Projekt polskiego supersamochodu, o którym się świat dowiedział w czerwcu 2008 r. jest coraz bliższy realizacji. Wszystko wskazuje na to, że auto będzie naprawdę imponujące, bowiem do grona konstruktorów dołączył sam Lee Noble.
Kiedy świat obiegły pierwsze informacje o przygotowaniach do konstrukcji polskiego supersamochodu, nie brakowało sceptyków. Ich wątpliwości podsycał fakt łudzącego podobieństwa polskiego projektu do Lamborghini Reventon. Jednak Polacy nie poddali się i dalej prowadzili prace konstrukcyjne.
Wielką niespodzianką było jednak ogłoszenie nowego członka zespołu konstrukcyjnego. Jest nim sam Lee Noble - wybitny brytyjski konstruktor, który był zaangażowany w projekt budowy prototypu supersamochodu znanego wcześniej, jako Veno, nazywanego obecnie Arrinera. Lee Noble obecnie skupia się nad pracami nad swoim nowym pojazdem oraz opracowywaniem supersamochodu w wersji przedprodukcyjnej dla polskiej firmy Arrinera Automotive S.A.
Ale kim tak naprawdę jest ten legendarny Lee Noble, który obecnie tworzy samochód razem z polską firmą oraz jakie są jego osiągnięcia? Jest to brytyjski przedsiębiorca, projektant i inżynier motoryzacyjny. Noble został okrzyknięty najbardziej płodnym brytyjskim producentem samochodów, o jakim słyszano.
W ciągu trzech dekad stworzył ponad dwa tysiące samochodów własnego projektu. Prawie każdy z nich prezentuje nowatorskie rozwiązania, ignorując po części kwestie komfortu, czy też bardzo wytwornego wyglądu, ale daje w zamian niesamowite osiągi. Jeden z nich, to legendarna już Ultima GTR. Noble był również jednym z testujących samochód, który z czasem stał się najszybszym na świecie samochodem produkcyjnym - McLaren F1.
Wszystkie projekty Lee Noble'a mają wspólny początek. Jest to zbudowanie lekkiej kratownicy przestrzennej, na której opiera się konstrukcja auta. Później powstaje potężny silnik i aerodynamiczne, sportowe nadwozie. W prawie każdym projekcie Noble'a jednostka napędowa jest umieszczona tuż za plecami kierowcy, ale jeszcze przed tylną osią. Takie rozłożenie masy jest bardzo korzystne dla prowadzenia auta.
Zanim zaczął budować własne auta, Noble współpracował z inną legendarną marką - Ascari. Po zakończeniu współpracy Lee Noble założył własną firmę Noble Automitive. Celem było opracowanie projektu będącego w zasięgu cenowym dla przeciętnego człowieka. Spółka więc rozpoczęła prace nad stosunkowo przystępnym cenowo, a mimo to szybkim autem.
Aby móc sprzedawać setki, czy też tysiące takich aut rocznie, ceny produkcji muszą być niskie przy jednocześnie wysokich wymogach jakościowych. W efekcie Noble realizuje większość podstawowej produkcji w RPA. Zespoły nadwozia i podwozia wysyłane są z RPA do Wielkiej Brytanii, gdzie Noble instaluje układy przeniesienia napędu i przeprowadza ostateczne testy.
Cóż, teraz pozostaje nam trzymać kciuki i mieć nadzieję, że cały projekt zostanie zakończony sukcesem. WP: Jakub Wielicki
Źródło: Arrinera Automotive
mw/mw