CBA kontroluje Syrenkę. Projekt miał podnieść polską motoryzację, wyszło jak zwykle

Syrenka miała położyć podwaliny pod odrodzenie się polskiego przemysłu samochodowego. Teraz projekt sprawdza Centralne Biuro Antykorupcyjne. Choć dofinansowanie zostało przyznane, nie ma efektów programu w postaci samochodu.

Projekty reaktywacji polskich samochodów wypływają co kilka lat
Źródło zdjęć: © PAP | Grzegorz Michałowski
Tomasz Budzik
oprac.  Tomasz Budzik

O zajęciu się przez CBA projektem Syrenki informuje Polska Agencja Prasowa. Funkcjonariusze biura sprawdzą, jak wydano unijne środki i budżetowe w ramach programu DEMONSTRATOR+. Najgłośniejszym projektem prowadzonym w jego ramach była „Reaktywacja polskiego przemysłu motoryzacyjnego - wdrożenie pojazdu osobowego Syrenka”. Beneficjenci - zajmująca się produkcją pojazdów specjalnych firma AMZ Kutno oraz Przemysłowy Instytut Motoryzacji - otrzymali ponad 3,8 mln zł dofinansowania, a projekt miał zakończyć się w marcu 2016 r. Polski samochód, który miał być efektem prac badawczych, nigdy nie wszedł jednak do seryjnej produkcji i sprzedaży.

Prace nad samochodem rozpoczęły się w 2012 r. Niebawem skonstruowano jeżdżący prototyp z wahaczami w przednim zawieszeniu i belką skrętną w tylnym oraz karoserią z aluminium i kompozytu. Auto napędzane było silnikiem o pojemności 1,4 l o mocy 86 KM zapożyczonym od General Motors, który został dostosowany do pracy na LPG. Choć projekt przewidywał docelowy napęd jednostką hybrydową, AMZ Kutno zapowiadało, że na początku produkcji pod maskę trafi silnik z prototypu.

W połowie 2015 r. polskie media obiegła informacja o tym, że po krajowych drogach jeżdżą już Syrenki z próbnej, przedprodukcyjnej serii. Nieoficjalnie mówiło się wówczas, że przygotowania do wdrożenia auta do produkcji rozpoczną się jeszcze przed końcem marca 2016 r. Przedstawiciele beneficjenta projektu zapewniali wówczas, że Syrenka ma szansę na powodzenie, ponieważ wpisuje się w modę na pojazdy retro wypromowaną przez Fiata 500 czy Mini. Syrenka miała być łakomym kąskiem dla rodzimych kolekcjonerów.

Projekt od samego początku budził wątpliwości. Zastanawiać mogła już sama nazwa. Nie trzeba być doświadczonym rekinem biznesu, by stwierdzić, że reaktywacji polskiego przemysłu motoryzacyjnego nie da się dokonać, wdrażając do produkcji niszowy model. Zgodnie z założeniami projektu w pierwszym roku wytwarzania auta miało powstać 50 sztuk Syrenek, w drugim 100, a w kolejnych 300. W 2017 r. zarejestrowano w Polsce 485,3 tys. nowych samochodów. Oznacza to, że gdyby Syrenka uzyskała pełnię przewidywalnego wolumenu produkcyjnego, stanowiłaby zaledwie 0,06 proc. sprzedaży nowych aut w Polsce. To z pewnością nie jest metoda na podniesienie z kolan polskiej motoryzacji.

Kontrola CBA może trwać nawet trzy miesiące. Jej efekty poznamy więc przed końcem 2018 r.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3