Czy Beskid miał szansę?
Opracowany przez Polaków samochód nigdy nie wszedł do produkcji. Dlaczego tak się stało? W latach osiemdziesiątych koncerny samochodowe, które zmuszone były do ostrej rywalizacji, były już w pełni świadome tego, z jaką dbałością o koszt wytworzenia poszczególnych elementów należy projektować nowe modele aut. Szczególnie te małe i tanie. Polska propozycja wymagałaby jeszcze ogromnego nakładu pracy pod względem optymalizacji produkcji. Zdecydowano się więc na tańszą alternatywę - licencyjną produkcję Fiata Cinquecento.
Co by się stało, gdyby zdecydowano się na produkcję Beskida? Jeśli udałoby się udoskonalić model do tego stopnia, że samochód finalnie miałby akceptowalną cenę, a przy tym pozwalał na zarabianie producentowi, być może mielibyśmy dziś samochody rdzennie polskiej marki. W 1993 roku na rynku zadebiutowało Renault Twingo, które było dość podobne do Beskida. Samochód sprzedawał się bardzo dobrze i to nie tylko w Polsce.
Tomasz Budzik, moto.wp.pl