Trwa ładowanie...
22-10-2013 16:48

BMW R nineT: uczcić historię

BMW R nineT: uczcić historięŹródło: zdjęcie producenta
dinvhoj
dinvhoj

BMW R nineT, który stworzono dla uczczenia 90-lecia produkcji motocykli przez BMW cechuje wygląd nawiązujący do bogatej historii niemieckiej marki. Połączono w nim charakter silnika typu bokser oraz kąski stylistyczne z różnych okresów historii motocykli z najnowocześniejszą techniką oraz modularną konstrukcją, dającą użytkownikowi swobodę w personalizacji. Prosta stylistyka nawiązująca do klasycznych cafe racerów nadaje jubileuszowemu modelowi wyjątkowy charakter.

Podobnie jak pierwszy motocykl BMW z roku 1923 (R 32), nineT napędza klasyczny silnik typu bokser. Ten rodzaj napędu jest już od 90 lat podstawą konstrukcyjną marki, zapewniając typowy dla niej design, potężny moment obrotowy i jedyne w swoim rodzaju brzmienie. W nineT zastosowano silnik przeciwsobny o pojemności skokowej 1170 cm3 z chłodzeniem powietrzno-olejowym. Rozwija on moc 110 KM przy 7750 obr./min i maksymalny moment obrotowy o wartości 119 Nm przy 6000 obr./min.

Bardzo ważnym aspektem, zwiększającym możliwości indywidualizacji, jest wyjątkowa konstrukcja ramy modelu nineT. Ta zaprojektowana specjalnie dla tego modelu stalowa rama kratownicowa integruje przeciwsobny silnik jako element nośny. Sama rama opiera się przy tym na przedniej części z głowicą zwrotnicy oraz tylną z mocowaniem wahacza. Demontowalna rama siodła pozwala na użytkowanie motocykla w wersji dwuosobowej lub - bardziej stylowej - jednoosobowej. Doposażony w dostępną jako oddzielne akcesorium aluminiową pokrywę końcową, taki jednoosobowy nineT zyskuje absolutnie wyjątkowy charakter, nawiązujący do niegdysiejszych „solo racers”.

Układ wydechowy został umieszczony po lewej stronie i zakończony dwoma tłumikami umieszczonymi jeden nad drugim w pełni pasuje do koncepcji klasycznego sportowego roadstera. Także tu są możliwości indywidualizacji dzięki obfitej ofercie akcesoriów BMW do motocykli. Na przykład doskonałym dopełnieniem technicznej doskonałości nineT jest tytanowy układ wydechowy produkcji Akrapovića.

dinvhoj

Typowy dla motocykli BMW z bokserem przedni widelec ustąpił miejsca w nineT teleskopowemu widelcowi upside-down zapożyczonemu z superbike'a S 1000 RR, dzięki czemu nineT zyskał wyjątkowy, klasyczny wygląd, przy tym najlepszą dostępną technikę. Tylne zawieszenie opiera się na pojedynczym, nieparzystym, jednostronnym wahaczu z centralną golenią resorującą.

Jednym z najważniejszych celów projektantów było zredukowanie karoserii motocykla do absolutnego, purystycznego minimum. Ponadto konstrukcja charakteryzuje się wyjątkową dbałością o szczegóły, zarówno natury stylistycznej, jak i inżynierskiej. Boki aluminiowego, mieszczącego 18 litrów paliwa zbiornika poddano ręcznemu szczotkowaniu i dopiero polakierowano. O charakter typowy dla produktów ręcznej , indywidualnej produkcji, dba także aluminiowa osłona nad umieszczonym po prawej stronie wlotem powietrza, na której wygrawerowano logotyp nineT.

sj, moto.wp.pl

dinvhoj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dinvhoj
Więcej tematów