Będą mniej restrykcyjne przepisy o spalaniu? Trump zapowiedział rewizję prawa w USA

Prezydent Trump ogłosił, że przepisy federalne dotyczące zużycia paliwa w samochodach osobowych i ciężarowych, zostaną zrewidowane w roku 2018. Trump zamierza zmienić politykę skupiającą się na ochronie środowiska, która według niego hamowała wzrost gospodarczy.

Combustion fumes coming out of car exhaust pipe
Źródło zdjęć: © Fotolia

Na spotkaniu z pracownikami koncernów samochodowych w miejscowości Ypsilanti, w stanie Michigan, Trump potwierdził swoje poparcie dla rozwoju przemysłu samochodowego w USA. Obiecał walczyć o miejsca pracy oraz zlikwidować stojące na drodze do tego przeszkody prawne. Zapowiedział także, iż w przyszłym tygodniu ogłosi ważną nowinę dla przemysłu motoryzacyjnego.

W roku 2012 administracja poprzedniego prezydenta Baracka Obamy wprowadziła regulacje dotyczące zużycia paliwa przez samochody w latach 2017-2025 i zapowiedziała rewizję tych przepisów w roku 2018. Tydzień przed zakończeniem prezydentury Obama zadecydował, że rewizji przepisów nie będzie, a przewidziane wcześniej standardy na lata 2022-2025 zostaną utrzymane.

Trump zapowiedział przywrócenie rewizji przepisów w 2018, dając administracji rok na studiowanie zagadnienia przed wprowadzeniem nowych standardów. Za prezydentury Obamy federalna Agencja Ochrony Środowiska (EPA) wprowadziła standardy dla samochodów osobowych i ciężarowych wymagające, aby średnie zużycie paliwa wynosiło 6,5 l/100 km, czyli 36 mil (ok. 70 km) na galon (3,78 l).

Standardy miały być spełnione do roku 2025. Przemysł samochodowy i cześć ekspertów uważają, iż tak ostre wymogi są bardzo kosztowne dla producentów samochodów, a w rezultacie dla Amerykanów.

Decyzja o przywróceniu rewizji przepisów wymaga, aby EPA najpóźniej do kwietnia 2018 roku zdecydowała czy standardy 2022-2025 są odpowiednie. W wypadku decyzji negatywnej EPA zaproponuje nowe standardy w przyszłym roku

Zapowiedzi Trumpa nie są mają żadnych natychmiastowych skutków, ale uważane są za zwrot w kierunku mniej restrykcyjnych wymogów zużycia paliwa. Spodziewany jest sprzeciw stanu Kalifornia, który charakteryzuje się rygorystycznymi przepisami zużycia paliwa.

Zrzeszenie producentów samochodów, które reprezentuje głównych producentów (Ford, Fiat Chrysler, Toyota, GM) zareagowało pozytywnie na decyzję Trumpa, mając nadzieje na „rozsądny kompromis opierający się na aktualnych danych”.

Z Waszyngtonu Joanna Korycińska (PAP)

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro