BMW i3: elektrycznie i z klasą
W dzisiejszych czasach szczególnie premiowane są takie rozwiązania motoryzacyjne, które łagodnie - przynajmniej na pierwszy rzut oka - obchodzą się z przyrodą. Jednym z nich są samochody o napędzie elektrycznym. W rozwiązaniu tym przodują Japończycy, Amerykanie i Francuzi, ale i Niemcy mają co nieco do powiedzenia. Nowe BMW i3 ma być otwarciem bawarskiej firmy na tym niełatwym rynku.
Firma BMW zapowiada, że elektryczny model i3 trafi do sprzedaży pod koniec 2013 roku. Na razie gotowy jest jego koncepcyjny egzemplarz. To pierwszy samochód bawarskiej marki o napędzie elektrycznym. Nowoczesność ma swoje odbicie również w jego wyglądzie. Miejski i3 ma zwartą sylwetkę. Przód samochodu nie pozostawia wątpliwości co do przynależności i3 do rodziny BMW. Po obu stronach charakterystycznych dla tej marki „nerek” na osłonie chłodnicy, znalazły się ciekawie zaprojektowany zespół reflektorów. Uwagę przyciągają przede wszystkim lampy do jazdy dziennej wykonane z wyprofilowanej tafli przezroczystego tworzywa, które przewodzi światło. Krótka maska szybko przechodzi w przednią szybę pochylonej pod ostrzejszym kątem, niż można byłoby się spodziewać w samochodzie miejskim.
Interesująco przedstawia się również widok i3 z boku. Słupek, który wiedzie wzrok wzdłuż górnej granicy drzwi, rozszerza się nad tylnym kołem po to, by zaraz się skończyć. Z kolei dolna granica szyb, która początkowo przebiega przewidywalnie, tuż za drzwiami szybko opada, a następnie wznosi się nieco powyżej swego pierwotnego poziomu. Smaczkiem jest również cienki słupek, dzięki któremu samochód sprawia wrażenie lekkiego.
Interesująco przedstawia się również wnętrze. Kokpit pozbawiony jest środkowego tunelu i zegarów. Zamiast nich kierowca ma do dyspozycji dwa ekrany. Mniejszy, który znajduje się za kierownicą i prostym kształcie, pokazuje najważniejsze dane dotyczące jazdy. Drugi, większy i umieszczony centralnie, może służyć do wyświetlania wskazań nawigacji. Ekologiczny charakter samochodu mają podkreślić drewniane wstawki na desce rozdzielczej.
Jak przystało na klasę premium, BMW i3 wykorzystuje droższe rozwiązania technologiczne. Jest on częściowo wykonany z włókna węglowego, dzięki czemu auto jest lżejsze. To przekłada się na zasięg, który ma wynosić 130-160 km. BMW przekonuje, że dla zdecydowanej większości jest on wystarczający, gdyż zgodnie z badaniami wykonywanymi na całym świecie, średni przejeżdżany dystans to 64 km. Dodatkowo samochód jest zaparkowany przez 22 h na dobę, co umożliwia naładowanie akumulatorów.
tb, moto.wp.pl