Wraz z pojawieniem się minivanów przepowiadano zmierzch nadwozi typu kombi. Pesymistyczne prognozy się nie sprawdziły i większość samochodów oferowana jest z takim nadwoziem.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9541/ford-focus-kombi-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Kiedyś nadwozie typu kombi wyróżniało się dużym bagażnikiem, znacznie większym od bagażnika sedana. Teraz tak być nie musi, bowiem kombi nie służy już do przewożenia ogromnych pakunków. Kombi lansuje się jako uniwersalne i przede wszystkim modne nadwozie, a pojemność bagażnika nie jest najważniejsza. Porównujemy Opla Astrę i Forda Focusa z nadwoziami typu kombi, napędzane silnikami benzynowymi o mocy ok. 100 KM. Obaj producenci mają bogate doświadczenie w konstrukcji tego rodzaju pojazdów.
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9541/opel-astra-kombi-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Styliści twierdzą, że zaprojektowanie zgrabnego nadwozia kombi nie jest łatwe. Nieco większym samochodem jest Astra, która ma też większy rozstaw osi. Mimo to przestronność wnętrza jest w obu autach porównywalna. Wnętrze obu aut zaprojektowano w odmiennym stylu: Opel ma sprawiać wrażenie nowoczesnego, a przełączniki i przyciski umieszczono w ergonomicznych miejscach. Pod tym względem równie przyjazne jest wnętrze Forda. Zasadnicza różnica między tymi autami polega na konstrukcji tylnego zawieszenia. W Focusie zastosowano nowoczesne zawieszenie wielowahaczowe, a w Astrze – typową oś skrętną. Większy bagażnik ma jednak Opel – 500 l, a Focus – 480 l. W obu autach można złożyć tylną kanapę, uzyskując płaską podłogę przestrzeni ładunkowej.
ZAPRASZAMY DO GALERII FORDA
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9541/ford-focus-kombi-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Z gamy jednostek napędowych wybraliśmy silniki benzynowe. Opel zmodyfikował silniki rodziny Ecotec i z pojemności 1,6 l osiągana jest moc 105 KM. Modyfikacja, nazwana twinport, polega na zastosowaniu kanałów dolotowych o zmiennej długości i recyrkulacji spalin. W efekcie silnik jest elastyczniejszy i zużywa podobne ilości paliwa co jednostka napędowa Forda, który z pojemności 1,6 l uzyskuje moc 100 KM. Silnik Forda to udana konstrukcja stosowana również w poprzedniej generacji Focusa. Oba auta w mieście zużywają ok. 9,5 l benzyny na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Do prędkości 100 km/h nieco szybszym autem okazał się Focus, ale na wyższych biegach dynamika pojazdów jest podobna. Podstawowe silniki nie zapewniają oszałamiających przyspieszeń, natomiast podczas normalnej eksploatacji są zupełnie wystarczające. Ford ma też nieco wyższy komfort jazdy, co wynika z nowocześniejszej konstrukcji zawieszenia. Dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu tylnemu można było w Fordzie osiągnąć lepszy kompromis między komfortem a własnościami jezdnymi. W Oplu zawieszenie jest bardziej twarde, dzięki czemu własności jezdne są całkiem dobre, ale ma to negatywny wpływ na komfort, szczególnie na naszych złych drogach. Oba pojazdy mają wydajny układ hamulcowy, który pozwala na zatrzymanie z prędkości 100 km/h na drodze ok. 38,5 m. Również poziom hałasu we wnętrzu jest stosunkowo niewielki.
ZAPRASZAMY DO GALERII OPLA
Podsumowanie
Opel Astra i Ford Focus to nowoczesne samochody o dość przestronnym wnętrzu i zbliżonej dynamice. Wyższy komfort jazdy ma Focus, za to Astra – większy bagażnik. Focus kosztuje 57 500 zł, Opel jest o 6 tys. zł droższy, ale ma w wyposażeniu standardowym 4 poduszki powietrzne, a nie dwie. Boczne poduszki powietrzne do Focusa kosztują dodatkowo 1100 zł. Na Astry oferowane są rabaty w granicach 5 tys. zł, więc przy umiejętnych negocjacjach ceny obu aut mogą być zbliżone.
*Nasza ocena *
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| | Opel Astra kombi | Ford Focus kombi |
| --- | --- | --- |
| Przestronność wnętrza | Remis | |
| Silnik | + | |
| Poziom hałasu | Remis | |
| Hamulce | Remis | |
| Dynamika | | + |
| Zużycie paliwa | Remis | |
| Nowoczesność konstrukcji | | + |
| Wyposażenie | + | |
| Cena | | + |
Opel Astra kombi | Ford Focus kombi | |
---|---|---|
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1598 | 1596 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 105/6000 | 100/5500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 150/3900 | 150/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 12,7 | 11,9 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 11,6 | 11,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 180 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,7 | 38,5 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 500 | 480 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 52 | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,7/8,9 | 5,5/8,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 452 x 179 x 150 | 448 x 184 x 149 |
Rozstaw osi (cm) | 270 | 264 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Orientacyjna cena (zł) | 63 500 | 57 500 |
Wybrane wyposażenie seryjne:
| | Opel Astra Essentia | Ford Focus Ambiente |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 4 | 2 |
| Układ ABS | S | S |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S | s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit