Audi S3 Limousine: sportowo i praktycznie
Audi przedstawia szczegóły swojego nowego modelu S3 Limousine. Auto ma być połączeniem sportowego wyglądu i osiągów z praktycznością.
Sercem pojazdu jest jednostka napędowa 2,0 TFSI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, która generuje maksymalną moc 300 KM (pomiędzy 5 500 a 6 200 obr./min.) oraz maksymalny moment obrotowy 380 Nm (w zakresie od 1 800 do 5 500 obr./min.). Współpracujący z automatyczną przekładnią S tronic silnik pozwala na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w 4,9 s, natomiast prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Średnie zużycie paliwa ustalono na 6,9 l/100 km. Przy wyższych obrotach i większym obciążeniu jednostki otwierają się klapy wzmacniające dźwięk w układzie wydechowym.
Stosunek przekroju cylindra do suwu tłoków (82,5x98,8 mm) daje pojemność skokową 1 984 ccm. Głowicę wykonano ze stopu aluminiowo-krzemowego, co jest nowością w porównaniu z modelem 1,8 TFSI. Sprężarka wytwarza do 1,2 bara względnego ciśnienia doładowania i wytrzymuje do 1 000 st. C. Cztery cylindry napełniane są optymalną mieszanką paliwa i powietrza. Tzw. klapy drumble wprawiają wpływające powietrze w odpowiednią rotację. Możliwa jest zmiana położenia krzywek wlotu na wałku rozrządu o 60 st. kąta obrotu wału korbowego oraz położenia krzywek wylotu o 30 st. Działający po stronie wydechowej system zmiennych faz rozrządu zmienia skok zaworów na dwa różne, możliwe do wyboru sposoby.
Względnie niskie spalanie osiągnięto dzięki m. in. dodatkowemu wtryskowi pośredniemu, systemowi zarządzania temperaturą z dwoma zintegrowanymi ze sobą zaworami suwakowo-obrotowymi, kolektorowi wylotowemu zintegrowanemu z głowicą czy nowej powłoce powierzchni tłoków. Klienci do wyboru będą mieli 6-biegową skrzynię manualną lub 6-biegową automatyczną S-tronic. W obu przypadkach niższe biegi mają krótkie przełożenia. Seryjnie montowany jest napęd na cztery koła quattro z nowozaprojektowanym sprzęgłem płytkowym z elektroniczną blokadą.
Podział obciążeń między osią przednią i tylną wynosi 59 do 41 proc., co jest efektem pozycji montażowej silnika - zamontowano go w pochyleniu większym o 12 st. do tyłu niż dotychczas. Dodatkowo przednie zawieszenie przesunięto ku przodowi pojazdu, rama pomocnicza silnika i tuleje wychylne wykonano z aluminium a oś tylna to konstrukcja czterowahaczowa. Karoseria w porównaniu z A3 Limousine jest obniżona o 25 mm.
Progresywne wspomaganie kierownicy współpracuje ściśle z różnymi systemami wsparcia kierowcy, w tym funkcją rekomendacji przerw podczas jazdy. Nowy pojazd jest seryjnie wyposażony w koła o rozmiarze 8 Jx18. Felgi mają 5 równoległych ramion, których obręcz jest formowana przez walcowana pod wysokim ciśnieniem i w wysokiej temperaturze.
Projektanci Audi postawili na lekką konstrukcję. Wersja z manualną skrzynią biegów waży 1 430 kg. Wiele elementów przedziału pasażerskiego wykonano z najtwardszych stopów stali, a maskę silnika z aluminium. Styliści natomiast zdecydowali się na atletyczną sylwetkę i zdecydowany wygląd. Płaska maska silnika, precyzyjne linie i płaska powierzchnia dachu wydłużają optycznie pojazd, który ma 4 649 mm długości, 1 796 mm szerokości i 1 392 mm wysokości. Rozstaw osi to 1 392 mm.
Osłona chłodnicy Singleframe ma podwójne pręty wzmacniające w kolorze aluminium i okala ją chromowane obramowanie. Wloty powietrza w zderzaku osłaniają podwójne poprzeczki i kratownice o strukturze plastra miodu. Na wyposażeniu pojazdu znajdują się aluminiowa obudowa lusterek bocznych, wyraziste listwy progowe, nowy zderzak i cztery owalne końcówki rur układu wydechowego. Opcjonalnie mogą być montowane reflektory diodowe.
Wnętrze utrzymano w czerni, z którą kontrastują elementy w kolorze matowego aluminium. Tarcze przyrządów mają ciemnoszary kolor a ich skale i wskazówki są białe. Klient otrzyma w standardzie kolorowy system informacji kierowcy z laptimerem, skórzaną kierownicę sportową, pedały i podnóżki ze szczotkowanej stali szlachetnej, sportowe fotele, klimatyzację i reflektory ksenonowe.
Źróło: Audi
ll/moto.wp.pl