ADAC : test opon zimowych 2012
Choć wolimy jeszcze nie myśleć o czekających nas zmaganiach ze śniegiem i mrozem, już teraz warto zdecydować, na jakie opony wymienimy letnie ogumienie. Jedną z najbardziej poważanych europejskich instytucji testujących ten element wyposażenia samochodu jest niemiecki automobilklub ADAC. Jak pokazują przeprowadzone przez naszych sąsiadów badania, by czuć się bezpiecznie w zimowych warunkach, nie trzeba wydawać fortuny.
Choć zdecydowana większość Polaków wymienia opony wraz ze zbliżaniem się końca roku. Wciąż jednak przeważająca część zmotoryzowanych wybór opon traktuje z lekceważeniem. Jak pokazała ubiegłoroczna ankieta OBOP-u, prawie jedna czwarta Polaków kupując ogumienie zdaje się wyłącznie na rady pracowników sklepu lub serwisu. Sytuację poprawi wchodzący w życie 1 listopada 2012 r. przepis, w myśl którego we wszystkich krajach Unii Europejskiej opony będą musiały być znakowane nalepkami informacyjnymi. Będą one podobne do tych znajdujących się na pralkach czy lodówkach. Naklejki nie przekażą jednak nabywcy wszystkich informacji, dlatego testy opon wciąż pozostaną ważne dla tych, którzy lubią kupować świadomie. Od lat za jedne z najbardziej rzetelnych na Starym Kontynencie uchodzą te przeprowadzane przez ADAC. Oto wyniki tegorocznych prób.
165/70 R14 T - opony do samochodów miejskich
W tej kategorii przetestowano aż piętnaście opon. Najbardziej godne polecenia okazały się jednak tylko trzy z nich. Chodzi tu o Michelin Alpin A4, Continental ContiWinterContact TS800 oraz Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3. Wszystkie one plasują się w podobnym przedziale cenowym: 250-280 zł za sztukę i mogą pochwalić się podobnymi parametrami. Wyróżnia się tu jednak Michelin, który odznacza się wyraźnie mniejszym zużyciem bieżnika.
Wśród opon ocenionych jako „wystarczające” prym wiodą modele mniej uznanych producentów: Barum Polaris 3, Sava Eskimo S3+ oraz Marschal I’ZEN MW 15. To przedział cenowy od ok. 180 do 200 zł. Na dalszych pozycjach znalazły się: GoodYear UltraGrip 8, Semperit Master-Grip, Vredestein Snowtrac 3, Firestone Winterhawk 2 EVO, Dunlop SP Winterrensponse oraz Hankook Winter icept RS W442. Jak łatwo zauważyć, w tej grupie znalazły się zarówno opony renomowanych firm, za które trzeba sporo zapłacić, jak i produkty tych mniej poważanych producentów. Wyróżnić należy jednak opony Goodyeara, które najlepiej spośród całej stawki radzą sobie na mokrej nawierzchni; niestety znacznie gorzej na śniegu.
Przejdźmy do opon, których ADAC nie radzi zakładać na felgi. W tej niechlubnej grupie znalazły się: GTRadial ChampiroWinterPro, Effiplus Epluto I, a także Premiori ViaMaggiore.
205/55 R16 H - opony do samochodów kompaktowych i segmentu D
Specjaliści niemieckiego ADAC przetestowali w tej grupie 16 opon. Pięć z nich zasłużyło w ich oczach na ocenę „dobre”. Były to: Continental ContiWinterContect TS850, Michelin AlpinA4, Dunlop SP Winter Sport 4D, Goodyear UltraGrip 8 oraz Nokian WR D3. Ich zakup wyciągnie z portfela właściciela samochodu kwotę raczej wyższą niż 1600 złotych za komplet, ale – zdaniem Niemców – będzie to inwestycja w bezpieczeństwo; szczególnie jeśli wybierzemy ogumienie Continentala lub Michelina.
Wśród opon ocenionych jako "zadowalające" zwycięzcą - choć niezbyt tanim - jest Bridgestone Blizzak LM-32. Na dalszych pozycjach uplasowały się: Semperit Speed-Grip 2, Vredestein Snowtrac 3, ESA-Tecar Super Grip 7+, Yokohama W.drive V903A, Fulda Cristal Control HP, Pirelli Winter 210 Snowcontrol Serie 3, Falken Eurowinter HS449, Hankook Winter icept RS W442 oraz Uniroyal MS plus 66.
Niemieccy eksperci odradzają natomiast opony Syron Everest 1.
215/65 R16 T – opony do SUV-ów
Pojazdy o podwyższonym podwoziu i większych oponach stają się nad Wisłą coraz bardziej popularne. Szkoda tylko, że niektórzy nabywcy SUV-ów z drugiej ręki zapominają o kosztach związanych z zakupem opon do swojego wymarzonego samochodu. Za ogumienie do takiego auta zapłacimy więcej niż w przypadku samochodu segmentu G. Różnice nie są już jednak tak ogromne, jak było to jeszcze przed kilkoma laty.
Zwycięzcą testu ADAC w tej kategorii została opona Bridgestone Blizzak LM-80. Tuż za nią uplasował się Dunlop SP Winter Sport 4D. Continental CrossContact Winter zamyka stawkę reprezentantów tej grupy ogumienia, których polecają niemieccy specjaliści. „Zadowalające” okazały się Goodyear UltraGrip 8 oraz Sava Eskimo SUV. ADAC odradza stosowanie opon Sailun Ice Blazer WSL2.
Źródło: ADAC
tb/