BMW i3: początek nowej ery mobilności elektrycznej?
BMW prezentuje swój pierwszy model napędzany wyłącznie energią elektryczną - i3. Auto jest pierwszą na świecie konstrukcją premium zbudowaną od podstaw jako samochód elektryczny.
Design stworzono w oparciu o typowe dla marki kody stylistyczne. Obejmuje on m. in. czarny pas umieszczony na zewnątrz, płynny profil dużą powierzchnię szyb, krótkie zwisy nadwozia, zintegrowaną osłonę chłodnicy w kształcie nerki, charakterystyczny kształt reflektorów i tylnych lamp z wkomponowanym obramowaniem LED w kształcie litery "U" oraz tylne światła zintegrowane z całkowicie przeszkloną pokrywą bagażnika zaś drzwi otwierają się w przeciwnych kierunkach.
We wnętrzu projektanci postawili na przestronność, funkcjonalność oraz nowoczesny charakter. Widoczny jest podział na sekcje będący zasługą zasady warstwowej konstrukcji. Kabina posiada 4 lekkie fotele, dużą ilość materiałów naturalnych i pochodzących z recyklingu, tablicę przyrządów i wyświetlacz pokładowy w formie niezależnych ekranów czy dźwignię wyboru biegu w kolumnie kierownicy. Pojemność bagażnika wynosi od 260 do 1 100 litrów.
Technologia BMW eDrive obejmuje silnik elektryczny o maksymalnej mocy 170 KM i momencie 250 Nm oraz litowo-jonowy akumulator dysponujący użyteczną energią 18,8 kWh. Moc przekazywana jest do tylnych kół poprzez zintegrowaną przekładnię różnicową. Akumulator można doładować z domowego gniazdka prądu, modułu BMW i Wallbox lub publicznej stacji ładowania. Przyspieszenie do "setki" wynosi 7,2 s, prędkość maksymalna - 150 km/h a maksymalny zasięg - 300 km.
Inżynierom udało się stworzyć konstrukcję o niewielkiej masie, wynoszącej 1 195 kg. Jest to związane z szerokim zastosowaniem tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi oraz podwoziu z aluminium. W przednim zawieszeniu wykorzystano kolumny MacPhersona zaś z tyłu oś pięciowahaczową, które zostały zamocowane bezpośrednio do modułu Drive.
Do wyboru będą cztery wersje wyposażenia - Atelier, Loft, Lodge i Suite. Za łączność odpowie zainstalowana na pokładzie karta SIM, oferująca funkcje BMW TeleServices i Intelligent Emergency Call w standardzie. Opcjonalne elementy wyposażenia to m. in. układ Driving Assistant Plus z tempomatem, wyświetlacz No Passing oraz czujniki parkowania.
Źródło: BMW
ll/moto.wp.pl