Miłośnicy BMW od razu kojarzą Alpinę - zajmuje się tuningiem bawarskiej marki od wielu, wielu lat. Na rynku obecna jest od początku lat 60. ubiegłego stulecia.
Czym zajmuje się Alpina? M.in. modyfikuje samochody marki BMW według życzeń i potrzeb klientów. Jest też producentem smakowitych win. Jeśli Twoje BMW to za mało, ta firma zmieni je dla Ciebie. Prezentowane BMW serii 5 E39 przeszło przez ręce specjalistów z Buchloe, gdzie mieści się siedziba Alpiny. Zmieniło się sporo, łącznie z nazwą.
Alpina B10 3.3 była produkowana w latach 1999 - 2003. Wyprodukowano łącznie 261 sztuk tego auta tylko w sedanie i każdy z nich otrzymał odpowiednią tabliczkę, która potwierdza jego wyjątkowość, a jednocześnie informuje o numerze danego egzemplarza. Prezentowany samochód ma numer 065. B10 3.3 był następcą B10 3.2, produkowanego w latach 1997 - 1999. Auta właściwie nie różniły się niczym poza silnikiem. Oba bazowały na BMW 5 E39 528i. B10 3.2 dysponował mocą 260 KM i 330 Nm momentu obrotowego. Do 100 km/h rozpędzał się w 6,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 260 km/h. W silniku wymieniono tłoki (na Mahle), zmodyfikowano głowicę i przeprogramowano ECU.
Silnik w B10 3.3 był już inny - to zmodyfikowana jednostka S52B32 w specyfikacji amerykańskiej. Moc 240 KM dzięki zabiegom Alpiny wzrosła do 280 KM. Wymieniono tłoki, głowice poddano obróbce, pojawił się nowy kolektor wydechowy. Oprócz tego wprowadzono jeszcze klika innych zmian. W efekcie tych modyfikacji Alpina B10 3.3 rozpędza się od 0 - 100 km/h w 6,3 sekundy (kombi rozpędza się w czasie 6,7 sekundy), a prędkość maksymalna wzrosła do 262 km/h, choć podobno może ją przekroczyć.
Jeśli chodzi o zawieszenie i hamulce, to obie wersje 3.2, jak i 3.3 przeszły te same zmiany, identyczne jak w modelu B10 V8, którego powstało najwięcej (ponad 1000 sztuk). Należy nadmienić, że fabryka wyposażyła BMW w naprawdę porządne zawieszenie i hamulce, więc tuner miał uproszczone zadanie. Po wymianie sprężyn i amortyzatorów samochód jeszcze lepiej zachowuje się na drodze, a jego właściwości jezdne można uznać za bardzo dobre. Odpowiednia charakterystyka pracy zawieszenia pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów bez obaw, że nagle znajdziemy się poza drogą i komfort, którego oczekuje się po samochodzie tej klasy. Podobnie ma się rzecz z hamulcami, które są skuteczne nawet przy dość ostrym ich traktowaniu. Alpina zajmuje się nie tylko zmianami mechanicznymi, ale również stylistycznymi. Mają za zadanie poprawić wyrazistość samochodu. Ograniczone są do niezbędnego minimum. Bryła auta pozostała jedynie delikatnie dotknięta przez stylistów. Pod przednim zderzakiem założono dokładkę z napisem Alpina, na klapie
bagażnika pojawił się spojler wyposażony w dodatkowe światło stopu. No i mamy jeszcze bardzo charakterystyczną naklejkę biegnącą wokół całego auta, która spotykana jest tylko na samochodach wyjeżdżających od tego tunera. Kropką nad i w poprawie stylistyki nadwozia są oczywiście felgi. Tutaj w rozmiarze 18 cali, 2-częściowe Alpina Classic mają odpowiednio szerokość 8 cali z przodu i 9 z tyłu. Na nie założone są opony w rozmiarze 235/40 z przodu oraz 265/35 z tyłu.
To z pewnością wyjątkowy samochód przynajmniej z kilku powodów. Po pierwsze, został przygotowany przez Alpinę, która jest jednym z bardziej znanych tunerów BMW. Choć wspomnieć trzeba, że w roku 1983 została zarejestrowana w Niemieckiej Narodowej Agencji Rejestracji samochodów jako producent aut. Od wielu lat ściśle współpracuje z BMW, przyczyniając się do rozwoju motoryzacji. Jej produkty skierowane są do osób lubiących doznawać mocniejszych wrażeń podczas jazdy niepowtarzalnym autem. Takie są samochody Alpiny i takie jest to B10 3.3 z numerem 065. To kolejna kwestia, na którą trzeba zwrócić uwagę. Tak wyjątkowych aut nie powstaje wiele. Jak już wspomnieliśmy, B10 3.3 wyprodukowano tylko 261. Ile jeździ do tej pory - nie wiadomo, ale i tak zaliczać się do wąskiego grona ich właścicieli to powód do dumy. To też swego rodzaju wyróżnienie i obowiązek. Tych samochodów jest mało i należy o nie dbać jak
najlepiej, by nie zniknęły z naszych dróg.
Robert Miłek