Trwa ładowanie...
26-08-2011 09:08

Audi A8: hybrydowy luksus

Audi A8: hybrydowy luksusŹródło: zdjęcie producenta
dixulvj
dixulvj

Jeszcze kilka lat temu technologia hybrydowego napędu samochodu była egzotyką kojarzoną raczej z aktywistami na rzecz środowiska. W przyszłym roku Audi zaprezentuje adresowane do zamożnych klientów hybrydowe A8, które ma być nie tylko luksusowe, ale też oszczędne.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Audi A8 to samochód, który często wybierany jest jako pojazd służbowy dla prezesów dużych firm i ludzi władzy. W przyszłym roku z taśm montażowych zjedzie pierwsze A8 z hybrydową jednostką napędową. Moc silnika sześciocylindrowego, zużycie paliwa – czterocylindrowego: takim hasłem promowane będzie hybrydowy „flagowiec” niemieckiego producenta. Jego benzynowy silnik 2.0 TFSI i silnik elektryczny osiągają łączną moc 180 kW (245 KM) i moment obrotowy 480 Nm. Będzie to więc ta sama jednostka napędowa, którą zastosowano w hybrydowej odmianie modelu Q5.

Częściowo zmodyfikowany silnik 2.0 TFSI, osiąga 155 kW (211 KM) mocy i moment obrotowy 350 Nm, dostępny między 1500 a 4200 obr./min. Jednostka spalinowa współpracuje z silnikiem elektrycznym, który rozwija moc 40 kW (54 KM) i moment obrotowy 210 Nm.

dixulvj

Limuzyna, poruszając się wyłącznie przy pomocy napędu elektrycznego, ma rozpędzać się do 100 km/h, a przy stałej prędkości 60 km/h pokonać na samym silniku elektrycznym odległość około trzech kilometrów.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Jednostka napędowa A8 będzie współpracować z 8-biegową przekładnią tiptronic. Krótkotrwała moc łączna obu silników to 180 kW, czyli 245 KM, a łączny moment obrotowy wynosi 480 Nm. Napędzane na przednią oś Audi A8 ma przyspieszać od zera do 100 km/h w 7,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna wyniesie 235 km/h. Średnie zużycie paliwa w hybrydowym A8 ma wynieść poniżej 6,4 litra na 100 km., a emisja CO2 utrzymać się poniżej 148 gramów na kilometr.

Kierowca Audi A8 hybrid będzie miał do wyboru trzy programy. Program EV wykorzystuje wyłącznie napęd elektryczny, program D w efektywny sposób steruje dwoma silnikami. W trybie S zmiana przełożeń skrzyni tiptronic jest przystosowana do sportowego stylu jazdy. Kierowca hybrydowej limuzyny będzie też mógł korzystać tylko ze spalinowej jednostki TFSI, a silnik elektryczny wykorzystywać jak prądnicę do odzyskiwania energii lub wykorzystywać wyłącznie podczas gwałtownego przyspieszania. Na dwóch wskaźnikach kierowca będzie otrzymywał szczegółowe informacje o aktualnym trybie pracy.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Kluczowy dla hybrydowego pojazdu akumulator litowo-jonowy, który waży 36,7 kg, umieszczono w zabezpieczonej przed uderzeniami strefie w bagażniku. Zależnie od potrzeby jest chłodzony powietrzem – przez dmuchawę z kabiny pasażerskiej lub własnym obiegiem chłodzącym połączonym z automatyczną klimatyzacją. Temperatura akumulatora utrzymywana jest zatem w takim zakresie, w jakim możliwe jest pełne wykorzystanie jego potencjału. Silnik elektryczny i kompaktowy układ elektroniki mocy, służący jako regulator między silnikiem a akumulatorem, są chłodzone cieczą.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Audi A8 hybrid będzie można rozpoznać po nie rzucających się w oczy szczegółach. Oprócz napisu Hybrid na karoserii będzie to dziesięć ramion obręczy kół ze stopu metali lekkich – seryjnie 18-calowych, opcjonalnie 19-calowych. Lakiery metaliczne, trójstrefowa automatyczna klimatyzacja, diodowe reflektory i system nagłośnieniowy Bose należą do wyposażenia seryjnego.

Audi A8 hybrid będzie jedną z najlżejszych limuzyn w swojej klasie. Jego nadwozie oparte jest na strukturze ASF (Audi Space Frame) i wykonane w całości z aluminium. Słupki B wykonano z utwardzanej w formie, ultrawytrzymałej stali. Nadwozie waży tylko 231 kilogramów, czyli o około 40 proc. mniej, niż porównywalna konstrukcja stalowa.

tb/

dixulvj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dixulvj
Więcej tematów