Trwa ładowanie...
17-06-2016 13:17

Audi A4 1,9 TDI sedan 2004: wciąż w dobrej kondycji

Audi A4 1,9 TDI sedan 2004: wciąż w dobrej kondycjiŹródło: Waldemar Domińczyk
d337wsr
d337wsr

Zdecydowana większość kierowców przymierzających się do kupna samochodu z drugiej ręki, poszukuje przede wszystkim rozsądnej propozycji. Przyszły pojazd powinien być nie tylko ekonomiczny, ale także możliwie niedrogi w eksploatacji i utrzymaniu. Nie dziwi więc ogromna popularność Skody Octavii i tym podobnych powszechnych modeli. Są jednak wśród nas bardziej wymagające osoby, dla których powyższe wartości nie są wystarczające.

Idealnym sposobem na sprostanie ich potrzebom jest zakup auta klasy premium, z popularnym a w konsekwencji niedrogim w serwisowaniu silnikiem. Oczywiście, jedynym słusznym wyborem jest jednostka wysokoprężna, zapewniająca przyzwoitą dynamikę podróżowania jak i niewielkie zużycie oleju napędowego. W gronie marek premium od dawna niepodzielnie brylują niemieccy producenci z BMW, Mercedesem i Audi w głównych rolach. Ogromy wpływ na utrzymanie niegdyś prestiżowego modelu ma technologiczne pokrewieństwo z tanimi autami, co zapewnia tylko wytwórca z Ingolstadt. Sprawdźmy wobec tego czy zakup Audi A4 B6 1,9 TDI ma sens.

Pierwsza generacja A-czwórki rozpoczęła modelową rewolucję w szeregach Audi w 1995 roku, wprowadzając nowe rozwiązanie techniczne i stylizacyjne. Dotychczas obły i bezpłciowy kształt 80’tki, ustąpił miejsca bardziej wyrazistym liniom, mogącym rzucić wyzwanie majestatycznemu Mercedesowi klasy C, czy BMW serii 3 E46. Wyraźna zmiana w designie przyniosła oczekiwany rezultat, przyciągając do salonów tłumy chętnych. Dlatego też druga odsłona A4 wprowadzona do oferty w 2000 roku ponownie powstała wedle ewolucyjnej metody projektowania. Ponownie przednią część auta zdominowały wąskie i podłużne reflektory, opcjonalnie ksenonowe, przedzielone skromnym grillem z czterema pierścieniami. Całość dopełnia łagodnie wyprofilowany zderzak, subtelnie połączony z delikatnie zarysowanymi nadkolami. Z boku zrezygnowano z przetłoczeń, których wprowadzenie mogłoby zakłócić czystą formę. Podobne podejście widać w tylnej części A4, gdzie styliści zadbali o łagodne załamanie pokrywy bagażnika. Bryła Audi dopiero w wersji S4 i RS4
potrafi mocniej chwycić za serce.

Wewnątrz kolejnego wcielenia A4 nie popełniono błędów znanych z poprzednika. Pozbyto się problemu łuszczących plastików, typowych dla wszystkich samochodów koncernu VAG z ówczesnych lat. Deska rozdzielcza jak i boczki drzwi powstały z materiałów wysokiej klasy, nie tylko odpornych na wieloletnią eksploatację. Nawet egzemplarze dzielnie służące na taksówce zadziwiają stanem tapicerki i ciszą panującą w środku. Za czteroramienną kierownicą przeważnie obszytą skórą ulokowano klasyczne analogowe zegary, przedzielone znanym z innych aut grupy Volkswagena ekranem komputera pokładowego. Na konsoli centralnej w bogatszych odmianach znajdziemy panel sterowania automatyczną, dwustrefową klimatyzacją, a nawet kolorową nawigację, oraz bardzo przyzwoite nagłośnienie Bose. O precyzji montażu, ergonomii i wstawkach z plastikowego drewna nie warto wspominać, bowiem przedstawiają one bardzo wysoki poziom.

d337wsr

Na przednich, solidnie wyprofilowanych fotelach wygodnie rozsiądzie się każdy, jedynie kierowcy preferujący dosyć dynamiczny styl jazdy będą zawiedzeni niewystarczającym podparciem bocznym w zakrętach. Na kanapie już po chwili narzekać będą wysocy pasażerowie ocierający głową o podsufitkę, w wersji kombi problem nie występuje. Zadowala za to przestrzeń przeznaczona na nogi, choć do poziomu pokrewnego VW Passata B5 jeszcze daleko. 445 litrów przestrzeni bagażowej nie czyni z A4 rodzinnego auta, jednak do codziennych potrzeb w zupełności wystarcza. Jak przystało na Audi sprzed niemal dekady, w ogłoszeniach spotkamy zarówno przysłowiowe golasy z manualną klimatyzacją, oraz wersje zaopatrzone w sportowe, obszyte skórą fotele.

Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!

(fot. Waldemar Domińczyk)
Źródło: (fot. Waldemar Domińczyk)

Niezwykle bogata paleta silnikowa A4 B6 daje ogromne pole manewru kupującemu. Spośród ogromu jednostek napędowych, największym zainteresowaniem cieszy się bez mała kultowy 1,9 TDI będący drugim obok 2,5 V6 TDI dieslem w gamie. O ile topowy sześciocylindrowiec okazuje się wyjątkowo awaryjny, a na domiar złego niezbyt ekonomiczny, o tyle napędzający także dwie generacji Skody Octavii i niezliczoną ilość Golfów czterocylindrowiec z pompowtryskiwaczami sprawuje się zazwyczaj idealnie. 130 KM i 310 Nm seryjnie łączono z manualną przekładnią o sześciu przełożeniach, w odmianach przednionapędowych dostępny był również bezstopniowy automat. Awarie skrzyni Multitronic pochłaniają spore fundusze, podnoszą dodatkowo zużycie oleju napędowego. Jak przystało na starego diesla VW do osiągnięcia optymalnej temperatury roboczej, TDI pracuje głośno i mało kulturalnie. Niewiele pomaga tu nawet solidne wygłuszenie
kabiny A4.

d337wsr

Wystarczający zapas mocy i momentu obrotowego przekłada się na bezproblemowe wyprzedzanie przeszkód w postaci ciężarówek tudzież innych wolniejszych pojazdów, z zachowaniem rozsądnego spalania. W trasie z łatwością zbliżymy się do wyniku na poziomie 5 litrów, natomiast w mieście musimy liczyć się z zużyciem 7-8 jednostek na 100 km. W temacie awaryjności 1,9 TDI nie można wiele zarzucić. Jeśli skrupulatnie przestrzegamy zaleceń producenta wymieniając olej, filtry i rozrząd w terminie (koszt części wyniesie około 550 złotych), nie musimy obawiać się niespodziewanych wizyt w serwisie. Oczywiście, po przekroczeniu 200-250 tysięcy kilometrów możemy spodziewać się problemów z turbosprężarką, której regeneracja pochłonie niewiele ponad 1200 złotych.

(fot. Waldemar Domińczyk)
Źródło: (fot. Waldemar Domińczyk)

W podstawowych odmianach A4 występowało z przednim napędem, prowadząc się dzięki temu niemal tak samo jak spokrewniony VW Passat. Zgoła odmienne odczucia towarzyszą jeździe A-czwórką zaopatrzoną w stały napęd na cztery koła - Quattro. Na układ jezdny przednionapędowej odmiany składają się przednie podwójne wahacze poprzeczne (60-200 złotych) i amortyzator (koszt około 400 złotych za oś) wespół ze stabilizatorem. Tylna oś także wykorzystuje wielowahaczowy zestaw ze sprężyną śrubową. Tak złożony układ w codziennym użytku zapewnia pełną kontrolę nad autem, należycie filtrując nierówności i torowiska. Niestety, wykonane z aluminium elementy zawieszenia nie mogą pochwalić się wybitną wytrzymałością w starciu z polskimi drogami.

d337wsr

Audi A4 B6 1,9 TDI to propozycja dla kierowców poszukujących samochodu z zauważalną dawką prestiżu, wykonanych z większym pietyzmem i dokładnością. Rzecz jasna, wybierając A4 nawet z rozsądną jednostką napędową, musimy mieć na uwadze większe wydatki eksploatacyjne, w porównaniu do innych samochodów średniej klasy z koncernu VAG.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!

d337wsr

"Audi A4 B6 1,9 TDI" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, diesel"
Pojemność silnika cm3 "1 896"
Moc KM / przy obr./min "130 / 4 000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "310 / 1 750"
Skrzynia biegów "manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "210"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "9,9"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "7,4 / 4,8 / 5,5"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7-8 / 5 / 6"
Pojemność bagażnika min./max. / l "445 / b.d."
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 547 / 1 766 / 1 428"
Cena wersji podstawowej w zł "25 000"
Cena testowanego modelu w zł "25 000"
Plusy null
Minusy null
d337wsr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d337wsr
Więcej tematów