Trwa ładowanie...
d1cuvnf
10-07-2002 12:36

Blaski i cienie samochodów używanych - PEUGEOT 205 - kwiecień 1999

d1cuvnf
d1cuvnf

Blaski i cienie samochodów używanych - PEUGEOT 205, kwiecień 1999, Auto Moto Market, nr 2(140), luty 1999, Szczepan Kryda

Dziś po latach, kiedy auto te przechodzi do bogatej historii koncernu Peugeot , można już z całą pewnością stwierdzić, że samochód ten zdobył szerokie uznanie wśród użytkowników. Również jego konkurenci musieli się z nim bardzo liczyć na rynku.

Zresztą nawet w bogatej rodzinie samochodów tej marki, Peugeot 205, równie znakomicie wyróżniał się pod względem rynkowego powodzenia. Między innymi, w swoim czasie Peugeot 205 z silnikiem wysokoprężnym, był uznawany pod względem ekonomii zużycia paliwa, za jeden z najoszczędniejszych samochodów na świecie. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że z całej ówczesnej rodziny samochodów tej marki, właśnie model "205" zrobił największą karierę.

Przysłowiowa solidność budowy tego samochodu, wytrzymująca próbę czasu sylwetka nadwozia, oszczędne zużycie paliwa i stosunkowo wysoki komfort jazdy, to tylko niektóre z licznych korzystnych cech tego auta. Co dziwniejsze, również teraz, po 15 latach od rozpoczęcia produkcji Peugeota 205, ma on nadal wielu swoich zwolenników wśród samochodów używanych. Przyczyniła się do tego nieomal powszechna opinia o jego wieloletniej trwałości i niezawodności.

d1cuvnf

Czas zwykle zaciera pamięć o wielu faktach. Tak jest chyba również w przypadku Peugeota 205. Warto więc przypomnieć, że prace nad konstrukcją tego auta trwały bardzo długo. Rozpoczęto je już w 1977 roku, a pierwsze samochody oznaczone symbolem ?205?, opuściły taśmy fabryczne dopiero w 1983 roku. Na uruchomienie produkcji tego pojazdu wydano wówczas bardzo dużo pieniędzy (1,2 mld franków). Wykorzystywano przy tym wyniki badań nad samochodem doświadczalnym Peugeot Vera. Czy to wszystko wyszło nowemu modelowi Peugeota na dobre? Trudne to pytanie i niełatwo na nie odpowiedzieć. Dla przykładu, jego nadwozie wykonywano z blach o różnej grubości od 0,7 do 3,0 mm. Niektóre z nich były ocynkowane. Czy jednak rzeczywiście zapewniało to optymalną długowieczność tego samochodu? Faktycznie, po latach okazało się, że jest to pojazd dość odporny na działanie korozji. Sprzyjało temu również bardzo staranne zabezpieczenie samochodu przed rdzą. Dzięki temu już wtedy, jego producent, mógł udzielać 6-letniej gwarancji związanej
z antykorozyjną odpornością nadwozia. Inne firmy samochodowe doszły do tego pułapu o wiele później.

W gruncie rzeczy Peugeot 205 był produkowany od 1983 roku bez większych zmian w konstrukcji nadwozia i podwozia. Od samego początku oferowano klientom szeroką gamę silników. Pięć silników benzynowych o mocach od 45 do 130 KM i dwa silniki wysokoprężne o mocy 60 bądź 80 KM, umożliwiały korzystny wybór najodpowiedniejszej w sensie użytkowym wersji pojazdu. Do 1996 roku wyprodukowano 5 mln tych samochodów. W Polsce, jak oceniali fachowcy, jeździło ich wówczas około 14 tys. szt. Nie jest to może zbyt dużo, w porównaniu z krajowymi markami samochodów, ale na tle innych marek samochodów importowanych, popularność Peugeota 205 była dość oczywista.

Warto jeszcze wspomnieć, że na rynku samochodów używanych pojawiają się różne odmiany Peugeotów 205. Są wśród nich mniej lub bardziej bogato wyposażone. Wersje podstawowe Standard i GL nie są, na przykład, tak skutecznie wygłuszone jak inne. Te różnice mogą mieć znaczenie przy ustalaniu ceny używanego pojazdu. Specjaliści zalecają jednak aby wybierać wśród nich przede wszystkim, samochody wyposażone we wspomaganie układu kierowniczego. Ułatwia ono znakomicie poruszanie się tego pojazdu w ruchu miejskim, przy parkowaniu, albo w trakcie bardzo dynamicznej jazdy na dłuższych trasach.

