| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8809/a4-test-01.jpg',550,388) ) |
| --- | Już sam tytuł tego artykuliku zapowiada, na czym skupiliśmy się najbardziej podczas przeprowadzania testu Audi A4 w wersji sedan. Auto wyposażono w dwulitrowy benzynowy silnik i bezstopniową przekładnię multitronic, która – choć znana i stosowana przez kilka firm, z rzadka tylko współpracuje z silnikami o większej mocy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8809/a4-test-02.jpg',550,412) ) |
| --- | Testowany samochód wyposażony był w mało imponującą, acz nie pozbawioną zalet jednostkę, której dwa litry pojemności skokowej dostarczają mocy maksymalnej 130 KM @ 5,7 tys obr/min. Silnik ten nie jest w stanie zapewnić samochodowi ważącemu prawie 1,4 tony kosmicznej dynamiki, ale też przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 10,4 sekundy trudno uznać za powolne. Taki „nie wyciśnięty” silnik znajduje zapewne swoich zwolenników, którzy poniekąd słusznie upatrują w jego nie wyśrubowanych parametrach długowieczności. Jednostka ta charakteryzuje się ponadto doskonałą elastycznością, więc przyspieszanie nie wymaga... wciskania pedału gazu do podłogi, bo o redukcji w przypadku skrzyni bezstopniowej mowy nie ma.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8811/a4-test-05.jpeg',550,412) ) |
| --- | Istnienie skrzyni bezstopniowej, wymyślonej już blisko pół wieku temu, opiera się na takiej mianowicie przesłance, że skoro dla określonej sytuacji optymalne są jakieś określone obroty silnika, to po cóż te obroty zmieniać – lepiej zmieniać przełożenie. Skoro szybkie przyspieszanie wymaga maksymalnej mocy, a ta uzyskiwana jest w przypadku testowanej jednostki przy 5,7 tys obr/min, to najlepiej pułap tych obrotów zachowywać podczas całej operacji przyspieszania. Jak to się dzieje? Otóż jeśli wyobrazić sobie przerzutkę rowerową o kilku biegach, to multitronic działa podobnie, tyle że łańcuch przesuwa się płynnie po stożku pozbawionym określonych biegów. W rzeczywistości stożki są dwa – skierowane ku sobie wierzchołkami, a łańcuch obraca się opierając obie swe krawędzie na obu stożkach. Zależnie od potrzeb, stożki te przybliżają się ku sobie albo oddalają – zmieniając tym samym średnicę okręgu, po którym przesuwa się łańcuch.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8809/a4-test-09.jpg',550,380) ) |
| --- | Audi A4 2.0 multitronic zapewnia absolutnie wyjątkowy komfort jazdy. Mowa jest o komforcie pracy silnika i przekładni. Jeżdżąc tym autem mamy wrażenie, jakby skrzyni biegów wcale nie było! Kiedy gaz wciskamy lekko, to łagodnie przyspieszamy, a obroty pozostają na pułapie około 2 tys obr/min. Jeśli wciśniemy pedał mocniej, to obroty natychmiast wzrosną, by pozostać na pułapie wyższym. Jeśli zaś wciśniemy pedał „do deski” to obroty ustawią się na pułapie 5,7 tys obr/min i pozostaną niezmienione – podczas gdy auto będzie dynamicznie przyspieszać wykorzystując wciąż maksymalną moc silnika. Auto nie szarpie, bo nie zmieniamy poszczególnych biegów, a silnik pracuje wciąż równo. Na początku, bezstopniową zmianę biegów odczuwamy cokolwiek dziwnie, ale kiedy już przywykniemy, uznamy ją za rozwiązanie nie tylko wzorcowe pod względem optymalizacji pracy silnika, ale i najbardziej komfortowe dla kierowcy. Ze względu na fakt, że multitronic nie musi wciąż zmieniać obrotów by przyspieszać – spalanie w ruchu
miejskim jest niższe, niż w przypadku skrzyni manualnej (odpowiednio w przypadku A4 2.0 11 zamiast 11,5 litra).
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8809/a4-test-04.jpg',550,412) ) |
| --- | A cóż można powiedzieć o samym Audi A4? Auto jest szykowne. Z zewnątrz wygląda dynamicznie i elegancko, a w środku imponować może dopracowaniem szczegółów. Właściwości jezdne są zdecydowanie ponad przeciętne, choć słabsze niż w BMW serii 3, czy Alfa Romeo 156. Audi A4 jest doskonale wyciszone, a drgania silnika nie przenoszą się na nadwozie. Właściwie same zalety... gdyby pominąć zdecydowanie za ciasne wnętrze. Jeśli na przednim fotelu zasiądzie wygodnie osoba o wzroście powyżej 180 cm, to z tyłu siedzieć może właściwie tylko dziecko. Nie ma też zbyt wiele przestrzeni wszerz. ...Jeśli by więc kierować się komfortem jazdy więcej, niż dwojga ludzi, to chyba pomyśleć trzeba o zdecydowanie niestety droższym A6.
Relację z jazdy Audi A4 zdominowało omówienie skrzyni multitronic, nie dlatego, by samo auto nie warte było komentarza. ...Ale też Audi A4 jest modelem dość znanym i powszechnie cenionym, podczas gdy skrzynie bezstopniową znają tylko nieliczni. A szkoda, bo to rozwiązanie niemal doskonałe, a w każdym razie wręcz wybitnie komfortowe. Jeśli zaś dodać, że Audi oferuje je nawet przy bardzo silnych jednostkach, jak benzynowa 3.2 V6 (255 KM), czy wysokoprężna 2.5 TDI 163 KM, to wypada polecić ją wszystkim majętnym amatorom marki Audi. Zastąpienie przekładni manualnej multitronic'kiem kosztuje około 10 tys zł.