Spada liczba kradzieży samochodów ale nadal wizja auta odjeżdżającego w siną dal jest koszmarem każdego właściciela. Nie ma idealnego sposobu na ochronę pojazdu, ale można próbować utrudnić złodziejowi działania.
I to głównie na tym, czyli na opóźnieniu momentu odjazdu skradzionym samochodem polega walka z kradzieżami aut. Im więcej czasu złodziej spędza na podejrzanych manipulacjach w pojeździe, tym większe prawdopodobieństwo wpadki – może pojawić się patrol policji lub straży miejskiej, właściciel, wreszcie jakiś przechodzień może zainteresować się jego zachowaniem.
Laska nadal może być
Dlatego nawet dziś, gdy wśród zabezpieczeń króluje elektronika, najprostszych, mechanicznych blokad nie można lekceważyć. Blokada skrzyni biegów, laska zakładana na kierownicę i uniemożliwiająca obracanie nią, nakładki na pedały – wszystko to zmusza złodzieja do marnowania czasu na ich likwidację. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11034/aktywny-straznik-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Poza tym współczesny złodziej częściej wyposażony jest w komputer niż w zwykły łom i może po prostu nie mieć narzędzi do usunięcia mechanicznej blokady. W tej dziedzinie najlepsze są niestandardowe rozwiązania, np. własnego pomysłu i wykonania dyby blokujące pedały samochodu. Można też pokusić się o samodzielną ingerencję (ale w starszych modelach aut, bez zaawansowanej elektroniki) w układ elektryczny i zamontowanie ukrytego włącznika zapłonu, pompy paliwowej itp. uniemożliwiającego zapalenie samochodu.
Czujniki w kabinie
Powszechnie stosowane są dziś elektroniczne autoalarmy. Ich działanie i stopień skomplikowania a tym samym utrudnienia pracy złodziejowi jest różny ale idea działania ta sama – urządzenie ma wykryć obecność w samochodzie i próbę uruchomienia go przez obcą osobę, która w przeciwieństwie do właściciela nie wie jak lub nie ma kodu do dezaktywowania alarmu. Autoalarm może wykrywać obecność poprzez np. czujniki ruchu, czujnik obciążenia fotela kierowcy, rejestrować otwarcie drzwi itp. Dodatkowo zazwyczaj montowane są czujniki otwarcia maski samochodu, klapy bagażnika. Właściciel musi dezaktywować urządzenie w przeciwnym razie zareaguje ono włączeniem syreny, świateł, odcięciem jakiegoś obwodu w samochodzie co uniemożliwi włączenie silnika. Autoalarm może też powiadomić właściciela o próbie kradzieży samochodu np. SMS-em. Autoalarmy można zakupić od razu w salonie samochodowym, zamontować w warsztacie, a najprostsze samemu.
Magiczny kod
Fabrycznie zazwyczaj samochody wyposażone są w immobilisery. To urządzenie umożliwiające odjechanie samochodem bez rozkodowania układu. Immobiliser odkodowuje się np. poprzez wpisanie kodu na miniaturowej klawiaturze, przytknięcie karty kodowej, „pastylki” (klucza kodowego) do czytnika. Najpopularniejsze jest dezaktywowanie poprzez włożenie kluczyka do stacyjki – w kluczyku ukryty jest transponder. Czytnik wykrywa odpowiedni kod i samochodowy komputer nie blokuje jakiegoś układu w aucie i można włączyć silnik. W przeciwnym razie odpalenie jest niemożliwe lub samochód gaśnie co parę chwil. Fabryczne immobilisery są łatwą do pokonania przeszkodą dla złodziei bo specjalizują się oni w określonych markach aut i znają ich elektronikę.
Na ekranie monitora
Jeśli zawiodą wszelkie alarmy i blokady można spróbować odszukać skradziony samochód. Pomogą w tym urządzenia pozwalające na określenie pozycji auta poprzez identyfikację radiową, za pośrednictwem sieci komórkowej lub nadajnika GPS. Po nieautoryzowanym wejściu do samochodu czyli bez dezaktywacji alarmu lub systemu lokalizacji włącza się on i wysyła do centrum monitorowania sygnał. Umożliwia to śledzenie gdzie porusza się auto bo sygnały wysyłane są przez cały czas. W przypadku pozycjonowania radiowego lub GPS monitorujący od razu widzi trasę samochodu, jeśli układ korzysta z sieci telefonii komórkowej potrzebne jest pośrednictwo operatora. Moduły odpowiadające za pracę systemu zazwyczaj montowane są w kilku miejscach samochodu, co utrudnia ich odnalezienie przez złodzieja. Może on zastosować natomiast urządzenia zakłócające pracę nadajników.
Blokada mechaniczna | 200-700 zł |
---|---|
Autoalarm | 200-1900 zł |
Immobiliser | 300-800 zł |
Pozycjonowanie auta: radiowe GPS za pośrednictwem sieci GSM | Moduł wraz montażem – 1,4-2 tys zł, abonament miesięczny – 80-120 zł moduł wraz z montażem – 1,8-2 tys zł abonament miesięczny – 90-110 zł moduł wraz z montażem – 500-900 zł abonament miesięczny – 50-90 zł |
Autor: Tomasz Kunert