m5dsr
Więcej tematów