Trwa ładowanie...

Alfa Romeo Brera kontra Nissan 350Z

Alfa Romeo Brera kontra Nissan 350Z
d2r3kf7
d2r3kf7

Któż z nas nie marzy o pięknym, sportowym samochodzie. Atrakcyjna linia nadwozia, mocny silnik i znakomite własności jezdne potrafią zaimponować. Prezentujemy dwa takie pojazdy rodem z Włoch i Japonii. Cóż, pomarzyć można...

Prototyp Brery po raz pierwszy pokazano przed czterema laty w czasie salonu samochodowego w Genewie. Entuzjastyczne przyjęcie, z jakim to auto zostało przyjęte przez publiczność, dziennikarzy, a także tzw. ludzi z branży, było sygnałem, że warto pomyśleć o produkcji seryjnej. Wreszcie podczas ubiegłorocznego „Frankfurtu” zadebiutowała wersja, która następnie trafiła do salonów sprzedaży.
W porównaniu do prototypu z zewnątrz auto niewiele się zmieniło. Zrezygnowano za to z najmocniejszych silników (pochodzący z Maserati 400-konny V8), dzięki którym Alfa mogłaby wejść na teren zarezerwowany dla innych marek koncernu Fiata – Ferrari i Maserati.
Korzenie sportowego Nissana sięgają lat 60-tych. W latach 1969-96 model Z (a także ZX) sprzedano w liczbie ponad 1,4 mln egzemplarzy i był on jednym z najchętniej kupowanych samochodów sportowych na świecie. Nic dziwnego, że Japończycy powrócili do tego samochodu. Wzorem swoich poprzedników także najnowsza wersja „Zetki” zachwyca wyglądem i dynamiką jazdy.

Cechy szczególne

Zwarta, agresywna sylwetka Brery, z mocno opadającą pokrywą bagażnika oraz przodem do złudzenia przypominającym Alfę Romeo 159 jest autorstwa zespołu projektantów Giorgetto Giugiaro. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10094/alfa-romeo-brera-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Takiego coupé trudno nie zauważyć na ulicy, gdzie inne, nawet prestiżowe modele stanowią jedynie bezbarwne tło.
Oryginalną stylizację nadwozia zestawiono z imponującymi gabarytami: Brera ma szerokość 183 cm, długość 441 cm, wysokość 134 i rozstaw osi 252 cm. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10094/nissan-350z-1-b.jpeg',500,327) ) |
| --- | Poza tym, wnętrze Alfy Brera jest bardzo ciekawie zaprojektowane i estetyczne, dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów oraz wprowadzeniu takich rozwiązań, jak dostępny w opcji panoramiczny szklany dach, przez który do wnętrza auta wpada więcej światła.
Nie mniej atrakcyjne jest muskularne, dwuosobowe nadwozie Nissana, do którego budowy użyto wielu elementów z włókna węglowego. Ciekawa linia karoserii koresponduje z charakterystycznymi tylnymi lampami. Wszystko to sprawia, że podobnie jak Alfa, japońskie auto wyróżnia się na drodze, przyciągając zazdrosne spojrzenia wszystkich wokół.

d2r3kf7

ZAPRASZAMY DO GALERII ALFA ROMEOZAPRASZAMY DO GALERII ALFA ROMEO

Silniki

Brera jest oferowana z dwoma silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem JTS 2,2 l /185 KM i V6 3,2 l /260 KM, oraz pięciocylindrowym dieslem JTD 2,4 l/200 KM. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10094/alfa-romeo-brera-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jednostki te współpracują z 6-stopniowymi ręcznymi, lub automatycznymi skrzyniami biegów. Podczas jazd testowych mieliśmy okazję sprawdzić najmocniejszą wersję z jednostką V6.
Nissana także napędza silnik V6, tyle że o pojemności 3,5 l i o 40 KM większej mocy. W przeciwieństwie do Alfy, klient jednak nie ma wyboru, bo japońskie auto oferowane jest wyłącznie z tym silnikiem. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10094/nissan-350z-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- |