Historia modelu

  • Wrzesień 1983 - Początek produkcji Peugeota 205 w wersji 5-drzwiowej.
    • Wrzesień 1984 - Wprowadzenie na rynek odmiany GTI, wersje trzydrzwiowe.
    • Wrzesień 1985 - Pojawienie się na rynku odmiany XT.
    • Październik 1985 - Wprowadzenie do sprzedaży wersji GTi z silnikiem 103 KM.
    • Styczeń 1986 - Samochody w wersji GTi wyposażane w silniki o mocy 128 KM.
    • Marzec 1986 - Wzbogacenie oferty rynkowej, rozpoczęcie sprzedaży tych samochodów w wersji kabrioletowej.
    • Październik 1986 - Produkowane odtąd samochody, są wyposażane fabrycznie w regulowane katalizatory.
    • Wrzesień 1987 - Modernizacja wnętrza pojazdu, zmieniona tablica rozdzielcza i kierownica.
d1cuvnf

W latach 1989-91 pojawiło się kilka nowych wersji tego auta np.: Peugeot Rally S, Color Line itp.

Głowne cechy użytkkowe Peugeota 205
Zalety

  • Praktyczna, przestronna karoseria
  • Bagażnik o zmiennej pojemności
  • Dobre właściwości jezdne
  • Wysoki komfort resorowania
  • Bardzo dobrze dobrane jednostki napędowe, dynamiczne i oszczędne Wady
  • Niezbyt funkcjonalna obsługa
  • Ciężko pracujący układ kierowniczy (bez wspomagania)
  • Utrudnione załączanie biegów
  • Stosunkowo drogie części zamienne

Opinie fachowców

Peugeot 205 to samochód o kilku niezaprzeczalnych walorach użytkowych, które na ogół dostrzegają wszyscy specjaliści. Przede wszystkim jego nadwozie doskonale wytrzymało próbę czasu. Duży rozstaw kół (2420 mm) sprawia, że te auto wyróżniało się korzystnie wśród swoich konkurentów (Fiat Uno - 2362 mm, Opel Corsa - 2343 mm). Przypomnijmy, że rozstaw osi ma duży wpływ na stateczność ruchu i komfort jazdy. Bardzo pozytywnie oceniane są następujące odmiany silników stosowane w Peugeotach 205: benzynowe 1,4 l/60 KM i 1,6 l/89 KM (średnie zużycie paliwa od 5,4 do 6 l na 100 km) oraz doskonały silnik wysokoprężny 1,9 l/64 KM.

d1cuvnf

Kolejnym walorem tego samochodu jest duża trwałość nadwozia i podwozia oraz jego silników. Przebieg bez naprawy głównej w granicach 150-200 tysięcy kilometrów nie jest dla tych jednostek napędowych czymś nadzwyczajnym. Nie oznacza to oczywiście, że ów samochód jest bez wad. Z danych statystycznych i rozmaitych testów, wynotowano ich przecież sporo. Warto jednak podkreślić, że podobnie jak to ma miejsce w przypadku innych samochodów, również i tu, wiele z nich usunięto w kolejnych latach produkcji tych aut. Między innymi chociażby z tej racji bardzo stare samochody, przed zakupem powinny być bardzo wnikliwie sprawdzane.

Lista najczęściej występujących usterek

  • Wycieki oleju z silnika
    • Zacinanie się dźwigni zmiany biegów
    • Szybkie zużywanie się łożysk w przednich kołach
    • Uszkodzenia osłon gumowych półosi napędowych
    • Niesprawności alternatora
    • Defekty regulatora napięcia
    • Usterki pompy paliwa
    • Szybkie zużywanie się przednich tarcz hamulcowych
    • Korozja reflektorów
    • Rdza na krawędziach blach nadwozia
    • Defekty wyłącznika zapłonu
    • Szybkie zużywanie się przegubów drążków kierowniczych
    • W wersjach sportowych częste defekty przegubów półosi napędowych

W egzemplarzach aut wyprodukowanych przed 1990 rokiem zaleca się (przed zakupem) wnikliwe sprawdzanie:

