Trwa ładowanie...

Autostrada Wielkopolska winna Polsce pieniądze. Ogromna kwota

Spółka Autostrada Wielkopolska jest winna Polsce 895 mln zł. Tak stwierdziła Komisja Europejska. To nie pierwszy taki przypadek.

Autostrada Wielkopolska winna Polsce pieniądze. Ogromna kwotaŹródło: East News
d1mki5e
d1mki5e

Wszystko zaczęło się w 2005 roku, kiedy Polska zmieniła przepisy dotyczące pojazdów ciężarowych. Wcześniej pojazdy ciężarowe, niezgodnie z przepisami unijnymi, były podwójnie obciążane za korzystanie z polskich autostrad – podlegały normalnym opłatom autostradowym, ale także opłacie ryczałtowej (tzw. winieta). Po zmianach, zwolniono kierowców z opłat autostradowych. Polskie władze postanowiły zrekompensować posiadaczom koncesji na autostrady utratę dochodów, wprowadzając tzw. myto wirtualne.

"Szczegółowe dochodzenie Komisji rozpoczęte w czerwcu 2014 r. potwierdziło, że AW SA miała prawo do otrzymania rekompensaty w ramach umowy koncesyjnej z Polską w celu przywrócenia oczekiwanej sytuacji finansowej sprzed zmiany polskich przepisów w 2005 r. Jednakże w dochodzeniu Komisji potwierdzono, że władze polskie oparły się na nieaktualnych danych z 1999 r. Doprowadziło to do zawyżenia spodziewanych przychodów AW SA z opłat za przejazd pojazdów ciężarowych w przypadku braku zmian legislacyjnych" - podkreśliła w piątek Komisja Europejska

East News
Źródło: East News

W piątek Komisja Europejska poinformowała, że Spółka Autostrada Wielkopolska SA (AW SA) musi zwrócić polskiemu państwu 895 mln zł. Zdaniem KE zarządzający odcinkiem autostrady A2 otrzymał za dużą rekompensatę za poniesione straty w związku ze zmianą ustawy o autostradach płatnych. Rekompensaty miały wynagrodzić straty AW SA. Jednak Komisja Europejska stwierdziła, że było to niezgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa.

d1mki5e

Dochodzenie komisji Europejskiej w tej sprawie toczyło się od 2014 r. Ustalono, że kwoty rekompensat przekroczyły dochód, jaki AW SA byłaby zdolna wygenerować z opłat za pojazdy ciężarowe – nadpłata wyniosła właśnie 895 mln zł. Co ciekawe, KE już wcześniej zajmowała się podobną sprawą, ale na autostradzie A4 Katowice-Kraków. Wtedy stwierdzono, że rekompensaty dla operatora autostrady nie były niedozwoloną pomocą państwa.

d1mki5e
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1mki5e
Więcej tematów