Audi Q2: mały SUV klasy premium
Audi wypełnia kolejną niszę, wprowadzając pierwszego kompaktowego SUV-a klasy premium. Mercedes i BMW dopiero przygotowują się do ofensywy. Czy maluch Audi podbije rynek? Konkurencja, przywołując słowa Maksa z Seksmisji, jest „praktycznie żadna”. Mercedes GLA jest dużo większy, MINI Countryman również. Są crossovery tej wielkości, ale nie klasy premium. To Nissan Juke albo Mazda CX-3. To dobry start, a czy samochód też jest dobry?
Pierwsze wrażenie
Audi Q2 jest naprawdę małe. Jest o 13 centymetrów krótsze niż A3 Sportback i bazuje na nieco poszerzonej płycie MQB. Jak na moje oko, kompaktowa A3-ka może zacząć się bać, bo Q2 ma powody, aby stać się rodzinnym kanibalem. Q2 jest wyższe, co przekłada się na większą przestrzeń wewnątrz, ma większy bagażnik, ale przede wszystkim jest modne.
Wygląd jest całkowicie odmienny od tego, co do tej pory proponowało Audi. Ostre linie i przetłoczenia, wszystko całkiem świeże i bardzo charakterystyczne. Trochę jakby Audi szukało młodszych klientów. Auto najlepiej prezentuje się z boku. Widać wtedy jego dynamiczny charakter. Personalizacja? To lekcja obowiązkowa. Dla Audi oznacza możliwość kolorystycznego konfigurowania słupków C. Także po zakupie auta. Plastikowe nakładki maja być bardzo tanie.
Wnętrze
Wygląda jak klon tego z A3. Zgrabne, czytelne i przejrzyste. Mimo niewielkich rozmiarów auta, miejsca za kierownicą jest sporo. Tylną kanapę traktowałbym bardziej okazjonalnie, ale w końcu to nie jest samochód rodzinny. Za to bagażnik ma 405 litrów i to jest jeden z lepszych wyników w klasie.
Do tego długa lista systemów, które trafiły do małej Q2-ki ze znacznie większych i droższych modeli Audi. Jest więc: virtual cockpit, head up display, standardowy system ochrony bezpieczeństwa pasażerów pre sense front, rozpoznający sytuacje krytyczne, w których uczestniczą inne pojazdy oraz przechodnie (auto wyczuje zagrożenie kolizji bądź potrącenia pieszego oraz samo zahamuje). Co jeszcze? Tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami, adaptive cruise control z funkcją Stop & Go, ale również asystenta jazdy w korkach, asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist, asystenta utrzymania toru jazdy Audi lane assist czy rozpoznawanie znaków drogowych, asystenta parkowania i asystenta ruchu poprzecznego. A to jeszcze nie wszystko.
Z internetem
Na deser zostaje komunikacja. Q2 standardowo wyposażono w system MMI. Wszystkie funkcje kontrolujemy za pomocą pokrętła, palcem - na czymś w rodzaju touch-pada lub głosowo. Punkt dostępu hotspot (WLAN) umożliwia surfowanie po internecie i streaming mediów na urządzeniach mobilnych jeżeli je sparujemy z samochodem. Paleta możliwości jest bardzo szeroka. Wyszukamy stacje benzynowe, miejsca parkingowe, atrakcje turystyczne, kulturalne, restauracje, niekiedy także z cenami, a nawet rozkład jazdy pociągów.
Jak jeździ
Auto prowadzi się przyjemnie. Lekko i pewnie. Duża w tym zasługa niewielkiej masy auta. W najlżejszej wersji z 1-litrowym silnikiem benzynowym auto waży ledwie 1205 kg. To w obecnym świecie motoryzacji całkiem rozsądny wynik.
W trybie normal zawieszenie jest miękkie, a silnik nie wkręca się w górne rejestry obrotów. Gdy wybierzesz tryb dynamic, układ kierowniczy staje się bardziej bezpośredni, a opór na kierownicy jest wyraźniej odczuwalny. Zawieszenie jest twardsze, a skrzynia szybciej zaczyna zmieniać biegi. Mam wrażenie, że często nawet wyprzedzając myśli kierowcy. Zastanawiam się tylko, po co to wszystko w małym crossoverze. Najprzyjemniej i tak jeździć w trybie normal.
Progresywny układ kierowniczy powoduje, że w mieście auto jest niezwykle zwinne i zwrotne, a w trasie na szybkich zakrętach prowadzi się precyzyjnie. Poszerzony rozstaw kół poprawia stabilność krótkiego i wysokiego nadwozia.
Jaki silnik wybrać?
Przy wyborze silnika możemy od razu darować sobie podstawowy motor wysokoprężny. W nowoczesnym opakowaniu Q2 sprawia wrażenie, jakby był na tej imprezie zupełnie przypadkiem. Brzmi fatalnie i brakuje mu dynamiki. Lepszym wyborem jest 1.4 TFSI (150 KM) lub 2-litrowy TDI (190 KM). Oba silniki są wystarczające elastyczne i gwarantują niewysokie spalanie. W sumie do wyboru jest aż sześć jednostek napędowych. Od 3-cylindrowego TFSI o pojemności 1 litra, przez 150 konne 1.4 TFSI aż po silnik 2-litrowy. Dla wielbicieli diesla przewidziano trzy czterocylindrowe jednostki - od 1,6 do 2,0 l - o zakresie mocy od 116 KM do 190 KM.
Skrzynie biegów będą dwie; 6-biegowy manual oraz możliwy w każdej odmianie silnikowej, siedmiobiegowy, dwusprzęgłowy, automat S tronic. W przypadku najmocniejszej jednostki TDI oraz silnika 2.0 TFSI, montowany jest nowy dwusprzęgłowy automat o zmniejszonym współczynniku tarcia. Oba mogą współdziałać z napędem quattro.
Naszym Zdaniem
Wygląda bardzo dobrze, ma charakter, jest przestronne jak na 4 metry długości, do bagażnika spakujemy więcej niż u konkurencji. Ciężko znaleźć jakieś rażący wady Q2. Ci, którzy już nabrali ochoty na jazdę próbną, mogą powoli zapisywać w kalendarzu termin. Na rynku nowe Audi pojawi się jesienią 2016 roku. Ceny jeszcze nie są znane.
Michał Grygier