BMW M3 Limuzyna i M4 Coupe ruszają do walki
BMW zaprezentowało nową odsłonę kultowego modelu M3. Obok czterodrzwiowego sedana pojawiło się też coupe M4. Oba modele otrzymały podobną stylistykę i ten sam 6-cylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 431 KM. BMW po raz kolejny udowadnia, że wie jak robić sportowe odmiany swoich popularnych modeli.
Skonstruowany od podstaw specjalnie dla BMW M3 i BMW M4, wysokoobrotowy sześciocylindrowy silnik rzędowy w technologii M TwinPower Turbo rozwija maksymalną moc 431 KM oraz dostępny w szeroki zakresie maksymalny moment obrotowy 550 Nm - tym samym przebijając parametry poprzedniego silnika BMW M3 na polu momentu obrotowego o niemal 40 proc. Według producenta zużycie paliwa i emisja spalin zostały obniżone aż o ok. 25 proc. Przyspieszenie do 100 km/h trwa w obu modelach 4,1 s (z opcjonalną, 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów M).
W porównaniu z poprzednim modelem masa własna została obniżona o ok. 80 kg (w zależności od wyposażenia), co przyczynia się do poprawy dynamiki jazdy. Homologacyjna masa własna BMW M4 Coupe wynosi teraz 1497 kg. Uzyskanie takiego wyniku było możliwe dzięki zastosowaniu m.in. lekkich materiałów jak wzmacniany włóknem węglowym plastik czy aluminium stosowane do budowy wielu elementów układu jezdnego i karoserii. Oba modele mają dach wykonany z włókna węglowego.
Do najważniejszych celów, jakie stawiali sobie twórcy BMW M3 Limuzyna i BMW M4 Coupe, należała przydatność wyścigowa. Dlatego w obu modelach znajdziemy układy chłodzenia o wydajności wyczynowej, które zapewnią w każdych warunkach optymalną temperaturę pracy silnika, układu turbodoładowania i skrzyni biegów.
Aby nadać samochodom sportowy charakter nie tylko pod względem parametrów i techniki konstrukcyjnej, ale również w dziedzinie prowadzenia, w fazie konstrukcyjnej inżynierowie współpracowali ściśle z zawodowymi kierowcami wyścigowymi z działu BMW Motorsport- między innymi z obydwoma kierowcami serii DTM, Bruno Spenglerem i Timo Glockiem. Odbywali oni testowe i badawcze jazdy po Nurburgringu, by dopracować układ jezdny.
- Od czterech generacji modelowych BMW M3 łączy w sobie geny sportu motorowego z nieograniczoną codzienną funkcjonalnością, dając w efekcie ekscytującą całość – tłumaczy dr Friedrich Nitschke, prezes zarządu BMW M GmbH. - BMW M3 Limuzyna i BMW M4 Coupe konsekwentnie kontynuują tę ideę. Silnik jest sercem każdego modelu BMW M: nowa jednostka 6-cylindrowa turbo łączy w sobie zalety wysokoobrotowego silnika wolnossącego z zaletami technologii turbo. Konsekwentna koncepcja budowy w lekkich technologiach pozwoliła na obniżenie masy o ok. 80 kg w porównaniu z poprzednim modelem. BMW M3 i M4 przenoszą technikę i technologię wyczynową na zwykłe drogi. Tysiące okrążeń na legendarnej Północnej Pętli Nurburgringu (najbardziej wymagającego toru wyścigowego świata) pozwalają na dopracowanie do perfekcji. Benedyktyńska cierpliwość i precyzja w pracach konstrukcyjnych uczyniły z obu tych modeli wyczynowe samochody, które ustanawiają nowe wzorce w dziedzinach koncepcji ogólnej, prowadzenia i zwinności.
sj, moto.wp.pl