  • stanu uszczelniaczy wału rozrządu oraz uszczelnień pomiędzy silnikiem i przekładnią napędową,
  • przednich tarcz hamulcowych, które zwykle wytrzymują bez wymiany przebieg ok. 50 tys. km,
  • szczelności wężyka doprowadzającego płyn do spryskiwacza szyby tylnej (jego nieszczelność wywołuje kłopotliwe zawilgocenia bagażnika),
  • tapicerskich obić foteli W samochodach wyprodukowanych do 1985 roku, obserwowano ponadto znaczne nasilenie procesów korozyjnych w obrębie nadwozia i tylnej części podwozia (m.in. podłogi bagażnika). Warto również sprawdzić stan techniczny gumowych tulei w układzie stabilizatora. Niektóre z wymienionych uszkodzeń dają o sobie znać, dopiero w czasie jazdy na trasie. Z tej racji warto odbyć dłuższą jazdę próbną autem, po różnych drogach.
d1cuvnf

Opinie użytkowników

Jak zwykle i tym razem, opinie użytkowników są dość zróżnicowane. W ankietowych badaniach przeprowadzanych w Polsce, (Miesięcznik "Auto Motor i Sport") chwalono wygodne i funkcjonalne wnętrze samochodu, prawidłowe ukształtowanie przednich foteli i tylnej kanapy. Niektórzy krytykowali mały zakres regulacji zagłówków. Innym nie podobało się umieszczenie pedału gazu niżej niż pedału hamulcowego. Bardzo chwalono korzystne zachowanie auta w czasie jazdy po prostej i na zakrętach. Stwierdzano, że nawet przy energicznej jeździe na zakrętach przechył samochodu jest niewielki. Chwalono wygodę podróżowania dzięki dobremu resorowaniu. Bagażnik mimo niezbyt dużej pojemności (290 litrów) zyskiwał pozytywne oceny. Równie dobre oceny dotyczyły jednostek napędowych. Krytykowano tylko dostęp do silnika i jego osprzętu ze względu na ciasnotę. Ankietowani na ogół wymieniali podobne usterki i uszkodzenia, jakie zestawiliśmy powyżej. Stwierdzali przy tym, że nie są one zbyt uciążliwe w eksploatacji samochodu, bo zdarzają się
raczej stosunkowo rzadko. Do negatywów zaliczano wysokie ceny części zamiennych. Krytycznie wyrażano się o poziomie usług świadczonych przez niektóre warsztaty.

Z podobnych badań przeprowadzanych w Niemczech wynika, że najwięcej uwag zgłaszano pod adresem jakości wykonania auta (17 proc.) Tuż za nią znalazły się kłopoty z uruchamianiem silnika (15 proc.) oraz z hamulcami (14 proc.). Stosunkowo niewielu ankietowanych narzekało na korozję (10 proc.) Zaskakująco niski procent wypowiadających się w ankiecie, miał kłopoty z silnikiem i skrzynią biegów (zaledwie 2 do 3 proc. uwag). Analizując wyniki badań niemieckich, łatwiej jednak można było zauważyć dość prostą zależność. Otóż więcej zastrzeżeń, co do jakości wykonania i niezawodnego działania poszczególnych zespołów mieli ci użytkownicy, którzy od dłuższego czasu eksploatowali starsze egzemplarze Peugeotów 205.

Wnioski końcowe

Sprzedaż nowych Peugeotów 205 w Polsce wstrzymano w 1996 roku. Jak wspomnieliśmy, model ten jest niewątpliwym sukcesem rynkowym, tej znanej i zasłużonej w historii samochodu francuskiej firmy. Ma to również swoje odbicie na rynku samochodów używanych. Wprawdzie, obecnie auto te odchodzi już do historii, ale przecież nadal jeszcze skutecznie konkuruje z samochodami innych marek, pochodzących z tych samych lat produkcji. Wybór każdego samochodu spośród rynkowej oferty samochodów używanych (nawet najbardziej uznanego i ocenianego pozytywnie w rozmaitych testach), zawsze łączy się z dużym ryzykiem. Wystarczy wspomnieć o prawdopodobieństwie zakupu samochodu po wypadku i niezbyt starannej naprawie. Bardzo stare samochody nawet najprzedniejszej marki, zwykle są już mocno zniszczone przez korozję. Zwykle jest to niewidoczne przy pobieżnych oględzinach. Wprawdzie Peugeoty 205 mają opinię bardzo trwałych, ale bardzo stare egzemplarze tych aut, wymagają starannych oględzin również pod tym kątem.

d1cuvnf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1cuvnf
Więcej tematów