Trwa ładowanie...

Autostrada Wielkopolska winna Polsce pieniądze. Ogromna kwota

Spółka Autostrada Wielkopolska jest winna Polsce 895 mln zł. Tak stwierdziła Komisja Europejska. To nie pierwszy taki przypadek.

Autostrada Wielkopolska winna Polsce pieniądze. Ogromna kwotaŹródło: East News
dgdcnlr
dgdcnlr

Wszystko zaczęło się w 2005 roku, kiedy Polska zmieniła przepisy dotyczące pojazdów ciężarowych. Wcześniej pojazdy ciężarowe, niezgodnie z przepisami unijnymi, były podwójnie obciążane za korzystanie z polskich autostrad – podlegały normalnym opłatom autostradowym, ale także opłacie ryczałtowej (tzw. winieta). Po zmianach, zwolniono kierowców z opłat autostradowych. Polskie władze postanowiły zrekompensować posiadaczom koncesji na autostrady utratę dochodów, wprowadzając tzw. myto wirtualne.

"Szczegółowe dochodzenie Komisji rozpoczęte w czerwcu 2014 r. potwierdziło, że AW SA miała prawo do otrzymania rekompensaty w ramach umowy koncesyjnej z Polską w celu przywrócenia oczekiwanej sytuacji finansowej sprzed zmiany polskich przepisów w 2005 r. Jednakże w dochodzeniu Komisji potwierdzono, że władze polskie oparły się na nieaktualnych danych z 1999 r. Doprowadziło to do zawyżenia spodziewanych przychodów AW SA z opłat za przejazd pojazdów ciężarowych w przypadku braku zmian legislacyjnych" - podkreśliła w piątek Komisja Europejska

East News
Źródło: East News

W piątek Komisja Europejska poinformowała, że Spółka Autostrada Wielkopolska SA (AW SA) musi zwrócić polskiemu państwu 895 mln zł. Zdaniem KE zarządzający odcinkiem autostrady A2 otrzymał za dużą rekompensatę za poniesione straty w związku ze zmianą ustawy o autostradach płatnych. Rekompensaty miały wynagrodzić straty AW SA. Jednak Komisja Europejska stwierdziła, że było to niezgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa.

dgdcnlr

Dochodzenie komisji Europejskiej w tej sprawie toczyło się od 2014 r. Ustalono, że kwoty rekompensat przekroczyły dochód, jaki AW SA byłaby zdolna wygenerować z opłat za pojazdy ciężarowe – nadpłata wyniosła właśnie 895 mln zł. Co ciekawe, KE już wcześniej zajmowała się podobną sprawą, ale na autostradzie A4 Katowice-Kraków. Wtedy stwierdzono, że rekompensaty dla operatora autostrady nie były niedozwoloną pomocą państwa.

dgdcnlr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dgdcnlr
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj