Trwa ładowanie...
Auto Świat
porady
12-06-2012 10:26

Aixam GTR Crossover: auto dla nieletnich kierowców

Aixam GTR Crossover: auto dla nieletnich kierowcówŹródło: Auto Świat/autoswiat.pl
d2bj2bn
d2bj2bn

Dzięki prawu jazdy kategorii B1 już 16-latkowie mogą jeździć takim minisamochodem jak Aixam. Ta przyjemność jest jednak dość kosztowna.

Starsze rodzeństwo i koledzy z liceum już jeżdżą autami. No tak, ale oni mają ukończone 18 lat. Ty jesteś o dwa lata młodszy i musisz jeszcze poczekać. Chyba że zdecydujesz się na prawo jazdy kategorii B1. Wówczas pojazdem, którego masa nie przekracza 550 kg, możesz kierować po ukończeniu 16. roku życia. No dobrze, prawo jazdy już masz, teraz trzeba znaleźć odpowiedni pojazd.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Wybór nie jest duży - producenci aut swoją ofertę kierują do pełnoletnich kierowców. Na szczęście w Polsce można już kupić francuskiego 4-osobowego Aixama wyposażonego w silnik benzynowy o mocy 20 KM.

To miniauto ma nieco ponad 3 m długości i rozstaw osi wynoszący 2 m. Wykonane z tworzywa nadwozie wygląda dobrze. Jednak jego niewielkie wymiary warunkują wielkość wnętrza. Aixam jest wprawdzie 4-osobowy, ale w miarę wygodnie podróżować nim będą jedynie dwie na przednich fotelach. Pasażerowie z tyłu bez narzekania wytrzymają raczej tylko krótką podróż lub jazdę w mieście.

d2bj2bn

Do jakości materiałów z przodu nie można mieć zastrzeżeń. Z tyłu obicia są gorszej jakości, a siedzenie bardziej przypomina ławkę niż kanapę. Fotele przednie są "młodzieżowe" - wygodnie poczuje się na nich niezbyt wyrośnięty nastolatek. Wysocy będą mieli problem - brak regulacji kolumny kierowniczej sprawia, że trudno wygodnie się usadowić. Można powiedzieć, że przód kabiny jest przestronny. Z tyłu miejsca na nogi jest znacznie mniej. Starsze osoby przypomną sobie, że jazda Maluchem odbywała się w podobnych warunkach.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Auto rusza z pewnym opóźnieniem - to efekt zastosowania w nim dwucylindrowego, zaledwie 20-konnego silnika oraz skrzyni bezstopniowej. Odgłos silnika przypomina pracę dwucylindrowej jednostki z małego Fiata. Podobna jest też dynamika auta. Zgodnie z danymi fabrycznymi Aixam może się rozpędzić do 98 km/h. Nam - według wskazań licznika - udało się zjechać z górki z prędkością 108 km/h.

d2bj2bn

Producent deklaruje zużycie benzyny na poziomie 6 l/100 km. Podczas krótkiego testu spalanie zostało przekroczone tylko o 0,3 l/100 km. Wysoka cena (wersja benzynowa to wydatek 12 676 euro, czyli około 54 000 zł) stanowi na polskim rynku poważny mankament autka. Aixama seryjnie wyposażano jedynie w układ ABS. ESP jest niedostępne, podobnie jak airbagi - czołowe i boczne. Z dodatków poprawiających komfort jazdy w aucie znajdziemy: elektrycznie sterowane szyby, radioodtwarzacz CD, czujniki parkowania, a z elementów zewnętrznych: relingi dachowe, felgi z lekkich stopów oraz światła przeciwmgielne.

d2bj2bn
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2bj2bn
Więcej tematów