Będzie więcej autostrad
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała we wtorek umowę z wykonawcą 20-kilometrowowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Szarowem. Zgodnie z kontraktem odcinek, którego budowa będzie kosztować 839,3 mln zł, zostanie oddany do użytku za dwa lata.
Jak poinformowała rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Magdalena Chacaga, wykonawcą inwestycji będzie hiszpańsko-polskie konsorcjum złożone z firm DRAGADOS SA oraz Polimex-Mostostal SA.
"Zadaniem wykonawcy będzie zbudowanie autostrady A4 pomiędzy węzłem Wielicka a węzłem Szarów. Budowa jest finansowana w całości z Krajowego Funduszu Drogowego" - wyjaśniła Chacaga.
Zakres inwestycji obejmuje budowę 19,9 km autostrady z węzłem autostradowym Szarów. Na tym odcinku autostrady zostanie wzniesionych 30 obiektów mostowych: 15 wiaduktów autostradowych, 6 wiaduktów drogowych, 5 mostów autostradowych, 1 przejście dla zwierząt oraz 3 mosty drogowe. Ponadto dla wygody kierowców zaprojektowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych.
Dotychczas na realizację odcinka autostrady pomiędzy węzłem Wielicka a węzłem Szarów wydano już 259,9 mln złotych - 84,9 mln zł na badania archeologiczne, 161,4 mln zł na wykupy gruntów, 13,0 mln zł na projekt i 0,6 mln na wycinkę drzew. Wraz ze środkami, które zostaną wydane na roboty budowlano-montażowe, koszt inwestycji wyniesie prawie 1,1 mld zł.
Trwają też przygotowania do budowy drugiego etapu inwestycji: ponad 50-km odcinka od Szarowa do Tarnowa wraz z obwodnicą tego miasta. Jednak z powodu uchylenia przez NSA decyzji lokalizacyjnej dotyczącej przebiegu tej trasy w okolicy Brzeska oraz zmian w przepisach dotyczących ochrony środowiska, przedsięwzięcie ma opóźnienie.
Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. (PAP)