d2r3kf7

Wrażenia z jazdy

Prawdziwa porcja mocnych wrażeń nadchodzi kiedy tylko usadowimy się w dobrze wyprofilowanych fotelach, mając przed sobą trójramienną kierownicę i nieco ascetyczną sportową deskę rozdzielczą z dużym obrotomierzem. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10094/alfa-romeo-brera-3-b.jpeg',500,336) ) |
| --- | Jeżeli do tego dodamy prawdziwie sportowy pomruk silnika V6, to otrzymamy mieszankę, której trudno będzie się oprzeć.
Brera zapewnia doskonałe osiągi nie tylko za sprawą mocnego silnika, ale także dzięki znakomicie zestrojonemu zawieszeniu (czterowahaczowe z przodu i Multilink z tyłu). Mocne wrażenia w wersji 3,2 l, potęguje napęd na cztery koła - Q4. Rozkład momentu obrotowego jest większy z tyłu (43/57), a dzięki efektowi blokowania, | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10094/nissan-350z-3-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | środkowy mechanizm różnicowy jest w stanie przekazywać moment napędowy do osi z lepszą przyczepnością do podłoża.
Napęd Nissana przenoszony jest jedynie na tylną oś, ale to nie ogranicza możliwości japońskiego auta. Wręcz przeciwnie, pozwala czerpać z jazdy więcej radości, zwłaszcza doświadczonym kierowcom.
Już lekkie dodanie gazu od razu wgniata w fotel, a na wyższych zakresach obrotów silnika, można się pouczyć niczym w wyścigowym bolidzie.

d2r3kf7

Precyzyjnie działa układ kierowniczy i 6-przełożeniowy mechanizm zmiany biegów. Natomiast zawieszenie sprawia, że auto zostaje niemal ”przyklejone” do drogi, nawet podczas bardzo dynamicznej jazdy. Jest przy tym nie aż tak twarde, aby popsuć komfort podróżowania. Również do układu hamulcowego nie można mieć zastrzeżeń. Z prędkości 100 km/h 350Z zatrzymuje się na 37 metrach. Włoski konkurent potrzebuje 2 metry więcej. Przy większej prędkości Nissan wydaje się nieco podsterowny, jednak dzięki dużemu rozstawowi osi, 18-calowym oponom i szerokiemu rozstawowi kół, ani na moment nie tracimy poczucia kontroli nad pojazdem.

Podsumowanie

Od wielu już lat Alfa Romeo specjalizuje się w tworzeniu znakomitych sportowych samochodów. Także Brera zachwyca nieprzeciętną urodą, a do tego posiada mocny silnik i bardzo dobre zawieszenie. Tak pod względem urody, jak i własności jezdnych nie ustępuje jej Nissan 350Z. To także prawdziwy i bardzo szybki samochód sportowy. A do tego jeszcze z tradycjami.

Alfa Romeo Brera Nissan 350Z
Przestronność wnętrza +
Poziom hałasu Remis
Hamulce +
Dynamika Remis
Zużycie paliwa Remis
Wyposażenie Remis
Cena Remis

Wybrane dane techniczne:

| | Alfa Romeo Brera | Nissan 350Z |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 5/24/benzynowy | 6/24/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 3195 | 3498 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 260/6300 | 300/6200 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 322/4500 | 363/4800 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,6 | 6,1 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 7,2 | 6,3 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 240 | 250 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 39 | 37 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 300 | 235 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 70 | 80 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 8,4/16,9 | 8,6/15,4 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 441 x 183 x 134 | 431x 181 x 131 |
| Rozstaw osi (cm) | 252 | 265 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 182 000 | 175 500 |

d2r3kf7

| Wybrane wyposażenie seryjne: | | | | |
| --- | --- | --- | --- | --- |
| | | Alfa Romeo Brera | | Nissan 350Z |
| Poduszki powietrzne | | 6 | | 6 |
| Układ ABS | | S | | S |
| Układ ESP | | S | | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | | S | | S |
| Centralny zamek | | S | | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie | | S | | S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | | S | | S |
| Klimatyzacja automatyczna | | S | | S |
| Radioodtwarzacz z CD | | S | | S | S – wyposażenie seryjne

Autor: Tomasz Szmandra

d2r3kf7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2r3kf7
Więcej tematów