Audi RS Q3: pierwszy RS serii modelowej Q
Audi zaprezentowało szczegóły swojego nowego, kompaktowego SUV-a - RS Q3. Jest to pierwszy pojazd z linii modelowej Q, który posiada oznaczenie RS.
Styliści zdecydowali się na użycie wielu akcentów podkreślających przynależność do rodziny RS - wyraziste zderzaki, napis quattro na środkowym wlocie powietrza, aluminiowe relingi, spojler na tylnej krawędzi dachu, dyfuzor oraz dużą, eliptyczną końcówkę rury wydechowej. We wnętrzu znalazły się pokryte czarną tkaniną Alcantara i skórą fotele z wytłoczonymi emblematami RS, wskaźniki na tablicy rozdzielczej z szarymi tarczami, białymi cyframi i czerwonymi wskazówkami, wielofunkcyjną kierownicę spłaszczoną u dołu, wyświetlacz pokazujący ciśnienie doładowania, temperaturę oleju oraz czas średniej prędkości przejazdu, aluminiowe pedały, czarną podsufitkę oraz dekoracyjne listwy w kolorze fortepianowej czerni.
Pod maską pojazdu pracuje pięciocylindrowy silnik 2,5 TFSI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jego moc to 310 KM a maksymalny moment obrotowy 420 Nm dostępny jest w przedziale od 1 500 do 5 200 obr./min. Dzięki tym parametrom RS Q3 rozpędza się do "setki" w 5,2 s a jego prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie) to 250 km/h. Samochód wyposażono w system Start-Stop, regulowaną pompę olejową oraz system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Średnie spalanie wynosi 8,8 l/100 km a emisja dwutlenku węgla - 206 g/km.
Za przeniesienie napędu odpowiada kompaktowa, 7-stopniowa automatyczna skrzynia biegów S tronic. Kierowca może określać charakterystykę i sposób pracy wyposażonej w dwa sprzęgła przekładni, wybierając między trybem D i S lub samodzielnie przełączać bieg za pomocą manetek przy kierownicy albo utrzymanej w stylistyce RS dźwigni zmiany biegów. Sercem stałego napędu na 4 koła quattro jest poruszane hydraulicznie i sterowane elektronicznie sprzęgło wielopłytkowe. Podczas zwykłej jazdy sprzęgło kieruje siły napędowe przede wszystkim na koła osi przedniej. W razie potrzeby może je jednak błyskawicznie przekierować, częściowo lub w całości, na koła osi tylnej.
Osadzone na zębatce elektomechaniczne wspomaganie kierownicy zapewnia dużą sprężystość i precyzję manewrów. Na tylnej osi zamontowano osiem wahaczy, po cztery na koło. Sportowe zawieszenie RS sprawia, że karoseria osadzona jest o 25 mm niżej. Przednie tarcze hamulcowe o średnicy 365 mm wykonano w falowej stylistyce Wave, co pozwoliło na zmniejszenie ich ciężaru. Obejmują je szczęki lakierowanych na czarno, ośmiotłoczkowych zacisków ozdobionych emblematem RS. Warto wspomnieć, że Audi RS Q3 posiada hamulec postojowy oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC z trybem sportowym, który można całkowicie wyłączyć.
Elementami wyposażenia seryjnego są też w system wsparcia parkowania plus, sprzęt nagłaśniający Audi sound system, reflektory ksenonowe Xenon plus i diodowe światła tylne. Wśród pozycji opcjonalnych są różne systemy wsparcia i infotainment, np. nawigacja MMI Navigation plus, Audi connect z telefonem pokładowym i Bose Sound System. Modele RS Q3 zjeżdżają już z taśmy produkcyjnej w hiszpańskim Martorell.
Źródło: Audi
ll/moto.wp.pl