Ceny LPG poszybują. Czy warto przerabiać auto?

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. PAP/CTK/Rene Fluger

Polska jest jednym z tych europejskich państw, w których idea zasilania samochodowego silnika za pomocą gazu trafiła na podatny grunt. W ciągu kilkunastu ostatnich lat zakłady montujące instalację LPG wyrastają u nas jak grzyby po deszczu. Nic dziwnego, w końcu można w ten sposób sporo zaoszczędzić. Niestety, rząd przygotowuje już zmiany, które podniosą cenę tego paliwa.

Każde państwo musi być zabezpieczone na wypadek przerw w dostawach paliwa. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, ich producenci muszą dysponować zapasem benzyny i oleju napędowego odpowiadającym 76 dniom rocznej produkcji. W myśl nowych przepisów przygotowanych przez Ministerstwo Gospodarki, w ciągu kilku lat część tego uciążliwego obowiązku przejmie Agencja Rezerw Materiałowych. Za swoje usługi każe jednak sporo zapłacić. Jak wylicza "Dziennik Gazeta Prawna", tylko w tym roku LPG podrożeje o około 4 grosze na litrze. To jednak dopiero początek. Limity rezerw przechowywanych przez rafinerie będzie maleć co styczeń do 2018 r., a to oznacza, że przed nami jeszcze pięć kolejnych podwyżek motywowanych zmianami przepisów.

Czy montaż instalacji gazowej jeszcze jest opłacalny? Najpierw trzeba przynajmniej 2,2 tys. złotych zostawić w warsztacie, który zajmuje się ich montażem. Trzeba wziąć jeszcze pod uwagę to, że nie wszystkie silniki samochodów używanych dobrze znoszą zasilanie gazem. Problemem jest wyższa temperatura zapłonu niż w przypadku jazdy na benzynie. Większe jest też spalanie. Proste wyliczenia pokazują, że w przypadku samochodu kompaktowego z silnikiem o pojemności 1.6 czy 1.8 l i przy zakładanym przebiegu 12 tys. km inwestycja zwróci się mniej więcej po roku.

Jakie samochody najlepiej nadają się do współpracy z LPG? Najczęściej "gazuje" się u nas samochody z grupy Volkswagena. Z instalacją dobrze współpracują silniki 1.6 i 2.0 l. Pierwszy z nich znaleźć można m.in. w Audi A3 I i II generacji, VW Golfie do V generacji, VW Passacie B6, Skodzie Octavii I i II generacji, Seacie Leonie i Altei.
Dobrze też radzą sobie z gazem silniki Opla. Vectra lub Astra z motorem 1.6 czy 1.8 l nie powinna sprawiać większych problemów. Innymi samochodami, które sprawdzą się we współpracy z LPG są Renault Laguna II z motorem 2.0, Nissan Primera P12 2.0 l, albo Mazda 6 2.0 l.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Instalacja gazowa nie sprawdzi się jednak wszędzie. Lepiej nie montować jej w samochodach takich jak: Ford Focus II z silnikiem 1.6 lub 2.0 l, Hyundai i30 oraz Kia cee'd, większość silników Hondy, a także Opel Insignia. Problemy pojawiają się także, gdy jeździć na gazie zechce właściciel samochodu z doładowaną jednostką napędową. Oczywiście zamontowanie LPG jest tu możliwe, ale wymaga doboru odpowiedniego i zazwyczaj droższego sprzętu, a także precyzyjnej regulacji jego działania, co może sprawiać problemy.

Niewielki sens ma również zastosowanie LPG do zasilania motorów z bezpośrednim wtryskiem. Elementy dawkujące paliwo są tam bowiem zamontowane bezpośrednio w komorze spalania, czyli mają styk z bardzo wysoką temperaturą. Oryginalnie wtryski chłodzi przepływająca przez nie benzyna; kiedy jednak zastąpi się ją gazem, silnik szybko odmawia posłuszeństwa. Co prawda producenci instalacji LPG stworzyli system, który pozwala "zagazować" takie motory, ale spalane są tu gaz i odrobina benzyny. Oznacza to, że oszczędności są mniejsze, niż w przypadku tradycyjnych silników.

Montaż instalacji gazowej może być opłacalny. Należy jednak wybrać odpowiedni model samochodu, a przede wszystkim dobrze zdiagnozować stan silnika. Nawet przyjazna LPG jednostka, jeśli jest zużyta, po przejściu na tańsze paliwo będzie sprawiała problemy.

tb, moto.wp.pl


Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy